گزارش «اکونگار» از سیگنال قوی «شی» به بایدن به روایت «گلوبال تایمز»

تلاش چین برای مهار تنش عقاب و اژدها / چسبندگی دو ابرقدرت با تجارت

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین عصر شنبه پس از برگزاری نشست سران چین و آمریکا و شرکت در سی امین نشست رهبران اقتصادی APEC در سانفرانسیسکو به پکن بازگشت. کارشناسان چینی و ایالات متحده انتظار داشتند که این سفر در جهت ایجاد ثبات بیشتر در این کشور انجام شود. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین دستاورد این سفرتقویت روابط دوجانبه کشورها بود، اما آنها در مورد عدم قطعیت‌های احتمالی از طرف ایالات متحده نیز هشدار دادند.

به گزارش اکونگار به نقل از گلوبال تایمز، تحلیلگران چینی روز یکشنبه گفتند که اکنون چین مسیر صحیحی را برای چگونگی توسعه روابط با آمریکا مشخص کرده است و زمان آن رسیده که ببینیم ایالات متحده چقدر می‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد و تا چه حد عدم اطمینان در واشنگتن بر آینده  روابط دو کشور تأثیر می‌گذارد.

کارشناسان چینی می‌گویند: در جریان اجلاس APEC، جهان شاهد اعتماد چین و گشایش برای کمک به بهبود اقتصاد جهانی بود تا جهان که با عدم قطعیت‌ها و حتی تلاطم‌های اقتصادی در برخی مناطق مواجه است، بتواند مزایای بیشتری را که بازار چین به ارمغان می‌آورد با بالاترین اطمینان به اشتراک بگذارد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز شنبه در جریان گفتگوهای رئیس جمهور شی با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و حضور وی در نشست APEC در سانفرانسیسکو به رسانه‌ها گفت: باور عمومی بر این است که سفر رئیس جمهور شی توجه جهانی را به خود جلب کرده است که به ثبات روابط چین و ایالات متحده افزوده و انگیزه جدیدی برای همکاری آسیا و اقیانوسیه و تزریق انرژی مثبت به چشم انداز بین المللی و منطقه‌ای ایجاد کرده است.

بایدن و شی

رئیس‌جمهور شی در سانفرانسیسکو با اشاره به اینکه چین و آمریکا باید چشم‌انداز جدیدی را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: دو کشور باید مشترکاً درک درستی ایجاد کنند، اختلافات را به طور مشترک مدیریت کنند و از اصول و خطوط قرمز یکدیگر مراقبت کنند و همکاری‌های سودمند متقابل را پیش ببرند.

جین کانرونگ، دانشیار دانشکده مطالعات بین‌المللی در دانشگاه رنمین چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت که تفاوت آشکاری بین دو کشور وجود دارد که هم در نشست بالی در سال 2022 و هم در سانفرانسیسکو به نمایش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه چین امیدوار است این نشست بتواند لحن روابط دوجانبه را از منظر راهبردی، فراگیر و جهت‌دار ایجاد کند، افزود: آمریکا پاسخ خود را در مورد رقابت با چین داده است و  چین امیدوار است که در صورت وقوع بحران، بتواند شرایط را مدیریت کند. 

لو شیانگ، کارشناس مطالعات ایالات متحده و پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی چین، به گلوبال تایمز گفت که "رئیس جمهور شی با تشریح "پنج ستون" به طرف آمریکایی گفت که چگونه روابط دوجانبه را به درستی توسعه دهد، و این یک دستورالعمل است. این می‌تواند نه تنها همزیستی مسالمت آمیز را تضمین کند، بلکه همکاری برد-برد را نیز در خدمت اساسی‌ترین منافع دو ملت قرار دهد.

لو گفت: اگر تحریکات و فعالیت‌های نظامی آمریکا در مناطقی مانند تنگه تایوان و دریای چین جنوبی ادامه یابد، بروز تنش‌ها و بحران‌ها بارها و بارها اجتناب ناپذیر است. چین و ایالات متحده هنوز متفاوت فکر می‌کنند، زیرا چین می‌خواهد با درخواست از ایالات متحده برای تغییر سیاست خود در مهار چین، احتمال وقوع بحران را به طور اساسی رد کند، در حالی که ایالات متحده بیشتر به نحوه مدیریت اوضاع پس از وقوع بحران اهمیت می‌دهد.

جوزف نای، رئیس سابق دانشکده دولتی کندی هاروارد، به گلوبال تایمز گفت: "امیدوارم این دیدار هر دو کشور را به تصویر واقعی‌تری از روابط سوق دهد. آمریکا نمی‌تواند تجارت و سرمایه گذاری خود را به طور کامل از چین جدا کند بدون اینکه خسارت زیادی به چین، خود و اقتصاد جهانی وارد کند.

نای گفت که "جداسازی" یا "ریسک زدایی" جزئی در مورد مسائل امنیتی بین چین و ایالات متحده ادامه خواهد داشت، اما جداسازی کامل اقتصادی بسیار پرهزینه خواهد بود

او افزود که "جنبه‌های زیست محیطی وابستگی متقابل نیز وجود دارد که جداسازی را غیرممکن می‌کند. هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند به تنهایی با تغییرات آب و هوایی، تهدید همه گیر یا سایر مشکلات فراملی مقابله کند.

او افزود: خوب یا بد، ما در یک "رقابت تعاونی" محبوس شده‌ایم. وضعیت چیزی شبیه به مهار جنگ سرد نیست. امیدوارم رهبران دو کشور دوباره این واقعیت را تایید کنند.

با تلاش مشترک دو طرف، بیش از 20 نتیجه مهم در این نشست حاصل شد، از جمله تشکیل کارگروه همکاری در مبارزه با مواد مخدر، توافق برای ازسرگیری بر اساس برابری و احترام، ارتباطات سطح بالا و نهادی.

به گفته تحلیلگران، واضح است که این دولت بایدن بود که در چند ماه گذشته خواستار برگزاری این نشست با تعدادی از مقامات ارشد واشنگتن شد که برای بازدید از چین آمده بودند. جای تعجب نیست که جمهوری خواهان از بایدن به دلیل "مماشات" با رییس جمهور چین "رقیب اصلی ایالات متحده" انتقاد کرده‌اند. برخی از رسانه‌های جریان اصلی طرفدار دموکرات ایالات متحده مانند نیویورک تایمز سعی کرده‌اند این روایت‌ها را با ترسیم این که به نظر می‌رسد چین است که از آمریکا خواسته است تا تنش‌ها را تحت فشار اقتصادی و سیاسی کاهش دهد، متعادل کنند.

لی هایدونگ، استاد دانشگاه روابط خارجی چین، روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: هرگز نباید این انتظار را داشته باشیم داستان روابط چین و آمریکا را به درستی بیان کنند.

در آینده، اینکه روابط چین و آمریکا تا چه حد می‌تواند تثبیت شود، بستگی به این دارد که چگونه ایالات متحده وعده‌های خود را به عمل تبدیل کند.

جین خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی باید مسئول حل مشکلات ساختاری در روابط دوجانبه باشد و مشکل اصلی این است که ایالات متحده هنوز یاد نگرفته که چگونه ظهور چین را بپذیرد.

اگرچه همه ما می‌دانیم که چالش‌ها و مشکلات همچنان در سمت ایالات متحده است، اما لازم است چین مسئولیت خود را نشان دهد و پاسخی به جهان و تاریخچه تلاش برای مدیریت تنش چین و آمریکا بدهد.

 وی خاطرنشان کرد: از وضعیت کنونی روابط دوجانبه می‌توانیم شاهد برخی کاهش‌ها باشیم، اما هنوز بهبود نیافته‌اند.

بعدازظهر جمعه به وقت محلی، قبل از اینکه شی سانفرانسیسکو را ترک کند، شهردار لندن برید و دیگر نمایندگان ایالات متحده او را در فرودگاه دیدند. در مسیر فرودگاه، نمایندگان دانشجویان چینی و چینی خارج از کشور در دو طرف جاده جمع شدند. شینهوا روز شنبه گزارش داد که آنها پرچم های ملی چین و ایالات متحده را به اهتزاز درآوردند و به گرمی با شی خداحافظی کردند و موفقیت کامل این سفر را به وی تبریک گفتند.

دیدار رئیس جمهور شی با بایدن، جو بین دو کشور را تا حد زیادی احیا کرده است. جین گفت که این پایه و اساس دو قدرت بزرگ است تا روابط خود را به شیوه ای مناسب مدیریت کنند، اعتماد متقابل را بازسازی کنند و همچنین به دنبال فرصت هایی برای همکاری باشند.

در این سفر، رهبر چین سیگنالی ارسال کرد که سیاست چین در قبال ایالات متحده در حال چند بعدی شدن است، زیرا چین در برخورد با مردم آمریکا، محافل تجاری و صنعتی، جوانان و همچنین رفتار دوستانه‌تر، صمیمانه‌تر، صبورتر و عمل گراتر است. کارشناسان گفتند که دولت ها و مقامات محلی مانند گاوین نیوسوم فرماندار کالیفرنیا، خاطرنشان کردند که چین مصمم است اطمینان حاصل کند که روابط چین و ایالات متحده می‌تواند در برابر عدم قطعیت‌های ناشی از تأثیرات در زمینه‌های ژئوپلیتیک و امنیتی مقاومت کند.

اعتماد اقتصادی

رئیس جمهور شی در مورد چگونگی ساخت «30 سال طلایی» آینده در آسیا و اقیانوسیه، خواستار توسعه نوآورانه، باز، سبز و توسعه فراگیر شد که منافعی را برای همه به ارمغان می آورد. او همچنین خواستار رشد با کیفیت بالا برای ارتقای ساخت جامعه آسیا-اقیانوسیه با آینده مشترک شد تا ثمرات مدرنیزاسیون به طور گسترده به اشتراک گذاشته شود.

وانگ به رسانه‌ها گفت: شی در نشست APEC اشاره کرد که اقتصاد چین به طور پیوسته در حال بهبود بوده است و نرخ رشد آن در بین اقتصادهای بزرگ جهان در میان بالاترین نرخ ها قرار دارد و افزود که چین همچنان قدرتمندترین موتور رشد جهانی است.

وانگ به رسانه‌ها گفت: شی تاکید کرد که عزم چین برای ایجاد فضای تجاری مبتنی بر قانون و در سطح جهانی تغییر نخواهد کرد و سیاست چین برای ارائه خدمات برابر و با کیفیت به سرمایه گذاران خارجی تغییر نخواهد کرد. وزیر امور خارجه چین گفت که این نگرش سیگنالی قوی از گشایش در سطح عالی چین می‌فرستد و اعتماد همه طرف‌ها را برای ادامه همکاری با چین افزایش می‌دهد.

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان