دولت اتمام حجت کرد / قیمت بنزین مشخص شد

سخنگوی دولت موضوع افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ را تعیین تکلیف کرد.

به گزارش اکونگار، ناترازی انرژی در کشور بحران اصلی دولت و فعالان تولیدی است. بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که درحالی ناترازی بنزین در سال جاری هزینه‌ای معادل ۳ میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده که در سال ۹۹ ایران صادرکننده ۳ میلیارد دلار بنزین به کشورهای منطقه بوده است.

ایران واردکننده بنزین می‌شود

درحالی که کارشناسان معتقدند برای حل این مشکل باید دست به دامان افزایش قیمت بنزین شد، اما هنوز تغییری در نرخ بنزین برای سال 1403 اتفاق نیفتاده است. بر اساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، با ادامه روند فعالی، ایران در 10 سال آینده نیازمند سالانه 25 میلیارد دلار واردات بنزین خواهد بود؛ معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت خود.

بنزین

راهکار مرکز پژوهش‌های مجلس برای رفع مشکل ناترازی بنزین

بازوی پژوهشی مجلس در تازه‌ترین ارزیابی خود از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که بخش مربوط به هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر ایرادات سال‌های قبل، دچار ایرادات تازه‌ای شده است و از نظر این نهاد کارشناسی، رای مجلس به احکام تبصره ۸ توصیه نمی‌شود. مرکز پژوهش‌ها در ادامه با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف بنزین و سایر ملاحظات، پیشنهاد کارشناسی خود مبنی بر اختصاص سهمیه قابل‌معامله بنزین به سرپرستان خانوار را ارائه کرد. بر این اساس، با توجه به عدم‌تحقق اهداف عدالت در توزیع یارانه‌ها، لزوم مدیریت مصرف و پیشگیری از قاچاق با شیوه توزیع فعلی یارانه بنزین، بازوی پژوهشی مجلس توجه به سیاست‌های غیرقیمتی در مورد ارائه بنزین با رویکرد بازتوزیع یارانه‌ها را پیشنهاد داده است.

درحالی که بررسی بودجه 1403 در مجلس پیگیری می‌شود موضوع قیمت بنزین یکی از مواردی است که به صورت شفاف در رابطه با آن صحبت نمی‌شود. 

جهرمی-سخنگوی دولت

بنزین گران نمی‌شود 

به گزارش فارس، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: ستاد کرونا در ایام کرونا تصمیماتی درباره سهمیه‌بندی بنزین گرفته بود چون ممنوعیت‌های برای سفر وجود داشت که پس از ماه‌های اتمام دوره کرونا و عادی شدن شرایط، این ستاد کان لم یکن شد.

 وی افزود: در حالت عادی قبل کرونا بنزین شش ماه ذخیره می‌شد و الان هم همین است. دو سه بار عرض کرده‌ام تغییر قیمت در دستور کار نیست.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
آخرین اخبار
پربازدیدترین
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان