عرضه برق سبز؛ چالش کلیدی پیش روصنعت فولاد

در حالی کارشناسان معقتدند بحث کربن زدایی صنعت فولاد از اصلی ترین موضوعات این حوزه در سال میلادی جدید است که حمایت مالی و عرضه گسترده برق سبز مهمترین چالش های پیش روی تحقق این هدف محسوب می شود.

به گزارش اکونگار به نقل از بازار؛ بر اساس پیش بینی Fastmarkets، کربن زدایی صنعت فولاد همچنان موضوع اصلی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. تامین کافی هیدروژن پاک و انرژی های تجدید پذیر با قیمت های رقابتی در این فرآیند بسیار مهم خواهد بود. قیمت فعلی هیدروژن حدود ۵ یورو به ازای هر کیلوگرم است، اما برای اینکه از نظر تجاری برای تولید فولاد قابل دوام باشد، باید بسیار کمتر باشد.

این در شرایطی است که طرح های استفاده از «هیدروژن» و «انرژی سبز» نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی است. به گفته فعالان بازار، اجرای آنها در فرآیند فولادسازی می تواند هزینه ها را افزایش دهد. علاوه بر این، شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۴ مشخص نیست.

حمایت مالی و عرضه گسترده برق سبز؛ دو چالش اصلی دستیابی به هدف کربن زدایی

به ویژه، اروپا نیاز به ایجاد تولید برق بدون استفاده از سوخت های فسیلی دارد. با این حال، الکترولیز در مقیاس بزرگ برای تولید هیدروژن سبز به حجم قابل توجهی از آن نیاز دارد. بنابراین منطقی است که پر انرژی ترین عملیات را در نزدیکی مکان هایی که حجم مورد نیاز در دسترس است قرار دهیم. علاوه بر این، افزایش تولید آهن بریکت داغ (HBI) منطقی است که توسط فولادسازانی که کوره های بلند را با کوره های قوس الکتریکی جایگزین کرده اند، استفاده خواهد شد.

همانطور که مرکز GMK قبلاً گزارش داد، حمایت مالی و عرضه گسترده برق سبز دو چالش اصلی صنعت فولاد برای دستیابی به بی‌ طرفی کربن است. به طوری که چانگ وو چوی، مدیر عامل گروه پوسکو، پیش‌ بینی می‌کند که سهم انرژی سبز در کل عرضه انرژی صنعت فولاد به ۳۱ درصد در سال ۲۰۳۰ و ۷۰ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش می‌ یابد، در حالی که اکنون ۱۶ درصد است. اما شرایط عرضه پایدار و اقتصادی ندارد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان