مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور در گفت‌وگو با «اکونگار»:

چای دبش اختلاس بزرگ قرن را رقم زد/ تهاتر نفت با چای، چایکاران داخلی را دچار مشکل می‌کند

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور بیان کرد: کل مطالبات چایکاران ۲ هزار میلیارد تومان نمی‌شود، اما ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به یک شرکت برای واردات چای داده شده است. معلوم است تمام بدنه دولت اعم از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به این اختلاس ارتباط داشته و به این موضوع کمک کرده‌اند.

به گزارش اکونگار، با وجود گذشت چندین روز از افشای فساد یک شرکت واردکننده چای، اختصاص 3.7 میلیارد دلار و انتشار جزییات بیشتر از آن همچنان این موضوع در صدر اخبار و توجه افکار عمومی قرار دارد. گفته می‌شود که فساد 140 هزار میلیارد تومانی تا به امروز در ایران سابقه نداشته و متاسفانه رکودی دیگر در حوزه فساد در ایران رقم خورده است.

اظهارنظر مقامات رسمی و فعالان رسانه‌ای پیرامون این موضوع فراوان است، اما برای بررسی تاثیر فساد رخ داده توسط این شرکت بر بازار چای داخلی و وضعیت تولید و پرداخت مطالبات چایکاران خبرنگار «اکونگار» گفتگویی با فرشید محبی، مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور داشته که در ادامه می‌خوانید.

محبی درخصوص فساد ارزی رخ داده توسط یک شرکت واردکننده چای گفت:واردکنندگان در تصمیمات دولتی نفوذ دارند، چای دبش هم یک واردکننده بود که خیلی راحت توانست مبلغ بسیار هنگفتی را اختلاس کند و فساد قرن را رقم بزند.

محبی افزود: بازار چای داخلی هیج تنظیم بازاری ندارد، تنظیم فقط برای چای وارداتی است، دولت به بستر چای وارداتی کمک و به کالای بیگانه اهمیت بیشتری می‌دهد. به چای وارداتی ارز دولتی و سوبسید اختصاص دادند که اختلاس بزرگ قرن رخ داد، چرا باید این طور باشد، کل مطالبات چایکاران ۲ هزار میلیارد تومان نمی‌شود، اما ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به یک شرکت برای واردات چای داده شده است. معلوم است تمام بدنه دولت اعم از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به این اختلاس ارتباط داشته و به این موضوع کمک کرده‌اند. کالای وارداتی بیش‌اظهاری و توسط ادارات مختلف گمرک ارزیابی می‌شود که با اظهارات همخوانی داشته باشد، اما متاسفانه در این مورد همه دست به دست هم دادند تا پول بیت‌المال هدر شود.

وی ادامه داد: تعرفه گمرکی برای واردات کالا در کشور ترکیه ۱۵۰ درصد است، برای این که به محصول داخلی اهمیت می‌دهند، اما ایران تعرفه گمرکی را از ۲۰ به ۵ درصد رسانده، ما خواستار افزایش تعرفه‌های گمرکی مانند بقیه کشورهایی هستیم که دولت‌هایشان کنار تولیدکننده‌های داخلی‌شان هستند. اینجا برعکس است و برای صادرکننده‌ای که ارزآوری دارد، سخت می‌گیرند و مواردی مانند رفع تعهد ارزی را برقرار می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور درخصوص میزان چای مصرفی کشور گفت: سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار تن چای نیاز داخل  است که ۳۰ تا ۳۵ هزار تن در داخل تولید و ۶۰ تا ۶۵ هزار تن نیز طبق آمار ادوار گمرک وارد می‌شود‌‌.

محبی تصریح کرد: حداقل نصف چای تولید کارخانجات در انبارها دپو است، چای ایرانی یکی از بهترین انواع چای در دنیا است، از لحاظ این که باغ چای ما به دلیل شرایط اقلیمی که دارد دچار آفت و بیماری‌ها نمی‌شود و به هیچ وجه از کودهای شیمیایی هم استفاده نمی‌شود. این یک مزیت برای ما در شرایطی است که دنیا به سمت غذاهای سالم می‌رود، اما متاسفانه اهمیتی داده نمی‌شود.

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور درخصوص وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران نیز گفت: این موضوع به معضلی برای کارخانجات چای شمال تبدیل شده است‌. قیمت چای برای آنها حدود کیلویی ۷۰ تا ۷۵ هزارتومان تمام شده، در حالی که دلال‌‌ها ۴۵ هزار تومان قیمت می‌دهند و آنها به دلیل فشارها و این که می‌خواهند پول کشاورزان را زودتر بدهند، مجبور شده‌اند بیش از ۵۰ درصد چای خود را زیرقیمت بفروشند.

وی درخصوص تهاتر و دریافت چای از سریلانکا در برابر مطالبات نفتی نیز گفت: به دلیل تصمیم‌های نادرست چای خوب ما در انبارها دپو می‌ماند. اگر بحث تهاتر نفتی است، باید به میزان مصرف داخل کشور وارد شود و اولویت اول باید چای داخل باشد نه این که هرچقدر دلشان می‌خواهد چای وارد کنند و بعد بگویند تهاتر نفت و چای انجام داده‌ایم.

محبی گفت: با این تهاتر نفتی که می‌خواهند از سریلانکا چای وارد کنند و وجود چای سنواتی که معضل همیشگی بوده، فکر نمی‌کنم حتی کارخانه‌ها بتوانند بهای برگ چای سبز را پرداخت کنند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان