قیمت نفت کاهشی شد/تولید نفت آمریکا به رکوردی غیرمنتظره رسید

این کمترین قیمت پایانی برای هر دو شاخص نفت خام از ۶ ژوئیه بود. برای WTI، این اولین بار از ماه می بود که قیمت‌ها برای چهار روز متوالی کاهش یافت.

به گزارش اکونگار به نقل از اقتصادآنلاین، قیمت نفت در پایان روز سه شنبه کاهش یافت، زیرا معامله‌گران در مورد کاهش بیشتر اوپک و متحدانش برای کاهش تولید در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ چندان خوشبین نبودند و مهم‌تر از آن تولید نفت آمریکا نیز به رکوردی غیرمنتظره رسید. تحلیلگران بازار گفتند که ترس از کاهش تقاضا نیز بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.

بهای آتی نفت خام برنت ۸۳ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش یافت و به ۷۷.۲۰ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۷۲ سنت یا ۱.۰ درصد کاهش به ۷۲.۳۲ دلار رسید.

اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates، روز دوشنبه در مورد معامله‌گران نفت خام گفت: «آنها احتمالاً پس از نشست هفته گذشته اوپک پلاس نفس راحتی می‌کشند. بازار بر این باور است که (برنامه های تولید اوپک) تاثیر چندانی نخواهد داشت.»

اوپک پلاس کاهش تولیدی را اعلام کرد که ماهیتی داوطلبانه دارد و این تردیدها را در مورد اینکه آیا تولیدکنندگان به طور کامل آن را اجرا می‌کنند یا نه، افزایش داد. سرمایه‌گذاران همچنین در مورد چگونگی این کاهش مطمئن نبودند.

همزمان رکورد تولید نفت خام در ایالات متحده ضربه تازه‌ای به قدرت‌های نفتی و اوپک وارد می‌کند، درست زمانی که این کارتل تلاش می‌کرد با اتخاذ کاهش‌های بیشتر تولید، معیارهای قیمتی را بالاتر ببرد.

بر اساس گزارش موسسه امریکن پترولیوم (API)، ذخایر نفت خام در ایالات متحده این هفته پس از کاهش ۸۱۷ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت خام در هفته قبل، ۵۹۴ هزار بشکه برای هفته منتهی به ۱ دسامبر افزایش یافت. تحلیلگران انتظار داشتند که ذخایر در مسیر متفاوتی پیش برود و پیش بینی کاهش ۲.۲۶۷ میلیون بشکه‌ای را داشتند.حفاری‌های شیل ایالات متحده در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای حفاری کمتر ندارند.

داده‌های API نشان می‌دهد که میزان خالص موجودی‌های نفت خام در ایالات متحده تا کنون در سال جاری نزدیک به ۲۱ میلیون بشکه بوده است.

وضعیت شاید به طرز نگران‌کننده‌ای مشابه سال‌های ۲۰۱۴-۲۰۱۶ باشد، زمانی که قیمت نفت ۷۰ درصد کاهش یافت. زمانی که اوپک به رهبری عربستان سعودی با افزایش تولید به منظور خرد کردن هر چه بیشتر تولیدکنندگان آمریکایی به نفت شیل آمریکا واکنش نشان داد.

با این حال، وضعیت به طور قابل توجهی از چندین جهت متفاوت است. تولیدکنندگان آمریکایی ادغام شده‌اند و این امر بسیاری را در برابر جنگ‌های قیمتی انعطاف‌پذیرتر کرده است. در عین حال، عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس احتمالاً نسبت به سال ۲۰۱۴ ریسک گریزتر هستند: این بحران قیمت نفت باعث شد که دولت‌های خلیج فارس احتمالاً برای اولین بار در تاریخ خود اقدامات ریاضتی اتخاذ کنند. آنها تمایلی به آن نداشتند.

یکی از تحلیلگران قبلاً گفته است که تنها اقدام سعودی‌ها در شرایط فعلی باز کردن شیرها و تلاش برای کشتن مجدد شیل آمریکا است. با این حال، این یک نوع گزینه انتحاری است که به عربستان سعودی و دوستان اوپک نیز آسیب می‌رساند. اما آنها گزینه دیگری دارند: به کاهش تولید ادامه دهید.

بازار به آخرین اعلام کاهش تولید واکنش چندانی نشان نداد زیرا انتظار آن می‌رفت. در واقع، به قدری در مورد آن گزارش شده بود که هیچ چیز کمتر از یک کاهش عظیم تولید، معامله‌گران را تحت تأثیر قرار نمی‌داد.

بازار نفت در حال حاضر دچار انحراف است و ارتباط بین قیمت‌های معیار آتی و عرضه و تقاضای فیزیکی کاملاً شکسته شده است. با این حال، با توجه به زمان، این پیوند مانند همیشه خود را بازسازی خواهد کرد. و سپس شیل آمریکا ممکن است به مشکل بزرگتری برای اوپک تبدیل شود و ممکن است هم اوضاع به گونه‌ای دیگر تغییر کند.

حفاری‌های ایالات متحده در دو سال گذشته نشان داده‌اند که انضباط و احتیاط در رشد تولید موضوعات پیشرو جدید در صنعت هستند. در واقع، بسیاری از افزایش تولید در سال جاری، به گفته مدیران، به دلیل بهره‌وری بهتر چاه و نه حفاری بیشتر است.

همه اینها نشان می دهد که رشد تولید دیگر هدف نهایی صنعت نیست. طول عمر همراه با برنامه‌ریزی بلندمدت بهبود یافته است که بدون شک رهبران صنعت در حال انجام آن هستند.

اوپک تا زمانی که متوجه نشود که نفت فیزیکی کمتری در بازارهای جهانی وجود دارد، از قیمت‌های پایین‌تر جان سالم به در خواهد برد. و مانند همیشه وارد بازار خواهد شد. زیرا چیزی که اغلب فراموش می‌کنند این است که همه نفت‌ها برابر نیستند. تولید بی‌سابقه ایالات متحده ممکن است بر قیمت‌های معیار تاثیر بگذارد، اما این بدان معنا نیست که نفت ایالات متحده می تواند به طور کامل جایگزین نفت اوپک و عربستان شود. بازار هر دو را می‌خواهد، و هنوز هم مقدار زیادی از هر دو را می‌خواهد.

در همین حال، اوپک فقط به تماشای چگونگی افزایش تولید توسط حفاری‌های شیل آمریکا نمی‌نشیند. این کشور برزیل را به عنوان عضو پذیرفت، اگرچه طرف برزیلی مطمئن شد که عضو کامل نخواهد بود و در کاهش تولید شرکت نخواهد کرد. شاید نه در حال حاضر، اما در مقطعی بعد، همانطور که جان کمپ از رویترز در ستونی که اخیراً در مورد سوابق اوپک در جستجوی نفوذ بیشتر بر بازارهای جهانی نفت از طریق توسعه در میان تولیدکنندگان غیرآمریکایی توضیح داده بود، پیشنهاد کرد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان