کارشناس بازار طلا و ارز در گفت‌وگو با «اکو نگار»:

حراج‌ها قیمت ذاتی سکه را تغییر نمی‌دهد / خود خاندوزی حاضر است، دلارهایش را ۴۲ هزار تومان بفروشد؟

یک کارشناس بازار طلا و ارز با بیان اینکه حراج‌های سکه توسط بانک مرکزی فقط منجر به کاهش حباب سکه خواهد شد اظهار داشت: به دلیل سلب اعتمادی که از بانک مرکزی صورت گرفته است این حراج‌های در زمان بیشتر و حجم‌های بزرگ‌تر می‌تواند بر بازار اثر بگذارد.

 به گزارش اکونگار، قیمت سکه روز گذشته، ۱۵ اسفند ماه از ۳۶ میلیون تومان عبور کرد هر چند افزایش نرخ دلار و صعود قیمت انس جهانی دو عامل اصلی این رشد قیمتی بودند؛ اما از طرف دیگر شاهد بزرگ‌تر شدن حباب سکه در بازار بودیم.

 این رشد حباب در حالی اتفاق افتاد که روز گذشته اولین حراج ربع سکه در مرکز مبادله طلا و ارز بانک مرکزی انجام شد؛ عرضه‌ای که به گفته مسئولان اقتصادی باعث کاهش قیمت سکه خواهد شد. گذشته از اینکه افزایش قیمت سکه در بازار ناشی از دو عامل نرخ دلار و انس جهانی بود سوال اینجاست چرا حباب سکه در ۲۴ ساعت اخیر ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته است؟

سلام دلار به ۶۰هزار تومان/ دولت از سرکوب نرخ ارز بازماند؟ + جدول

عرضه‌ها در قیمت ذاتی سکه تاثیر ندارد

 در همین رابطه میثم رادپور، کارشناس حوزه طلا و ارز در گفت‌وگو با «اکونگار» با بیان اینکه این عرضه‌ها در قیمت ذاتی سکه تاثیر ندارد، اظهار داشت: اثرگذاری این عرضه با توجه زیرساختار بازار تعیین می‌شود به این صورت که چه اشخاصی با چه حجمی می‌توانند سکه خریداری کنند. توقع این نیست که این عرضه یکی دو روزه قیمت‌ها را تغییر دهد از طرف دیگر اگر قیمت انس جهانی طلا افزایش داشته باشد این حراج‌ها نمی‌تواند آن را کنترل کند و فقط می‌تواند حباب سکه را کنترل کند.

 وی افزود: سابقه تاریخی را نیز باید مدنظر داشته باشیم؛ حجم عرضه بسیار مهم است الان سکه حباب جدی دارد که بیش از یک دهه است ایجاد شده و به صورت سیستماتیک باقی مانده است، درحالی‌که پیش از سال ۹۲ سکه گاهی حباب منفی می‌گرفت .

 رادپور درباره دلایل ایجاد حباب در بازار سکه نیز اظهار داشت: اقتصاد ما به این صورت است که انتخاب مردم برای پوشش ریسک تورم علی‌الخصوص زمانی که بازار دلار محدودیت جدی داشت طلاست، چون طلا به طور کامل قیمت ذاتی قیمت دلار را منعکس می‌کند؛ بنابراین زمانی که تقاضای سکه افزایش پیدا کرده شاهد آن بودیم که عرضه‌های بانک مرکزی متوقف شده است.

میثم رادپور

مردم برای سرمایه‌گذاری فقط سکه را می‌شناسند

 این کارشناس حوزه طلا و ارز افزود: برخلاف مردم کشورهای دیگر حتی کشورهای همسایه مردم ما عادت به خرید شمش ندارند اما نیاز به خرید طلا دارند و فقط سکه را می‌شناسند. از طرف دیگر انحصار ضرب سکه در ید بانک مرکزی است؛ بنابراین وقتی بانک مرکزی عرضه‌ها را انجام نمی‌دهد در بازار حباب ایجاد می‌شود.

 وی همچنین گفت: حراج‌هایی که در گذشته یک روز در میان توسط بانک کارگشایی انجام می‌شد دیگر وجود ندارد و وقتی الان بانک مرکزی عرضه نمی‌کند افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت سکه می‌شود.

بانک مرکزی انگیزه‌ای برای تخلیه حباب ندارد

 راپور با بیان اینکه شمش حباب ندارد این گرفتاری روی سکه است؛ اظهار داشت: سال ۹۰-۹۱ سکه حوالی ۲۸۴ هزار تومان بود که ۲.۵ درصد حباب گرفت آن زمان آقای بهمنی عرضه‌ای انجام دادند و اعلام کرد حباب سکه را شکستیم، الان حباب ربع سکه نزدیک ۱۰۰ درصد اما بانک مرکزی نهادی نیست که انگیزه‌های بخش خصوصی را داشته باشد. اگر بخش خصوصی در شمش طلا این حباب را داشت اجازه نمی‌داد حباب باقی بماند

 وی افزود: در غیاب فعالیت بخش خصوصی در ضرب سکه انحصارگر هر زمان که بخواهد عرضه کند باعث کاهش حباب می‌شود.

 این کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه سابقه بانک مرکزی به طرز نگران کننده‌ای اعتماد مردم را از دولت و بانک مرکزی سلب کرده است، گفت: حراج سکه از طرف بانک مرکزی مشروط بر اینکه اصطکاک‌های زیادی بازار و مکانیزم عرضه نداشته باشد می‌تواند روی حباب سکه اثر بگذارد.

آقای خاندوزی دلارهایش را 42 هزار تومان می‌فروشد؟

 وی درباره اظهار نظر وزیر اقتصاد درباره اینکه قیمت دلار بازار آزاد مبنای محاسبه نیست نیز گفت: آن چیزی که بازار به آن معتقد است نرخ آزاد است، این ادعا زمانی درست است که خرید و فروش نیز با همان قیمت ۴۲ هزار تومان باشد. خود آقای خاندوزی حاضر است دلارهایش را 42 هزار تومان بفروشد؟

 رادپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره انحصار بانک مرکزی در ضرب سکه و تاثیر آن در بازار نیز گفت: در کشوری که در معرض ریسک‌های بین تجاری ناشی از ریسک‌های قانونی است. بانک مرکزی نباید انحصار ضرب سکه را در اختیار خودش می‌گرفت به هر ترتیب به دلیل اینکه نمی‌خواهد طلایی را که پشتوانه ارزی‌اش است مصرف کند به همین نمی‌تواند دائماً عرضه کند باعث می‌شود حباب‌های این شکلی در بازار به وجود بیاید .

این کارشناس بازار طلا با بیان اینکه وقتی حباب برای یکه دهه باقی مانده به معنای این است که تقاضا پاسخ داده نشده است؛ گفت: باید توقعات را این عرضه مشخص شود این عرضه‌ها روی قیمت ذاتی نمی‌تواند اثرگذار باشد در صورتی که عرضه‌ها مستمر باشد ممکن است حتی به دلیل رشد انس قیمت‌ها افزایش داشته باشد؛ اما حباب کاهش خواهد یافت.

 به گفته وی به دلیل سلب اعتمادی که از بانک مرکزی صورت گرفته است باید مدت زمانی بیشتری بگذرد و عرضه‌های بزرگتری انجام شود تا حباب نیز کاهش یابد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان