رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

طلا روی دور گرانی / عامل تشدید رکود در بازار طلا چیست؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر بازار نوسان یک تا پنج درصدی دارد گفت: از زمانی که فعالیت سامانه مودیان مالیاتی آغاز شده رکود در بازار طلا افزایش یافته است؛ با توجه به شنیده‌ها و شایعات مردم از بازار طلا فاصله گرفته‌اند.

به گزارش اکونگار، بیش از 10روز است که بازار طلا، سکه و ارز دچار جهش قیمتی شدند. درحالی که دولت در چند وقت اخیر تمام تلاش خود را برای حفظ قیمت دلار در کانال 50هزار تومان کرده بود. طی چند روز دلار پای به کانال 55هزار تومان گذاشت و همزمان قیمت سکه تا کانال 33ملیونی رفت. همزمان با این جریان، دولت در راستای مدیریت بازار طلا و سکه اقدام به ارایه سکه‌های جدید کرد تا سطح تقاضا کاهش یابد. 

بازار طلا صعودی شد/خانواده سکه‌ها در حباب!

بازار طلا هم از نوسانات ارزی عقب نماند و طی این ده روز بیش از 500هزار تومان هر گرم طلای 18عیار گران شد. این درحالی است که بازارهای جهانی در یک آرامش نسبی به سر می‌برند و قیمت انس جهانی این روزها وضعیت ثابت را پشت سر می‌گذارد. در جریان معاملات امروز قیمت هر گرم طلای 18عیار 2میلیون و 746هزار تومان است که روز گذشته طلا با قیمت 2میلیون و 730هزار تومان به کار خود پایان داده بود. البته قیمت نهایی در خرده‌فروشی‌ها تا 2میلیون و 750هزار تومان هم رفت. 

رکود شدید در بازار طلا 

به گزارش اقتصاد آنلاین، نادربذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا گفت: از زمانی که فعالیت سامانه مودیان مالیاتی آغاز شده رکود در بازار طلا افزایش یافته است؛ با توجه به شنیده‌ها و شایعات مردم از بازار طلا فاصله گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: از ابتدای دی ماه و آغاز به کار سامانه مودیان مالیاتی مردم با ترس اینکه ممکن است این سامانه برای آنها مشکلات مالیاتی پیش بیارود نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه طلا و سکه واکنش نشان دادند که باعث تشدید رکود شده و شرایط بازار را بحرانی‌تر کرده است.

بذرافشان

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که باتوجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال چنین وضعیتی در گذشته نیز سابقه داشته است نیز اظهار داشت: رکود ۱۴۰۲ در گذشته سابقه نداشته است البته امسال کل صنوف رکود داشتند؛ اما در بازار طلا بیشتر بوده است، حتی زمان کرونا که بازارها تعطیل می‌شد نیز این شرایط بحرانی را نداشتیم.

کاهش 30تا40درصدی داد و ستد در بازار طلا

بذرافشان افزود: امسال در تمام ماه‌ها این رکود در بازار بوده فقط اندکی در روز مادر وضعیت بازار بهتر شد بعد از آن عملا در بازار تقاضا نداشتیم. البته داد و ستد در بازار بوده اما شاید نسبت به سال‌های گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی در پیش بینی از آینده بازار طلا هم گفت: در حال حاضر بازار نوسان یک تا پنج درصدی دارد که طبیعی است در صورتی که شرایط بازار جهانی تغییر نکند بازار ارز نیز مدیریت شود نوسان یک تا ۵ درصدی کاهشی یا افزایشی در بازار پابرجا خواهد ماند ممکن است قیمت سکه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان یا نهایتا ۵۰۰ هزار تومان تغییر کند.

واکنش خنثی بازار به عرضه سکه‌های جدید بانک مرکزی

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره حراج شمش در مرکز مبادله و عرضه سکه بدون تاریخ نیز اظهار داشت: قرار بود این حراج پس از ۲ یا روز برگزار شود؛ اما زمان‌های آن فعلا متغیر است و از طریق مرکز مبادله و بانک مرکزی اعلام می‌شود. از عرضه سکه نیز فعلا خبری نیست باید باید دید این عرضه با چه شرایط و قیمتی اجرا می‌شود و پس از عرضه احتمالا بازار به آن واکنش نشان دهد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان