عضو انجمن داروسازان در گفت‌وگو با«اکونگار»هشدار داد

فروش مخدر و داروهای سقط جنین در فضای مجازی/ برخی پلتفرم‌ها شعبه ۲ ناصرخسرو شده‌اند

عضو انجمن داروسازان گفت: متاسفانه برخی پلتفرم ها داروهایی که در داورخانه‌ها نیز عرضه نمی شود به راحتی به صورت اینترنتی به فروش می رساندند.

به گزارش«اکونگار»، روز گذشته وزارت اقتصاد اعلام کرد که از ماه آینده فروش اینترنتی دارو به صورت رسمی آغاز و پلتفرم‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. آنچه که در بیانیه وزارت اقتصاد آمده این است که سازمان غذا و دارو باید در زمینه فروش و توزیع دارو در فضای مجازی و توسط سکوهای آنلاین تنظیم‌گری داشته باشد. 

قاچاق سالانه یک میلیارد دلار لوزام آرایشی/ برخی مارک‌های چینی و پاکستانی قاچاق با مواد سمی تولید شده‌اند

درحالی که مدیران وزارت اقتصاد معتقدند، با فروش اینترنتی دارو، سیستم توزیع دارو شفاف‌تر می‌شود، اما اعضای انجمن داروسازان ایرادات بسیاری به این سیستم وارد می‌دانند. 

افزایش هزینه‌های درمان با فروش اینترنتی دارو

چندی پیش رییس انجمن داروسازان تهران با هشدار در رابطه با فعالیت سکوهای اینترنتی در حوزه دارو گفته بود:  فروش اینترنتی دارو نه تنها نفعی برای مردم ندارد بلکه در کنار القای مصرف گرایی دارو، باعث کاهش دسترسی مردم و افزایش هزینه‌های درمان می شود.

نامه اعتراض آمیز انجمن داروسازان به وزیر ارتباطات در رابطه با فروش اینترنتی دارو

همزمان با قوت گرفتن احتمال فروش اینترنتی دارو، انجمن داروسازان در نامه‌ای به وزیر ارتباطات در رابطه با پروژه فسادزای دارویی هشدار دادند. 

در نامه انجمن داروسازان به وزیر ارتباطات درخواست شده است که به مسئولان ادارات تابعه دستور دهد که ضمن پرهیز از اظهارنظر در امور تخصصی، «از اصرار بر فرایندی که موردقبول و صلاحدید مسئولین اجرایی در وزارت بهداشت نیست و پیاده‌سازی آن به روش بد و نادرست منجر به مخاطره برای امنیت اطلاعات سلامت بیماران ایجاد تقاضای القایی مصرف دارو گسترش فساد و تخلف در بازار دارویی و رانت و سوءنظارت در جامعه می‌شود، جلوگیری گردد.»

با وجود اعتراض‌های انجمن داروسازان و فعالان این حوزه به فروش و توزیع اینترنتی دارو در فضای مجازی وزارت ارتباطات آیین نامه فروش اینترنتی دارو را که سازمان غذا و دارو تهیه و تدوین کرده بود را تایید و وزارت اقتصاد اقدامات لازم برای انجام این کار را در دستور قرار داده است. 

مقصد و مبدا دارو در فضای مجازی مشخص نیست

محمدعلی مظلومی، عضو انجمن داروسازان در این رابطه به «اکونگار» گفت: برخی پلتفرم‌ها داروهایی که در داورخانه ها نیز عرضه نمی‌شد به راحتی به صورت اینترنتی به فروش می‌رساندند. داروی مخدر و سقط جنین نیز در این پلتفرم‌ها به راحتی در دسترس است و عملا یک شعبه «ناصرخسرو» را در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند که مشخص نیست دارو از چه محلی برای خریدار ارسال می شود.

به گفته وی، در حوزه کنترل بخش تامین دارو با یک سلسله زنجیره‌ای مواجه هستیم که هر کدام از حلقه‌های آن اگر به صورت شفاف انجام نشود، نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که داروی سالمی به دست بیمار رسیده است. امروز دیگر از روی بسته بندی و اسم دارو به هیچ عنوان نمی‌توان سلامت دارو را تایید کرد.

وی تاکید دارد: امروز برخی پلتفرم‌ها علاوه بر فروش دارو اقدام به تنظیم نسخه می‌کنند تا فروش اینترنتی دارو را قانونی جلوه دهند. در چند وقت اخیر دیگر از طریق پلتفرم‌های قانونی نمی‌توان هر دارویی را خریداری کرد این امکان از طریق صفحات و سایت‌های غیرقانونی همچنان ادامه دارد. در مقطعی عرضه دارو به کلی رها شده بود که تا حدودی جلوی آن گرفته شده است. امروز اصرار بر فروش اینترنتی دارو وجود دارد که به هیچ وجه جنبه کارشناسی و علمی ندارد و حامیان این طرح پشت شعار خدمت به مردم، مخفی شده اند.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید. 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان