دبیر انجمن برنج در گفت‌وگو با «اکونگار»:

واردات مازاد بر نیاز برنج منشا فساد است / وزارت جهاد کشاورزی، مجوز های غیرقانونی واردات برنج در فصل برداشت داد

دبیر انجمن برنج در واکنش به رشد مافیای برنج در کشور، گفت: در روزهایی که برنج تولید داخل روی دست کشاورزان و در انبارها مانده است، بازهم مجوز واردات برنج برای شرکت‌ها به راحتی صادر می‌شود.

به گزارش اکونگار، پس از حاشیه‌های اختلاس گسترده در شرکت چای دبش، اعتراض‌ها به قدرت مافیا در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بالا گرفت. دولت در واکنش به بالاترین رقم فساد اقتصاد کشور وعده داد که با تمامی گروه‌های موثر در این تخلف مالی برخورد جدی خواهد داشت، اما قبل از فروکش تب اختلاس چای دبش در جامعه، صحبت از اختلاس‌های پیاپی و تکرار ماجرای دبش این‌بار در حوزه برنج شد.

بازار کساد برنج ایرانی/ مردم توان خرید «نیم‌دانه» هم ندارند​

بدهی چند صد میلیون دلاری دولت به واردکنندگان برنج​

تکرار قصه اختلاس دبش این‌بار در حوزه برنج

هفته گذشته، علی اصغر باقرزاده، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در اعتراض به واکنش منفعلانه دولت در برابر اختلاس چای دبش، گفت: درخواست دارم گشت ارشاد خود را به موضوع واردات برنج اختصاص دهید که البته بنده معتقدم شبیه موضوع چای دبش در موضوع واردات برنج هم صورت گرفته است. آقای رئیس جمهور وقتی تا ۳ میلیون تن برنج تولید کردیم؛ برای چه ۲ میلیون تن برنج وارد شده است؟ موضوع این است که این دو میلیون تن برنج را چه کسی وارد کرده است؟ آیا نیاز کشور ما ۲ میلیون تن برنج است که وارد شود؟ آقای رئیس جمهور ؛این دو میلیون تن برنج با چه ارزی وارد شده است؟ در حالی که ما امروز برای واردات دارو دچار مشکل تامین ارز هستیم؛ لذا از دستگاه‌های نظارتی درخواست دارم در این موضوع واردات برنج و ارزهای تعلق یافته ورود پیدا کنند.

مافیای برنج در حال پیشبرد اهداف خود

در ادامه اعتراض‌ها به مافیای برنج، جبارکوچکی نژاد،نماینده رشت گفت: شاهد هستیم که از ابتدای آذرماه دوباره ثبت سفارش برنج انجام می‌شود. جالب است که در اواخر ماه آذر یک کشتی با ۳۵۰ تن برنج نیز در کشور تخلیه شده است.

وی تصریح کرد: نظر می‌رسد که مافیای برنج با قدرت در حال پیشبرد اهداف خود است و دولتی‌ها نیز در این خصوص اختیاری از خود ندارند.

واردات بی‌حد و حصر برنج به کشور / مازاد تولید سال گذشته همچنان در انبارها خاک می‌خورد

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج در واکنش به رشد مافیای برنج در کشور به «اکونگار» گفت: در وهله اول باید بگویم که واردات 2میلیون تن برنج انجام نشده است؛ بلکه در سال جاری بر اساس آمار غیر رسمی حدود 1میلیون و 200هزار تن برنج خارجی به کشور وارد شده است، اما این رقم هم یک آسیب جدی به پیکر تولید داخل است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید برنج در کشور حدود 2میلیون و 250هزار تن برای سال زراعی جدید ثبت شده است، عنوان کرد: بر اساس برآوردها نیاز داخل حدود 3میلیون تن است و نهایتا باید 700 هزار تن برنج به کشور وارد می‌شد، اما رقم وارداتی بسیار بیشتر است.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه، در سال‌های اخیر خشکسالی‌ها وضعیت تولیدکنندگان را بسیار سخت و دشوار کرده است، گفت: در یک دهه اخیر فقط سال 92 یک سال زراعی مناسب برای کشاورزان بود، پس از آن کشاورزان با چالش جدی خشکسالی و کاهش برداشت رو به رو شده‌اند. چون میزان تولید کم شده دولت به جای حمایت از کشاورز دست به واردات گسترده زده است.

واردات برنج در فصل برداشت، شاهکارهای مدیریتی ساداتی‌نژاد در وزارت جهاد کشاورزی

وی با انتقاد از عملکرد سید جواد ساداتی نژاد در وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دوره آقای ساداتی نژاد بیشترین اجحاف‌ها در حق برنجکاران شد. شاهکاره دوران مدیریتی ایشان این بود که از اول مرداد تا پایان آذر شرکت‌ها بدون هیچ مانعی اقدام به واردات برنج کردند. این درحالی است که بر اساس مصوبه مجلس دقیقا در این دوران واردات برنج به کشور ممنوع است و بازار باید بر اساس تولید داخل به ثبات برسد، اما با دستور وزارت جهاد کشاورزی در این برهه زمانی واردات به صورت گسترده انجام شد و معامله بازار کاملا برهم ریخت.

دبیر انجمن برنج در ادامه گفت: هیچ کس مخالف واردات نیست، از گذشته این برنامه وجود داشت که برای مدیریت بازار و رفع ناترازی‌ها کسری مورد نظر با واردات تامین شود، اما در زمانی که محصولات کشاورزان در انبارها مانده بود، وزارت جهادکشاورزی به صورت گسترده اقدام به واردات برنج کرد و ضربه مهلکی بر پیکر تولید داخل وارد شد.

واردات بیش از اندازه منشا فساد است

وی تصریح کرد: در بحث واردات برنج نکته قابل تامل صدور مجوزهای بیش از حد بود. گویی توجهی به نیاز بازار و میزان تولید نشده بود. به عبارتی هیچ درخواست واردات برنجی با پاسخ منفی رو به رو نشد و دولت تمام و کمال ارز مورد نیاز واردکنندگان را تامین کرد. همین واردات به خودی خود منشا فساد است. این شاهکار در نیمه دوم سال گذشته در حالی رخ داد که موضوع ارز چالش اساسی کشور بود.

شایق تاکید کرد: واردات برنج در نیمه دوم سال 1401 به اندازه‌ای انجام شده است که اگر در سال 1402 هیچ برنجی به کشور وارد نشود، ناترازی خاصی در بازار رخ نمی‌دهد. این درحالی است که بازهم واردات برنج در سال جاری انجام شده و دولت بدون هیچ کم و کاستی ارز مورد نیاز را تامین می‌کند. هنوز هم مازاد تولید سال گذشته در انبارها مانده و کشاورزان وضعیت اقتصادی بسیار سختی را پشت سر می‌گذاریند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی آمار درستی از میزان برنج دپو شده در انبارها اعلام نمی‌کند و دقیقا مشخص نیست چقدر برنج  تولید داخل در انبارها مازاد است و اتفاقی که می‌افتد تداوم واردات و متضرر شدن کشاورزان است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان