چالش مطالبات انباشته تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز پزشکی

رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: مطالبات انباشته تولید کنندگان تجهیزات پزشکی از مراکز پزشکی تبدیل به معضلی شده که بسیاری از تولید‌کنندگان ما قادر به تولید نخواهند بود.

به گزارش اکونگار به نقل از فارس؛ نشست خبری بررسی رویدادها و دغدغه‌های حوزه تولید تجهیزات پزشکی با حضور جلیل سعیدلو رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و سایر اعضای این انجمن برگزار شد.

در ابتدا رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به مطالبات انباشته تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: تجهیزات پزشکی بستر سلامت جامعه را فراهم کرده و حدود ۸۰ درصد از اقلامی که در مراکز درمانی کشور استفاده می‌شوند توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده‌است. در همین راستا علی‌رغم اقداماتی که صورت گرفته تولید کنندگانی داریم که بیش از دو سال است مطالباتشان را دریافت نکرده و دیگر قادر به تولید نیستند.

سعیدلو در خصوص قیمت گذاری دستوری تجهیزات پزشکی افزود: تعداد اقلام تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است و بیش از ۳۶ هزار کالای دارای کد IRC هستند که قیمت گذاری این اقلام در پتانسیل سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست.

او در خصوص سرعت تغییرات قیمت تمام شده تجهیزات پزشکی تصریح کرد: سرعت تغییر قیمت تمام شده تجهیزات پزشکی با قیمت عرضه تجهیزات اصلا مطابقت ندارد و این مسئله باعث می‌شود که تولید کنند همش با مشکل مواجه شود و سرمایه او از بین برود. باید شرایطی را فراهم کنیم که جذابیتی برای سرمایه گذاری در این صنعت وجود داشته باشد.

تأثیر تولید تجهیزات پزشکی در رونق صنعت کشور

رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص تأثیر تولید تجهیزات پزشکی در رونق صنعت کشور گفت: برای تولید تجهیزات پزشکی۲۰۰ میلیون دلار ارز دریافت می‌کنیم اما کالای تولید شده یک و نیم میلیارد دلار ارزش دارد. اگر این صنعت حمایت نشود دولت باید یک و نیم میلیارد دلار ارز برای واردات این تجهیزات از خارج از کشور تخصیص دهد.

سعیدلو طولانی بودن روند تامین مواد اولیه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مواردی که تولید کنندگان تجهیزات پزشکی را آزار می‌دهد، مدت زمان طولانی روند تامین مواد اولیه است. در  بعضی از موارد واردات مواد اولیه نزدیک به هشت ماه طول می‌کشد. اگر قیمت جهانی یک ماده اولیه افزایش پیدا کرده باشد ما باید بتوانیم  این افزایش قیمت را اثبات کنیم تا بتوانیم کد IRC  بگیریم. بعد از این مرحله باید تخصیص ارز،  انتقال ارز و حمل کالا داشته باشیم که این مسیر حدود هشت ماه زمان خواهد برد.

او ادامه داد: زمانی که روند باید طی شود، تولیدکننده مجبور می‌شود، بیش از نیازش مواد اولیه خریداری کند تا با کمبود مواجه نشود. گاها همین دپو مواد اولیه باعث می‌شود که  با بحران کمبود مواجه نشویم اما بودجه را تولید کننده باید تامین کند. مسیر توسعه کشور به تسهیل کار توسط دولت، فعال شدن بخش خصوصی و بانک مرکزی بستگی دارد و اگر این مثلث کارش را به درستی انجام دهد، تولیدکننده می‌تواند کارش را به درستی انجام دهد.

در ادامه مریم قاسمی، دبیر انجمن تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص مطالبات تولیدکنندگان در سنوات مختلف گفت: در طی سنوات مختلف، تولیدکنندگان برای دریافت مطالبات خود دچار مشکل بوده‌اند و در حال حاضر تولیدکنندگان نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان از مراکز درمانی و پزشکی مطالبه دارند.

او در خصوص مطالبات انباشته تولید کنندگان تجهیزات پزشکی افزود: مطالبات انباشته شرکت‌ها یکی از مشکلات تولیدکنندگان است. زمانی که تولید کننده کالا و فاکتورها تحویل می‌دهد، زمان پرداخت مطالبات تولیدکننده نامشخص است. منابع کشور با محدودیت‌هایی مواجه است، مشخص نبودن زمان پرداخت دست تولید کننده را برای برنامه ریزی و توسعه تولید می‌بندد.

قاسمی در خصوص مطالبات تولیدکنندگان از مراکز درمانی در سنوات گذشته توضیح داد: با وجود نشان دار شدن بودجه تجهیزات پزشکی و تبصره‌های در نظر گرفته شده  اما در اجرا توفیقی نداشته و در سنوات گذشته مطالبات تولید کننده همچنان باقی مانده است. وی در ادامه بیان کرد: این در حالی است که به تازگی روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی از  تخصیص بودجه۹ هزار میلیارد تومانی در جهت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرار داد از سوی تامین اجتناعی خبر داده است که انتظار می رود مراکز درمانی بدهی‌های خود را از این مبلغ به تجهیزات پزشکی بدهند.

او در ادامه اظهار کرد: از وزارت بهداشت می‌خواهیم به مطالبات این انجمن رسیدگی کند و تسهیلات ارزان قیمت نیز به تولید کنندگان پرداخت شود. همچنین انتظار داریم منابع سهل الوصول و ارزان قیمت از وزارت صنعت و بانک مرکزی در اختیار تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی قرار گیرد.

در ادامه یکی از تولیدکنندگان حاضر در نشست در خصوص جریمه یک و نیم درصدی پرداخت مطالبات تولیدکنندگان گفت: قرار بود که مراکز درمانی هرماه به دلیل عدم پرداخت مطالبات شرکت کننده، یک و نیم درصد جریمه پرداخت کنند اما الان مراکز درمانی دولتی  طلبکار بوده و خواستار  یک و نیم درصدتخفیف هستند. بعد از گذشت مدت‌ها که نوبت به تسویه می‌رسد تازه از شرکت تخفیف هم می‌خواهند. تولیدکننده‌ای که تازه بعد از گذشت چندماه پول کالای خود را دریافت می‌کند، سودی عایدش نمی‌شود اما  ناچار است با همان سود اندک ادامه دهد.

او در خصوص تامین مواد اولیه توضیح داد: تامین مواد اولیه برای تولید کننده بسیار سخت است. حتی در مواردی برای واردات قطعات هم مشکل داریم و مجبور هستیم ماه ها برای تامین یک قطعه کوچک صبر کنیم که در این شرایط  رسماً خط تولید می‌خوابد‌.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان