پیگیری «اکونگار» از یک خبر ضد و نقیض

افزایش حق مسکن کارگران در جلسه دیروز شورای عالی کار مطرح شد؟ / نماینده کارگری پاسخ داد

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ابعاد جلسه روز گذشته اعضای این شورا را تشریح کرد.

به گزارش اکونگار، جلسه شورای عالی کار روز گذشته با حضور نمایندگان دولتی، کارفرمایی و تعدادی از نمایندگان کارگری برگزار شده است. پس از پایان جلسه نمایندگان کارفرمایان به رسانه‌ها اعلام کردند که هیچ تصمیمی در شورای در رابطه با دستمزد کارگران صورت نگرفته و جلسه پیرامون حق مسکن کارگران بود.

تعیین مزد ناچیز کارگران، تیشه به ریشه تولید زد / دولت، بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کارفرماست

درحالی که تعدادی از نمایندگان کارگران در این جلسه حضور نداشتند، اخباری پیرامون مصوبه جدید مزدی منتشر شد و  گفته می‌شد، جزئیات این مصوبه قرار است بعد از ابلاغ از سوی وزارت کار اعلام شود. همین موضوع گمانه‌زنی‌ها را درباره تغییر مصوبه مزدی 1403 افزایش داد و اخبار ضد و نقیضی در رابطه دستمزد کارگران در سال 1403 منتشر شد.

 جلسه شورای عالی کار به روایت نماینده کارگری

هادی ابوی،دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در این رابطه به «اکونگار» گفت: یک موضوع درمورد دستمزد کارگران وجود دارد که آن تعیین حق مسکن است. جلسه روز گذشته شورای عالی کار هم در رابطه با حق مسکن کارگران در سال 1403 بود.

وی با اشاره به اینکه حق مسکن کارگران موضوعی است که نمایندگان کارگری در جلسه شورای عالی کار مطرح کرده و اعضای شورا درباره آن نظر می‌دهند، گفت: بر اساس قانون اعضای شورای عالی کار فقط می‌توانند در رابطه با رقم حق مسکن کارگران پیشنهادات خود را ارایه کنند و این هیات دولت است که حق مسکن کارگران را تصویب می‌کند. به عبارتی اعضای شورای عالی کار حق تصویب رقم حق مسکن کارگران را ندارند و تنها پیشنهادات خود را به دولت می‌دهند.

هادی ابوی

پیشنهادات اعضای شورای عالی کار درباره رقم حق مسکن کارگران

 دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در ادامه عنوان کرد: جلسه روز گذشته شورا پیرامون پیشنهادات اعضا درباره حق مسکن کارگران برگزار شد که در آن هیچ مصوبه‌ای وجود نداشت و اعضا تنها پیشنهادات خود را ارایه کردند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هم روال تعیین حق مسکن کارگران به این صورت بود. حتی زمان اجرای اعمال حق مسکن کارگران روی فیش‌های حقوقی کارگران را هم دولت تعیین می‌کند.

ابوی افزود: هیچ مبنا و یا عدد خاصی درباره تعیین حق مسکن کارگران وجود ندارد و آنچه که به عنوان حق مسکن در دستمزد کارگران لحاظ می‌شود حاصل پیشنهادات اعضای شورای عالی کار و تصمیم دولت است. روز گذشته هم اعضا پیشنهاداتی در این رابطه داشتند که بی نتیجه ماند. آنچه که در جلسه روز گذشته شورای عالی کار گذشت مذاکره پیرامون حق مسکن کارگران بود و هیچ تصمیم قطعی و جدی در این زمینه گرفته نشد.

دولت حق مسکن کارگران را تعیین می‌کند

وی در پایان تاکید کرد: دولت هرساله به موضوع حق مسکن کارگران ورود می‌کند و این دولت است که نهایتا رقم حق مسکن کارگران و زمان اعمال آن را تعیین خواهد کرد.مبنای آن هم پیشنهاد سه گروه اعضای شورای عالی کار است. با این حال دولت در نهایت باید برای حق مسکن کارگران تصمیم بگیرد، نه شورای عالی کار.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان