جنگ غزه برای کرملین فرصت ساز شد

آنچه در اسرائیل رخ داد، از منظر کرملین عملیاتی بود که زمینه را برای منحرف کردن توجه ها از اوکراین و بازگرداندن ایالات متحده به خاورمیانه و دور کردن از اروپا و شرق آسیا هموار کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصاد نیوز، حمله حماس به اسرائیل شاید برای روسیه از یک منظر فرصت ساز شد. آنگونه که ناظران می گویند، کرملین در صدد است تا از فرصت پیش آمده استفاده کرده و زمینه را برای انحراف افکار عمومی از جنگ در اوکراین فراهم و آمریکا را درگیر معادلات پیچیده خاورمیانه کند؛ گزاره ای که به سان بازی با حاصل جمعی مبهم است.

حمله حماس به اسرائیل به روابط عملگرایانه سی و پنج ساله اسرائیل با روسیه پایان داد؛ روابطی که توسط آریل شارون، نخست وزیر پیشین اسرائیل آغاز شد و ادامه یافت. در تل آویو، این امیدواری وجود داشت که علیرغم تشدید تنش ها میان غرب و روسیه، مسکو در ارتباط با تنش در خاورمیانه موضع متعادل حفظ کنند.

جنگ غزه برای کرملین فرصت ساز شد

مسکو امروز محبوب حماس است، درست همانطور که اتحاد جماهیر شوروی سابق از ساف حمایت می کرد. آنچه در اسرائیل رخ داد، از منظر کرملین عملیاتی بود که زمینه را برای منحرف کردن توجه ها از اوکراین و بازگرداندن ایالات متحده به خاورمیانه و دور کردن از اروپا و شرق آسیا هموار کرد. بی دلیل نبود که سفیر اسرائیل در یکی از کشورهای اروپای شرقی، به شرط ناشناس ماندن تاکید داشت که چین در جریان است.

به نوشته نشنال اینترست، پیامدهای پویایی تعادل مجدد قدرت در خاورمیانه و فراتر از آن بسیار گسترده است. مسکو، پکن به دنبال بی ثبات کردن فضای امنیتی متحدان آمریکا در منطقه و در نهایت بیرون راندن ایالات متحده از خاورمیانه هستند.

با لحاظ کردن گزاره ای که در بالا بدان اشاره شد و همچنین مخالفت مسکو با فرایند عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان و سایر متحدان آمریکا در حاشیه خلیج فارس که زمینه را برای خروج واشنگتن از منطقه هموار می کرد، وقوع رویارویی میان حماس و اسرائیل برای کرملین فرصت بود. سرگئی کاراگانوف، رئیس دانشکده اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل و مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، در سال 2013 گفته بود که اسرائیل در 10 تا 15 سال آینده "از بین خواهد رفت". حالا براساس همین روایت شاید مسکو بر این باور است که زوال اسرائیل کلید خورده است.

سایه کرملین بر جنگ در غزه

نسل سیاست‌گذاران روسی وابسته به پوتین، نوستالژی خود را برای ماجراجویی در جنوب جهانی نشان داده اند. مسکو امروز دو سازمان را که متعهد به نابودی اسرائیل هستند مورد توجه ویژه قرار داده است.این گزاره معادلات تل آویو را بر هم ریخت. یک دیپلمات اسرائیلی در مصاحبه ای گفت، نتانیاهو به طور خصوصی با پوتین به سان ویکتور اوربان مجارستانی احساس نزدیکی می کرد. سال 2015، زمانی که روسیه برای حمایت از دولت سوریه نیروهای خود را به این کشور اعزام کرد، اسرائیل در مورد یک توافقنامه «بدون درگیری» با مسکو رایزنی داشت. پس از آن که اسرائیل حمله روسیه به اوکراین در سال 2022 را محکوم کرد، منازعه میان دو بازیگر از سرگرفته شد. هرچند دو بازیگر نمی خواهند درگیر هرگونه رویارویی شوند. در این میان، نکته کلیدی، روابط نزدیک روسیه و ایران است.

منابع اطلاعاتی آمریکا به نقل از منابع اوکراینی مدعی اند که شرکت نظامی خصوصی روسی یعنی واگنر در باب آموزش تدارکات و لجستیک برای حماس مشارکت داشته است. بر اساس گزارش‌ها، واگنر، سامانه‌های ضدهوایی SA-22 پانسیر سوریه را از سوریه به لبنان منتقل کرد تا برای حزب‌الله در مقابله با نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) پوشش ایجاد کند. با این حال، بارزترین گسست از گذشته نزدیک، در حوزه دیپلماسی و تبلیغات است. دیپلمات‌های اسرائیلی مدعی اند که روسیه درباره «نئونازی‌های» ادعایی اوکراین، از جمله ولادیمیر زلنسکی، سروصدای زیادی به راه انداخته است. اکنون مسکو از احساسات ضد اسرائیلی در سازمان ملل استفاده می کند تا جایگاهش را تغییر دهد.

جنگ تبلیغاتی روسیه و اسرائیل

اعضای دفتر تعامل جهانی ایالات متحده و منابع اطلاعاتی مدعی اند که ربات‌های تحت حمایت دولت روسیه از صداهای رادیکال ضد اسرائیل در رسانه‌های اجتماعی حمایت می‌کنند. هدف تقویت قطبی شدن در اروپا و ایالات متحده و هدایت مجدد توجه از اوکراین است.روسیه در حال بازگشت به وضعیت پیش از گورباچف است. شبکه تلویزیونی تبلیغاتی خارجی مسکو و پلتفرم آنلاین « آر تی» در حال رقابت با تلویزیون منار حزب‌الله و الجزیره عربی در مبارزه با اسرائیل است.افکار عمومی در اسرائیل از زمان حمله روسیه به اوکراین، از مسکو فاصله گرفته و بنا به گزارش ها، صدها نفر از اوکراینی-اسرائیلی داوطلبانه در صفوف نیروهای مسلح اوکراین شرکت کردند. خاخام های اوکراینی با صدای بلند علیه روایت «نازی زدایی» روسیه می گویند.

مایکل برادسکی، سفیر اسرائیل در کیف، در مصاحبه ای گفت: «علی رغم آنچه کرملین می گوید، همدردی نازی ها در اوکراین موضوعیتی ندارد». با این حال، دیگر دیپلمات‌های اسرائیلی خاطرنشان می‌کنند که اسرائیل قصد ندارد به اوکراین تسلیحات ارسال کند، حداقل تا زمانی که خصومت‌ها با حماس و حزب‌الله ادامه دارد.با توجه به اینکه آینده سیاسی نتانیاهو ساعت به ساعت تیره تر به نظر می رسد، هنوز زود است که بگوییم سیاست اسرائیل در قبال روسیه و اوکراین چگونه خواهد بود. با این حال احتمالاً روابط تل اوبو و مسکو بیش از تیره خواهد شد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان