شکایت توانیر از شرکت ترکیه‌ای به دلیل عدم پرداخت بدهی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، از دادن مجوز مجلس به شرکت توانیر ایران برای شکایت از شرکت ترکیه ای به دلیل بدهی خبر داد.

به گزارش اکونگار، به نقل از انرژی پرس، تحریم بهانه یا دلیل خوبی برای مشتریان حوزه انرژی ایران شده تا بدهی خود را پرداخت نکنند. یک روز خبر بدهی ۱۱ میلیارد دلاری گازی عراق منتشر می‌شود و روز دیگر خبر بدهی چند صد میلیون دلاری ترکیه بابت برق؛ در این میان دیپلماسی انرژی ایران نیز برای وصول مطالبات بسیار ضعیف عمل می‌کند. مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در خصوص ماجرای بدهی برق ترکیه به شرکت توانیر ایران توضیح داد: طی سفری که سال ۸۸ فتاح، وزیر نیروی وقت کشورمان به ترکیه داشت، به درخواست اردوغان قراردادی ۴ ساله میان شرکت گنت ترکیه با شرکت توانیر ایران منعقد شد.

 ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی وزارت نیرو تسویه می شود

او ادامه داد: این قرارداد با هماهنگی مقامات دو کشور منعقد شد و قرار بود از سال ۸۸ تا ۹۲ به مدت ۴ سال شرکت توانیر برق تولیدی را به کشور ترکیه صادر کند.

نخعی افزود: طبق قرار صادرات انجام شد و شرکت ترکیه‌ای مطالبات دو سال اول را پرداخت، اما طلب دو سال آخر را به بهانه تحریم ایران پرداخت نکرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم عنوان کرد: شرکت توانیر ۲۶۳ میلیون دلار بایت صادرات برق به ترکیه از این شرکت خصوصی طلبکار است، اما این شرکت مدام برای نپرداختن این بدهی، بهانه‌گیری می‌کند.

نماینده مردم نهبندان در مجلس یازدهم و منتخب مجلس دوازدهم در ادامه گفت: حتی ما حاضر شدیم با واسطه‌گری مپنا به ازای پول برق، از ترکیه کالا دریافت کنیم، اما با وجود توافقات انجام شده میان مقامات، باز هم ترکیه به این تعهد و قرار عمل نکرد. لذا در این‌باره بین ایران و ترکیه اختلافاتی به وجود آمده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یازدهم همچنین درباره‌ی دستور جلسه روز یکشنبه صحن علنی مجلس در این خصوص توضیح داد: بنابراین در اولین جلسه کاری مجلس در سال جدید، شرکت توانیر و وزارت نیرو طبق اصل ۱۳۹ قانون‌ اساسی  از مجلس برای فرایند شکایت (داوری) از این شرکت ترکیه‌ای مجوز دریافت کردند.

نخعی همچنین اضافه کرد: این فرایند داوری طی شکایت شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران یعنی (توانیر) از شرکت گنت ترکیه در محاکم داوری بین‌المللی صورت خواهد گرفت. موضوعی که مجلسی‌ها روز یکشنبه به کلیات و جزئیات آن ماده واحده رای مثبت دادند.

گفتنی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه، گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف بین شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت گنت ترکیه به داوری را بررسی کردند و کلیات و جزئیات این لایحه به شرح زیر تصویب شد: طبق این ماده واحده : «در اجرای اصل ۱۳۹ قانون اساسی به شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران توانیر اجازه داده می‌شود در اجرای ماده ۱۱ توافقنامه تاریخ ۱۳۹۸/۲/۹، ۲۹ آوریل ۲۰۱۹ میلادی بین آن شرکت با شرکت گنت ترکیه با همکاری معاونت حقوقی رئیس جمهور اقدام به طی فرآیند داوری اختلاف قراردادی بابت وصول مطالبات فروش برق مندرج در قراردادهای مربوط کند.»

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان