هدف از امضای تفاهم‌نامه با روس‌ها در بخش انرژی چیست؟

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران پیرامون امضای تفاهم نامه با روسی ها در بخش انرژی گفت: قصد داریم ظرفیت های خودمان را به لحاظ فنی، تکنولوژی و حوزه هایی همچون نفت، گاز و برق تجدیدناپذیر که در آن فعال هستیم به طرف روسی معرفی کنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از تسنیم، حمیدرضا صالحی رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران پیرامون امضای تفاهم نامه با روسی ها در بخش انرژی اظهار کرد: ما در این تفاهم نامه قصد داریم که ظرفیت های خودمان را به لحاظ فنی، تکنولوژی و حوزه هایی همچون نفت، گاز و برق تجدیدناپذیر که در آن فعال هستیم به طرف روسی معرفی کنیم چرا که ما تمام تلاش خودمان را برای ارائه بهترین متریال و خدمات در این حوزه‌ها جمع آوری کردیم و در حال حاضر زمان ارائه ابن خدمات از طریق کشورهایی چون روسیه به بازارهای جهانی فرا رسیده است.

قرارداد ۲۳۰ میلیون دلاری ستاد اجرایی فرمان امام در یاران / شرکت‌های خصوصی اکتشاف و تولید به ۷ شرکت افزایش یافت

وی افزود: اگر طبق مذاکرات صورت گرفته با روس‌ها و مفادی که در تفاهم‌نامه قید شده آنها بتوانند بخشی از بازارهایی که دارند در اختیار ما قرار دهند و در بازارهای ثالث نیز حضور مشترکی با ما داشته باشند بدون شک رونق خوبی برای بنگاه‌های اقتصادی ما در حوزه نفت و انرژی فراهم خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه بیش از 7 هزار بنگاه اقتصادی در کشور ما در حوزه انرژی فعال هستند تصریح کرد: این نهادها نیاز به پشتوانه برای حضور در بازارهای خارجی دارند چرا که رویکردهای و اهداف آنها در داخل کشور اشباع شده و باید به سمت بازارهای جهانی حرکت کنند از این رو اگر روس‌ها همانطور که در حرف متعهد شدند در عمل نیز همراه ما باشند ما می توانیم هم در جهت انتقال تکنولوژی و دانش فنی همراه آنها باشیم تا بتوانیم در حوزه انرژی در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در برخی از حوزه‌ها مثل LNG و نیروگاه های سیکل ترکیبی و بخاری از توانمندی روس‌ها استفاده کنیم که امیدواریم در قالب این تفاهم‌نامه این اهداف محقق شود.

وی تاکید کرد: ما باید در عرصه انرژی قطعا بین‌المللی شویم تا بتوانیم سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشیم از این رو یکی از بخش های فعالیت ما در این راستا کار با روس‌ها است که ما امیدواریم بتوانیم با توجه به روبکردهای دو کشور در این زمینه موفق باشیم.

رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران درباره میزان حمایت دولت از بخش خصوصی و به خصوص این تشکل در جهت پیشبرد اهدافش گفت: بدون شک حمایت‌ دولت از ما و بسیاری از تشکل‌های خصوصی به اندازه نیست و ما اگر بخواهیم خودمان را با تشکل های همسو مثلا در کشوری چون ترکیه مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که اصلا حمایت نمی شویم.

صالحی اظهار کرد: بدون شک اگر ما مورد حمایت جدی و موثر قرار نگیریم این روند باعث می شود که نتوانیم به موفقیت های خوبی دست پیدا کنیم لذا دولت باید در معاملات اقتصادی حضور خود را حداقلی کرده و روی بخش خصوصی حساب ویژه ای باز کند تا درآمدهای صادراتی کشور افزایش یابد.

وی تصریح کرد: اینکه بخش خصوصی در شرایط امروز جایگاه و نقش آنچنانی در پروژه‌های کشور ندارند شایسته بخش خصوصی نیست از این رو‌ اگر دولت در جهت تقویت ظرفیت های بخش خصوصی گام بردارد خیلی زودتر دولت به نتایج و اهداف خود در بخش اقتصاد خواهد رسید.

عارف: بهبود جایگاه ایران در حوزه انرژی در گرو تعامل با بازارهای جهانی

سعید عارف دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران اظهار کرد: ایران به عنوان دومین کشور جهان در ارتباط با ذخایر نفتی و گاز و موقعیت جغرافیایی که در بین کشورهای شرقی و غربی دنیا دارد می تواند ارتباطات خوبی را در جهت انتقال انرژی ایفا کند.

وی افزود: در دولت جدید و طبق برنامه هفتم توسعه فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران درصدد تحقق تبدیل ایران به هاب انرژی است از این رو برای تحقق این رویکرد امضای تفاهم‌نامه‌ با کشورهایی مثل روسیه که در حوزه انرژی حرف و توان زیادی برای گفتن دارند می تواند در تحقق اهداف ما مثمرثمر باشد.

عارف تصریح کرد: تفاهم‌نامه مشترک فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران و طرف روسی بدون شک در جهت بهبود جایگاه ایران در عرصه انرژی جهانی تاثیر بسزایی خواهد داشت و ما شاهد موفقیت و رشد اقتصادی کشورمان در آینده نزدیک خواهیم بود.

صالحی: نگرش روس ها در حوزه تجاری باید نسبت به ایرانی ها تغییر کند 

همچنین بهمن صالحی نائب رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران پیرامون امضای تفاهم نامه فدراسیون صادرات انرژی با طرف روسی خاطرنشان کرد: در این تفاهم نامه ما در محورهایی تعیین شده خواهان همکاری مستمر با روس ها در حوزه انرژی شدیم.

وی تاکید کرد: از آنجا که ایران و روسیه در حوزه انرژی دارای ظرفیت های بسیاری هستند به همین جهت همکاری دو کشور می تواند در جامعه جهانی، بازارهای منطقه و‌ توسعه اقتصادی دو کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.

نائب رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران درباره میزان ظرفیت دو کشور ایران و‌ روسیه برای همکاری در حوزه انرژی گفت: هر دو کشور در حوزه انرژی به خصوص تولید گاز حرف زیادی برای گفتن دارند از این رو می توانند در انتقال تکنولوژی‌های چون اکتشاف،برداشت،انتقال و فناوری تعامل خوبی با هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه قابلیت های بالایی برای همکاری را دارند اظهار کرد: بدون شک همکاری مستمر میان ایران و روسیه در حوزه انرژی از نظر مالی سالانه مبلغی بالغ بر صد میلیارد دلار مبادله و‌ پروژه ما بین دو کشور رقم خواهد زد، درآمدی که سبب ارتقای توسعه اقتصادی دو کشور به خصوص ایران می شود اما تا به امروز مغفول مانده چرا که روس ها اقبالی را که لازم بوده از روس ها داشته باشند عملیاتی نکردند.

نائب رئیس هیئت مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران تصریح کرد: به نظر می رسد دیگر زمان تغییر در تفکر و نگرش روس ها نسبت به ایرانی ها فرا رسیده است و ما باید شاهد تغییر شیوه همکاری آنها با کشورمان در حوزه های مختلف باشیم.

گرجی: نباید بازارهای اوراسیا را از دست بدهیم

نازنین گرجی مدیر امور بین الملل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه فدراسیون صادرات انرژی در سال 89 حسب نیاز به ایجاد هم افزایی در فعالیت‌های صادراتی و حل موانع ایجاد شد اظهار کرد: اولین و مهم ترین فعالیتی که فدراسیون برای خود متصور شده بود این بود که بتواند به عنوان عاملی اتحادبخش امکاناتی را برای تشکیل کنسرسیو‌م ها و تعریف پروژه های مشترک برای بنگاه‌های توانمند عضو فدراسیون فراهم کند.

مدیر امور بین الملل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته افزود: بهترین نقش هایی که یک تشکل صادراتی می تواند برای خودش متصور شود ایجاد امکانات بازاریابی و بازی کردن نقش دپارتمان صادراتی اعضایش است از این رو ایجاد ارتباط با نهادها و سازمان های همسو با کشورها بدون شک برای این نهاد امری لازم و اجباری است.

گرجی تصریح کرد: در حال حاضر بهترین بازارها و شرکای قابل دسترسی برای ایرانی ها بازارهای منطقه اوراسیا و CIS هستنداز این فدراسیون صادرات انرژی در جهت ارتباط با نهادها و تشکل‌هایی که بتوانند اهداف آن را محقق کنند گام برداشته و با همین هدف در طول یکسال گذشته فدراسیون با دو سازمان یعنی وزارت صنعت تاتارستان و انجمن نفت، گاز، پتروشیمی و صنعت برق فدراسیون روسیه تفاهم‌نامه هایی را امضا کرده است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان