ریشه‌های خشکیده توسعه پایدار در کشور / چرا برنامه‌های توسعه‌ای محقق نمی‌شوند؟

مقصود فراست‌خواه، پژوهشگر و استاد دانشگاه،از چگونگی توسعه پایدار در ایران و تحقق آن را تشریح کرد.

به گزارش «اکونگار»مسأله توسعه در ایران بیش از یکصد سال است که دغدغه اندیشمندان و صاحب‌نظرات این حوزه و اکثر دولتمردان در کشور بوده است. در کنار آن بیش از ۷۵ سال است که ۱۲ برنامه توسعه در ایران تدوین و اجرا شده است (۶ برنامه قبل از انقلاب و ۶ برنامه بعد از انقلاب). اما بر اساس نظر اکثر کارشناسان و متولیان امر، بسیاری از اهداف این برنامه‌ها محقق نشده و کماکان موضوع چگونگی نیل به اهداف برنامه‌های توسعه و شیوه هدف‌گذاری آن در ایران جزو مباحث اساسی و پایه‌ای مباحث توسعه در ایران است.  

کنترل ارز یا تورم؛ کدام پاسخگوست؟

گرچه توسعه امری زمان‌بر و طولانی است و به قول «فراستخواه» مانند کاشتن بذر تا درخت شدن، طولانی و نیازمند مراقبت و نگهداری پیوسته است، اما تغییرات ناگهانی و ریشه‌ای در نگرش به مبانی توسعه در ایران تا جایی که حتی در دوره‌ای اسم آن نیز به پیشرفت تغییر یافت، عملاً راه را برای اجرای صحیح و کامل برنامه‌های توسعه و پیگیری و مراقبت مداوم از آن و تحقق توسعه پایدار، باز داشته است.

به گزارش اتاق ایران، مقصود فراست‌خواه، پژوهشگر و استاد دانشگاه، معتقد است: توسعه پایدار در ایران، صرفا با اصلاح ساختار اقتصاد از مسیر کنشگری فعالان کسب‌و‌کار و سرمایه‌های اجتماعی و همچنین ارتباط با دولت قابل تحقق است.

 

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار