تیر بانک مرکزی بر قلب بازارهای صادراتی/ چرا تراز تجاری کشور منفی شد؟

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از دلایل عمده تراز بازرگانی منفی که تمام کارشناسان و صاحبان کسب و کار می‌گویند بخشنامه های نادرست بانک مرکزی در حوزه پیمان سپاری ارزی است، چراکه این روش ها عملا عملیاتی نبوده و در حال منفی کردن روند صادرات کشور است که بالاخره باید این موضوع با ورود دستگاههای نظارتی و دولت به نحوی حل شود.

به گزارش اکونگار، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی گمرک، تراز بازرگانی سال 1402 منفی 16.8میلیارد دلار است که وضعیت ناخوشایند تجارت در کشور را به تصویر می‌کشد. درحالی که تراز تجاری با صادرات نفتی بیش از 20.6میلیارد دلار اعلام شده است، وضعیت صادرات غیرنفتی بسیار وخیم بوده و تراز بازرگانی در سال گذشته منفی شد. این درحالی است که دولت معتقد است که وضعیت بازارهای صادراتی همچنان ثابت و بدون هیچ افت و خیزی حفظ شده است. 

تغییر نرخ ارز در بازار عراق / حمله اسراییل چه تاثیری بر ارز سلیمانیه گذاشت؟

برخلاف ادعای دولت درباره وضعیت بازارهای صادراتی، آمارهای گمرک نشان می‌دهد که صادرات کشور در سال گذشته بدون در نظر گرفتن صادرات برق، نفت، خدمات فنی مهندسی و تجارت‌چمدانی حدود 49میلیارد دلار بوده که کاهش 8.9درصدی داشته است. 

درحالی که صادرکنندگان اصرار بر حل مشکلات مراودات بین‌المللی و رفع تعهد ارزی دارند، اما وزارت اقتصاد اعلام می‌کند که برنامه‌های دولت در این زمینه کاملا حمایتی است. 

حل مشکلات صادراتی در گروه رفع چالش‌های پیمان سپاری ارزی

به گزارش اقتصادآنلاین، محمود نجفی‌عرب، رییس اتاق بازرگانی تهران درخصوص صحبت‌های اخیر خاندوزی، وزیر اقتصاد مبنی بر این که رفع تعهد ارزی صادرکنندگان تغییر می‌کند، گفت: در این‌ باره اطلاعی ندارم و صحبتی با ما انجام نشده است؛ تا زمانی که بحث پیمان سپاری ارزی حل نشود، روند صادراتی ما بهبود نمی‌یابد.

وی افزود: نزدیک به ۱۵ سال است که از مسیر پیمان سپاری در حال کنترل صادرات هستیم، علی‌رغم بالارفتن پتناسیل‌ها و توان کشور چه در حوزه فناوری و چه تولید کالا با ارزش افزوده بالا و قابل رقابت جهانی، چرا باید تراز بازرگانی ما منفی شود؟

صادرات کالا

چالش بودجه ۱۴۰۳ برای بنگاه‌های اقتصادی/ قانون اتاق تغییر می‌کند؟

نجفی عرب ادامه داد: یکی از دلایل عمده تراز بازرگانی منفی که تمام کارشناسان و صاحبان کسب و کار می‌گویند سیستم پیمان سپاری ارزی است، این سیستم پاسخگو نیست و در حال منفی کردن روند تجاری ما است و بالاخره باید این موضوع به نحوی حل شود.

پول صادرات حتما باید به کشور بازگردد

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: من اصلا این نگاه را ندارم که اگر جنسی را صادر کردیم، نباید پولش به داخل کشور برگردد، حتما باید برگردد و با روش‌های مختلف می‌توان این منابع را برگرداند.

نجفی‌عرب توضیح داد: سالانه نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار واردات داریم، بسیاری از کالاهای وارداتی را می‌توان از طریق ارز صادراتی تامین کرد بدون این که فشار روی صادرکننده وجود داشته باشد.

 رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: در شرایطی که با دو روز تاخیر صادرکننده، کارت بازرگانی تعلیق و کسب و کار تعطیل می‌شود نشان می‌دهد که نمی‌توان به این مسیر ادامه داد، این تجربه، تجربه خوبی نیست و باید اصلاح شود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان