تاثیرپذیری قیمت مسکن از نرخ دلار / خواب زمستانی بازار ارز و املاک ادامه می‌یاید؟

کارشناسان بازار مسکن معقدند که هیچ عاملی به اندازه نرخ ارز بر روی قیمت مسکن تاثیر ندارد.

به گزارش اکونگار،بانک مرکزی در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد که میزان خرید و فروش مسکن در شهر تهران 1.2درصد کاهش پیدا کرده است.  بر اساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت به بیش از ۶۲درصد رسیده حجم معاملات مسکن در آبان ۱۴۰۲ نسبت به آبان ۱۴۰۱ با کاهش ۵۵درصدی رو به رو شده است. 

کاهش ۱.۲درصدی حجم معاملات مسکن در تهران / حکم‌رانی رکود بر بازار املاک پایتخت​

فنر فشرده بازار مسکن رها می‌شود؟​

رکود تاریخی در بازار مسکن

چندی پیش هم، داوود بیگی‌نژاد نایب رییس اول اتحادیه املاک تهران در خصوص وضعیت معاملاتی مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران، گفت: بازار مسکن در یکی از عمیق‌ترین رکودهای خود به سرمی‌برد به طوری که در سامانه املاک و مستغلات، معاملات در آبان‌ماه امسال ۳ هزار و ۶۰۰ قرارداد بود. حداقل تعداد قراردادی که نشان دهنده خروج بازار مسکن از رکود است باید حداقل ۱۰ هزار قرارداد باشد.بسیاری از فعالان حوزه مسکن معتقدند همزمان با ایجاد آرامش در بازار ارز، طلا و سکه، بازار مسکن هم رو به آرامش گذاشته است. 

خبری از خرید و فروش مسکن نیست

مشاور املاکی در خیابان سهروردی می‌گوید« چند وقتی است که یک آرامش نسبی را در بازار مسکن به وجود آمده و مشتریان دیگر قیمت‌ها را لحظه‌ای اعلام نمی‌کردند.، اما رکود بسیار بسیار سنگین است. یعنی خبری از خرید و فروش در این منطقه نیست.» 

به گفته وی« تاثیرپذیری بازار مسکن از دلار بسیار بالا است و هرچه قیمت ارزها رشد می‌کند، این رشد قیمت بر بازار مسکن هم سایه می‌اندازد.»

رابطه مستقیم قیمت مسکن و نرخ دلار

سعید مشتاق که در خیابان ابوریحان مشاور املاک دارد، در رابطه با تاثیرپذیری حوزه مسکن از بازار ارز می‌گوید«مسکن به محلی برای حفاظت از سرمایه تبدیل شده است. زمانی مردم سرمایه‌های خود را وارد بخش‌های تولید می‌کردند؛ اما این روزها مردم بیشتر تلاش می‌کنند که دارایی‌های خود را به طلا، سکه‌، ارز و در صورت تمکن مالی وارد بازار مسکن کنند. در نتیجه هرچه التهاب بازار ارز بالا می‌گیرد، قیمت مسکن هم رشد می‌کند.»

به گفته وی« اگر این آرامش در بازار ارز ادامه پیدا کند، بازار مسکن هم در آرامش می‌ماند. احتمال ریزش قیمت‌ها در بازار مسکن اندک است؛ اما بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و توانایی مردم، قیمت مسکن ظرفیت رشد واقعی ندارد و هر رشد قیمتی حاصل از التهاب سایر بازارها است.» 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان