آسیب‌شناسی ضعف صنعتی‌سازی در صنعت ساختمان کشور

رئیس انجمن فناوران صنعتی ساختمان می‌گوید: نبود ساختار بالادستی و همچنین آماده نبودن زیرساخت های لازم باعث شده است که ما به موضوع صنعتی سازی ورود نکنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از اخبار ساختمان؛ عبدالرضا فرید نائینی، رئیس انجمن فناوران صنعتی ساختمان گفت: ما از سال 1383 فعالیت خود را در زمینه تولید صنعتی ساختمان آغاز کرده ایم و هدف راهبردی این انجمن، توسعه صنعتی ساختمان است.

رئیس انجمن فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد: در حال حاضر صنعتی سازی ساختمان به یک گفتمان غالب تبدیل شده است بنابراین می توان گفت که توانسته ایم نقش موثری در این زمینه ایفا کنیم، اما باید در نظر داشته باشیم که این به معنی این نیست که ما توانسته ایم فرایند طراحی و تولید صنعتی ساختمان را عملیاتی کنیم و باید اقرار کنیم که مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که نیاز است تا زیرساخت های مناسبی برای این موضوع فراهم شود تا این امکان محقق شود.

او در ادامه افزود: در کنار این موارد باید به این نکته اشاره داشته باشیم که خوشبختانه ظرفیت کافی در داخل کشور وجود دارد و تمامی عوامل و منابع لازم برای توسعه صنعتی ساختمان را در اختیار داریم اما همانطور که گفتیم این موضوع نیازمند بسترسازی و ساماندهی زیرساخت ها برای این امر است که در این مورد هنوز کارهای بسیار زیادی باقی مانده است که می بایست بخش خصوصی و دولت آن را انجام دهند و این موضوع نیازمند افزایش فعالیت ها از سوی جامعه مهندسی و نظام دانشگاهی است که می بایست با ظرفیت بالاتری در این صحنه حضور داشته باشند.

نائینی در پاسخ به اینکه جایگاه صنعتی سازی در صنعت ساختمان ایران کجاست؟ توضیح داد: باید در ابتدا به این موضوع اشاره شود که ما در توسعه صنعتی ساختمان نسبت به کشورهای روز دنیا عقب هستیم به خصوص با توجه به جامعه بزرگ مهندسی همچنین دانشگاه های گسترده ای که در کشور وجود دارد می توان گفت ظرفیت قابل توجهی برای این تحول بنیادی در کشور وجود دارد اما شاید یکی از علت هایی که ما در این حوزه موفق عمل نکرده ایم این است که باید ساختاری برای این امر در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن فناوران صنعتی ساختمان تصریح کرد: باید در نظر داشت که توسعه صنعتی ساختمان یک تغییر روش نیست بلکه یک تحول بنیادی است و از آنجاکه یک امر میان بخشی است بنابراین نیازمند این است که ارگان های مختلف با هم همکاری کنند تا شاهد تحقق این موضوع باشیم لذا باید ساختاری حداقل فراتر از وزارتخانه ها وجود داشته باشد تا بتواند ارگان های مختلف را هماهنگ کند که متاسفانه هنوز این ساختار وجود ندارد و این موضوع یکی از غفلت های توسعه صنعتی بخش ساختمان محسوب می شود.

او افزود: باید توجه داشت که تعریف پروژه ساخت میلیونی مسکن توسط دولت توانسته است بستر بسیار مناسبی را برای موضوع صنعتی سازی ساختمان فراهم کند اما در عین حال نبود ساختار بالادستی و همچنین آماده نبودن زیرساخت های لازم باعث شده است که ما به موضوع صنعتی سازی ورود نکنیم؛ اما باید تکرار کنم که در حال حاضر توسعه صنعتی ساختمان به یک گفتمان غالب در جامعه مهندسی و دولت تبدیل شده است و معتقد هستیم با توجه به اینکه تمام عوامل و منابع فراهم است بالاخره این اتفاق خواهد افتاد.

نائینی ادامه داد: خوشبختانه باید گفت عناصر اصلی برای این تحول که شامل نظام دانشگاهی و جامعه مهندسی دانش آموخته است را در اختیار داریم و امیدوار هستیم تا با تکرار پروژه های کلان در بخش مسکن و همچنین توانی که در بخش دانشی کشور وجود دارد باعث شود تا بتوانیم هرچه زودتر به موضوع صنعتی سازی ساختمان وارد شویم.

رئیس انجمن فناوران صنعتی ساختمان در پایان گفت: امروزه موضوع مهم در فضای دانشگاهی و جامعه مهندسی اهداف روزآمد جهانی مانند ساخت و ساز سبز، ساخت و ساز پایدار، رعایت ملاحظات زیست محیطی، مدیریت انرژی و... است که این موضوعات بر شانه فناوری های نوظهور نسل چهارم انقلاب صنعتی سوار هستند، بنابراین این گفتمان ها که وجودشان می تواند بسیار مهم باشد ولی برای محقق شدن آن می بایست ما به سمت صنعتی سازی ساختمان حرکت کنیم چراکه در غیر اینصورت این گفتمان ها جایگاهی برای محقق شدن در اختیار نخواهند داشت و از اینرو جامعه مهندسی و نظام دانشگاهی می بایست در این حوزه فعال تر عمل کنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان