گزارش تحلیلی آمار عملکرد بازار بیمه در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲

بر اساس گزارش دفتر برنامه‌ریزی و امور فنی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی صنعت بیمه در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۶.۶همت (هزار میلیارد تومان)خسارت پرداخت کرده است.

به گزارش اکونگار به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی؛ بنا بر گزارش تحلیلی آمار عملکرد بازار بیمه در ۹ماه اول سال ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۲۰۲و ۱۰۶.۶ همت (هزار میلیارد تومان) حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی داشته است.همچنین مبالغ حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به ۹ماه سال گذشته به ترتیب ۵۸.۹ و ۶۵.۹‌درصد رشد دارد. (البته در ماه‌های ابتدایی سال، رشد حق بیمه تولیدی و رشد خسارت پرداختی در سطح بالایی قرار دارد که معمولا با گذشت ۹ ماه از سال تعدیل شده و به سطح مورد انتظار می‌رسد.)

بر اساس این گزارش حق بیمه تولیدی رشته‌های بیمه درمان، بدنه اتومبیل، مسوولیت و حوادث راننده به ترتیب با ۳۳.۹، ۶.۴، ۴.۸ و ۴.۲‌درصد سهم از حق بیمه و رشد حق بیمه معادل ۷۹.۳، ۶۶.۴، ۶۹.۷ و ۷۱ درصد، موجبات رشد ۵۸.۹ درصدی حق بیمه تولیدی بازار در این مدت را فراهم آورده اند. رشد بالای ۶۵.۷درصدی خسارت پرداختی بیشتر ناشی از عملکرد رشته‌های بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد و بدنه اتومبیل با سهم عمده در بازار (به ترتیب ۴۱.۲، ۳۰.۸ و ۹.۵ درصد) و رشد بالای خسارت پرداختی در آنها معادل ۷۴.۲، ۶۸.۱ و ۸۰.۱‌درصد بوده است. در بخش دیگری از این گزارش نسبت خسارت بازار با ۲.۲ واحد افزایش در مقایسه با ۹ماه اول سال قبل به ۵۲.۸‌درصد رسیده است. ۳ رشته‌‌ بدنه اتومبیل (با ۷۸درصد)، درمان (با ۶۴.۱درصد) و شخص ثالث-مازاد (با ۶۱.۶درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه (با ۵۲.۸ درصد) داشتند.

سهم ۴ رشته بیمه درمان، شخص ثالث-مازاد، زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب۳۳.۹، ۲۶.۶، ۱۳.۲ و ۶.۴‌درصد (در مجموع ۸۰.۲ درصد) از پرتفوی حق بیمه تولیدی در بازار است (۱۹.۸‌درصد مابقی حق بیمه به ۱۲ رشته دیگر اختصاص دارد). بیشترین سهم از خسارت پرداختی در بازار بیمه همچنان به ۴ رشته درمان، شخص ثالث-مازاد، بدنه اتومبیل و زندگی به ترتیب با ۴۱.۲، ۳۰.۸، ۹.۵ و ۸.۵‌درصد (در مجموع ۹۰ درصد) اختصاص دارد (۱۰‌درصد مابقی خسارت در ۱۲ رشته دیگر پرداخت شده است).  پوشش ریسک‌های مرتبط با وسایل نقلیه (با صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث-مازاد، بدنه اتومبیل و حوادث راننده) موجبات اختصاص ۳۷.۲درصد از حق بیمه تولیدی و ۴۴‌درصد از خسارت پرداختی بازار را فراهم آورده است.

بر اساس این گزارش بیش از ۵۵.۵ میلیون بیمه‌نامه صادر و ۵۳.۹ میلیون فقره خسارت پرداخت شده است. تعداد بیمه‌نامه‌‌های صادره و تعداد موارد خسارت پرداختی نسبت به ۹ ماه سال قبل، به ترتیب ۶.۳درصد رشد و ۳.۴‌درصد کاهش داشته است . علت اصلی رشد ۶.۳ درصدی تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در بازار، متاثر از رشد این تعداد در ۲ رشته شخص ثالث-مازاد و حوادث راننده، در مجموع با ۷۰.۵‌درصد سهم (هر یک به ترتیب با سهم ۳۵.۶ و ۳۴.۹ درصد) از کل بیمه‌نامه‌ها و نرخ رشد حدودا ۷ درصدی در تعداد صدور هر یک از آنها بوده است. کاهش ۳.۴ درصدی تعداد خسارت‌‌های پرداختی بازار، در اصل به دلیل کاهش ۲.۶درصدی این تعداد در بیمه درمان با سهم عمده (۹۳ درصد) از کل تعداد خسارات پرداختی بازار است.

در رشته‌های بیمه اشخاص (شامل حوادث، درمان و زندگی)، بیمه‌نامه هم به صورت گروهی و هم به صورت انفرادی صادر می‌شود ولی تعداد بیمه شدگان تحت پوشش این گونه بیمه‌نامه‌‌ها در محاسبات دخالت داده نمی‌‌شوند و فقط تعداد بیمه‌‌نامه‌‌های صادره ملاک عمل قرار می‌گیرد. بر این اساس، تعداد بیمه‌نامه صادره (تعداد قراردادهای بیمه) در مقایسه با حق بیمه تولیدی به مراتب کمتر است و این شاخص برای سه رشته مذکور، شاخص معناداری نیست.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان