از سرگیری جلسات کمیته مزد/ سرنوشت دستمزد کارگران این هفته مشخص می‌شود؟

در هفته‌ای گذشته، موضوع مزد منطقه‌ای منتفی شد و تعیین دستمزد کارگران رسما به شورای عالی کار سپرده شد.

به گزارش اکونگار، موضوع مزد منطقه‌ای در دو ماه اخیر و همزمان با برگزاری جلسات کمیته مزد از سوی دولت به خصوص وزارت اقتصاد و وزارت کار به صورت جدی پیگیری شده است. در تمامی جلسات کمیته مزد، وزیر اقتصاد، وزیر کار و نمایندگان کارفرمایی صراحتا از مزد منطقه‌ای حمایت کردند و در روزهایی که شورای عالی کار باید تعیین دستمزد کارگران را در دستور کار خود قرار می‌داد، موضوع مزد منطقه‌ای پیگیری شد. 

نظر نهایی وزیر کار درباره مزد کارگران/ افزایش ۱۸ درصدی حقوق شامل چه کسانی می‌شود؟

مزد منطقه‌ای منتفی شد

پس از اعتراض‌های جدی نمایندگان کارگری به موضوع مزد منطقه‌ای و مخالفت کارشناسان با این موضوع و هشدار در رابطه با آسیب‌های مزد منطقه‌ای بر بازار کار، هفته گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد که موضوع مزد منطقه‌ای از دستور کار خارج شده و جلسات شورای عالی کار در هفته‌های آینده دستمزد کارگران را تعیین خواهد کرد. 

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت از منتفی شدن تعیین مزد منطقه‌ای برای سال آینده خبر داد. آنطور که سیداحسان خاندوزی گفته با توجه به مذاکرات در شورای عالی کار و به دلیل آنکه برای سال ۱۴۰۳ تقسیم بندی‌های مورد نظر انجام نشده است، مزد منطقه‌ای در دستور کار نیست و برای سال آینده اجرایی نخواهد شد.

کارگر خیاطی

شورای عالی کار در هفته پیش رو تکلیف دستمزد کارگران را مشخص می‌کند؟

درحالی که وزیر کار در جلسات کمیته مزد در دسته موافقان مزد منطقه‌ای قرار داشت و گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود داشت که نهایتا وزارت کار حقوق کارگران را تعیین می‌کند، وزیر کار به این موضوع واکنش نشان داد و صراحتا اعلام کرد که تعیین دستمزد کارگران بر عهده شورای عالی کار است. 

سیدصولت مرتضوی،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه نهم اسفندماه در حاشیه جلسه هیات دولت از برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی کار از هفته آینده خبر داد و گفت: از هفته آینده آرام آرام جلسات شورای عالی کار را برگزار می کنیم. البته جلسات کارشناسی آن در حوزه معاونت روابط کار برگزار و شاخص‌ها بررسی می‌شود و امیدواریم بتوانیم تصمیمی که حق و عدل است را بگیریم.

وی گفت: بعضا فکر می‌کنند که حداقل حقوق و دستمزد را دولت یا وزیر کار مشخص می‌کند در حالی که شورای عالی کار است که این کار را انجام می‌دهد. البته شخصیت‌های حقوقی هم در این جلسه حضور دارند و امیدواریم بتوانیم با شاخص‌هایی که به دست می‌آید تصمیم معقول و منطقی در این بخش بگیریم.

درحالی که کمتر از بیست روز به پایان سال باقی مانده، هنوز تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشده و با وجود برگزاری متعدد جلسات کمیته مزد در دو ماه اخیر همچنان موضوع مزد کارگران ناتمام است. 

دولت اهتمامی برای تعیین دستمزد ندارند

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور در شورای عالی کار گفت: متاسفانه هنوز مذاکرات مزدی آغاز نشده است؛ وزارت کار و دولت اهتمامی برای تعیین دستمزد ندارند و باید گفت این چالشی‌ست که در سال‌های اخیر در دولت‌های مختلف کم یا زیاد با آن روبرو بوده‌ایم. عملاً یک ساختار درست برای تعیین دستمزد و مذاکرات مزدی برقرار نمی‌شود.

محمدرضا تاجیک، با تاکید بر اینکه «بحث مزد در دولت به کلی مغفول مانده» ادامه می‌دهد: این شرایط، نگران‌کننده است و جامعه کارگری و بازنشستگان کشور را به شدت نگران کرده است؛ کارگران از این تاخیر طولانی انتقاد دارند. همانطور که قبلاً گفتم هر سال تا قبل از اول اسفند، نرخ سبد معیشت –موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار- که بند آمره‌ی این قانون است، به صورت سه‌جانبه در نشست‌های رسمی تعیین شده بود.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان