مدیرعامل شرکت طرح هفتم:

برای تکمیل پروژه‌های فعلی حمل و نقل ریلی، ۱۴۱۵ همت بودجه نیاز است / ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی داریم

مدیرعامل شرکت طرح هفتم گفت:برای تکمیل پروژه‌های فعلی حمل و نقل ریلی، ۱۴۱۵ همت بودجه نیاز است.

به گزارش اکونگار، مدیرعامل شرکت طرح هفتم گفت: در حال حاضر برای تکمیل و اتمام ۵۰ پروژه ریلی پیوست قانون بودجه کشور، 1415 همت، منابع مالی نیاز داریم که این عدد مختص سال جاری است و با توجه به شرایط ارزی، تورم و تطویل سال اجرای آنها، با برآورد در افق سال 1414(افق سال طرح جامع حمل و نقل کشور) به حدود 25000 همت خواهد رسید.

علیرضا فندرسکی در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، با بیان اینکه در کشور اسناد بالادستی زیادی در خصوص توسعه حمل‌و‌نقل داریم؛ گفت: در قانون و اسناد بالادست حمل و نقل کشور تاکید ویژهای بر سهم راه آهن در حمل و نقل کشور شده است که از جمله مهمترین این ‌قوانین و اسناد می توان به سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل،سند برنامه استراتژیک بخش حمل‌و‌نقل ایران، سند آمایش مراکز لجستیک کشور و سند راهبردی طرح جامع حمل و نقل کشور اشاره کرد. در سند ملی آمایش سرزمینی، نکات مهمی در حوزه حمل‌ونقل گفته شده؛ در سند آمایش مراکز لجستیک، افزایش سهم حمل ‌و نقل ریلی مطرح شده؛ در سند راهبردی هم به این موضوع تاکید شده است؛ در طرح جامع حمل‌و‌نقل کشور، ما به‌دنبال یک حمل‌ونقل هوشمند، کارا و کارآمد، ایمن، سازگار با محیط زیست همراه با نقش آفرینی در توسعه سرزمین و تعاملات منطقه ای و بین المللی هستیم. 

جایی که بار داریم، ریل نداریم ؛ جایی که ریل داریم، واگن و ناوگان نداریم

وی افزود: بودجه اختصاص‌یافته به  بخش  حمل‌ونقل ریلی با اسناد و قوانین بالادستی مطابقت ندارد در قانون بودجه کشور سال1402، فقط ۸.۵ همت اعتبار برای بخش حمل و نقل ریلی  لحاظ شده که این مقدار در حمل و نقل جاده‌ای برابر ۱۷ همت است که نشان از سهم پایین حمل و نقل ریلی است البته مقصود ما کاهش بودجه در بخش جاده‌ای نیست، بلکه منظور این است که با وجود تاکید بر توسعه حمل و نقل ریلی، بودجه کافی به بخش ریل تخصیص نیافته است.

فندرسکی اظهار کرد: در حال حاضر در کشور‌ 15389کیلومتر ریل داریم و 3081 کیلومتر در دست ساخت قرار دارد. از طرفی در‌ کشور ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی و ۹۵ هزار پروژه نیمه‌تمام استانی داریم؛ در پیوست قانون ۱۴۰۲، ۴۱ طرح ساخت راه آهن و دوخطه کردن محور موجود داریم که طبق پیوست قانون، ‌۲۱۴ همت برای ساخت و برای برقی کردن ۴۳ همت نیاز است که براساس برآورد بروز شده مبلغ 1415 همت است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان