رکورد جدید قیمت گوشت/ روایت مرکز آمار از تورم خوراکی‌ها

مرکز آمار بیشترین و کمترین تورم خوراکی ها را اعلام کرد که بر اساس آن برنج ایرانی، روغن نباتی و مایع، گوجه فرنگی، پرتقال، قند و شکر بیشترین کاهش قیمت را بین خوراکی‌ها داشته‌اند.

به گزارش اکونگار، رشد شدید قیمت گوشت در خلال سال‌های اخیر باعث شده علاوه بر کاهش مصرف گوشت شاهد افت مصرف کالاهای مکمل و جایگزین این محصول نیز باشیم به‌طوری که در حال حاضر مصرف گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های گوشتی کاهش چشمگیری پیدا کرده و در عین حال با هجوم مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولاتی مانند قارچ و... قیمت این محصولات نیز با افزایش زیادی روبه‌رو شده است که این افزایش قیمت‌ها در نهایت به کوچک‌تر شدن سبد مصرف منجر می‌شود.

تاثیر حذف ارز 4200تومانی روی قیمت گوشت

به گفته دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با اشاره به اینکه بازار فرآورده‌های گوشتی تابع مستقیمی از بازار گوشت است گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور که نهاده‌های دامی از آن تامین می‌شد روی قیمت محصولاتی مانند شیر و گوشت نیز اثر مستقیمی داشت و با حذف این ارز قیمت بسیاری از کالاها از جمله فرآورده‌های گوشتی ۲.۵ برابر افزایش را تجربه کرد که تاثیر منفی زیادی روی جذب مصرف‌کننده داشت.

به گفته جمال حسین‌زاده از سوی دیگر فرآورده‌های گوشتی مشمول ۹‌ درصد مالیات ارزش افزوده شده‌اند که این موضوع حتما روی قیمت و میزان مصرف خانوارها اثر منفی بر جای می‌گذارد. در حال حاضر گرایش مصرف‌کننده‌ها بیشتر به سمت کالاهای ارزان‌قیمت با گوشت کمتر سوق پیدا کرده و در شرایطی که در گذشته ۵۰‌ درصد از فرآورده‌های گوشتی از گوشت قرمز و ۵۰‌ درصد از گوشت مرغ تامین می‌شد، این نسبت در گوشت قرمز اکنون به ۲۵‌درصد تنزل یافته است. اتفاق دیگر اینکه بر اساس استاندارد ۲۳۰۳ در ۶ گروه کالایی از ۴۰‌ درصد تا ۹۰‌ درصد گوشت تولید می‌کنیم و امروز به دلیل قیمت‌های بالا، تمایل مصرف‌کنندگان به گوشت کمتر شده است.

روایت مرکز آمار از تورم خوراکی در دی ماه1402

به گزارش ایسنا، در دی ماه ١٤٠٢ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور به شرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام رشته آش با ٣,٤ درصد و ماکارونی با ٢.٢ درصد و بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به برنج ایرانی درجه یک با ٠.٧- درصد است.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام گوشت گوسفند با ١٠,٩ درصد، گوشت گاو یا گوساله با ٣.٩ درصد و کنسرو تن ماهی با ٣.١ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به شیر خشک با ٧,٨ درصد، تخم مرغ ماشینی با ١.٩ درصد و کره پاستوریزه با ١,٧ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به روغن نباتی جامد با ٣.٢- درصد و روغن مایع با ١.٨- درصد است.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به هندوانه با ١٧,٢ درصد، انار با ١٣.٩ درصد و کشمش پلویی با ٧.٨ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به خربزه با ١٥.٩- درصد و پرتقال با ٤.٤- درصد است.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پیاز با ١٧,٧ درصد، قارچ با ٤.٩ درصد و  فلفل دلمه‌ای با ٤.٠ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی با ١٣.٥- درصد و کدو سبز با ١.٩- درصد است.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به سس گوجه فرنگی با ٣,١ درصد، چای خارجی بسته ای با ١.٨ درصد و رب گوجه فرنگی با ١.٥ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به شکر با ٠.٤- درصد و  قند با ٠.٣- درصد است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان