«اکونگار» از تحلیل «بلومبرگ» گزارش می‌دهد

استقبال بازارها از توافق‌های راهبردی چین و آمریکا / دستاوردهای مذاکره «شی» و «بایدن» چه بود؟

کارشناسان معتقدند، مسایل اقتصادی نقش پر رنگی میان گفت‌وگوهای رییس جمهور چین در سفر به آمریکا داشت، اما نکته مهم این سفر تثبیت روابط چین و آمریکا بود.

به گزارش اکونگار به نقل از بلومبرگ، شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین،اولین سفر خود به ایالات متحده را پس از  شش سال با موفقیت به پایان رساند، در هفته‌ای که گذشت انبوهی از اخبار مثبت به اقتصاد پکن تزریق شد.

«شی» سانفرانسیسکو را پس از یک سفر مهم و مثبت و دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  ترک کرد. طرفین در این دیدار برای مدیریت بهتر تنش‌ها به توافق رسیدند و چینی‌ها به آمریکایی‌ها اطمینان دادند که به دنبال دوستی هستند، نه جنگ و این محدوده صلح  را ترک نخواهد کرد. این خبر می‌تواند خطرات بحرانی را کاهش دهد و تنش‌های نظامی را در زمانی که شی با رکود بزرگ بازار دارایی و تغییر در پست‌های رهبری ارشد دست و پنجه نرم می‌کرد را کمتر کند.

شی و بایدن

دستور کار شی در مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه همچنین با استقبال گرم برخی از مهم‌ترین رهبران تجاری ایالات متحده همراه بود. شی، یادآوری ارزشمندی از نفوذ اقتصادی کشورش در مواجهه با کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی به جهان را انجام داد. شی روز پنجشنبه گفت اقدامات «دلگرم کننده» بیشتری در راه است تا چین را برای شرکت‌ها جذاب‌تر کند.

پس از بازگشت «شی» به چین، داده‌های جدید نشان می‌دهد که اقتصاد چین ممکن است برخی از مشکلات اخیر خود را پشت سر بگذارد که شاید برای شی و معاونانش نشاط آورترین زمان باشد. از سوی دیگر در تایوان یک صف بندی سیاسی جدید شکل گرفته که ممکن است به حاکمیت یک حزب طرفدار استقلال پایان دهد.

دونگشو لیو، استادیار متخصص در سیاست چین در دانشگاه سیتی هنگ کنگ، در این رابطه گفت: چند خبر خوب برای «شی»، پس از دیدار او با بایدن وجود دارد. او به این نوع موفقیت نیاز داشت تا تمایل چین برای باز بودن درهای این کشور به روی جامعه بین المللی سرمایه گذاران و هم برای تثبیت وضعیت داخلی خود را نشان دهد.

این استاد دانشگاه می‌گوید: این وضعیت به هیچ وجه یک چرخش رادیکال نیست، به عنوان مثال، ایالات متحده هیچ گامی در جهت لغو افزایش تعرفه‌ها یا کنترل صادرات برنداشت  و هیچ تضمینی وجود ندارد که این اقدام در هفته‌های آینده هم انجام شود. تنش‌زدایی‌های قبلی به سرعت از مسیر خارج شدند و اظهارات بایدن که دوباره شی را «دیکتاتور» خواند، اختلافات ریشه‌دار را نشان داد که می‌تواند دوباره روابط را مختل کند.

این استاد دانشگاه تحلیل کرد: اما برای یک رهبر چینی که با نگرانی‌های پایدار در مورد فساد در بالاترین سطوح، وضعیت امنیتی سخت‌تر در همسایگان منطقه‌ای و تزلزل اعتماد داخلی به اقتصادش دست و پنجه نرم می‌کند، این وضعیت تا حدودی مثبت است.

گزارش‌ها از وضعیت شاخص سهم‌های چینی در هنگ کنگ  نشان می‌دهند که در مسیر رسیدن به بهترین قیمت هفته خود در یک ماه قرار دارند. شاخص شرکت هانگ سنگ چین در این هفته تا ساعت 10 صبح روز جمعه حدود 1.7 درصد افزایش یافت.

دیوید چائو، استراتژیست در Invesco Asset Management، گفت: توافق‌های حاصل از گفتگوی «شی»-«بایدن» به طور معنی‌داری بیشتر از آن چیزی است که بازارها انتظار داشتند. واضح است که حفاظ‌هایی بر روی مهم‌ترین روابط دوجانبه جهان گذاشته شده است  که به نظر من به ریسک سیاسی دارایی‌های چین می‌پردازد.

بایدن و شی

«شی» اندکی پس از جلسه چند ساعته خود با بایدن، هجوم افسونگرانه مدیران تجاری در سانفرانسیسکو را برانگیخت.

«شی» به این گروه که شامل مدیران ارشد غول‌هایی مانند اپل، بلک راک، شرکت بوئینگ و فایزر بود، تاکید کرد که چین با کسی وارد جنگ نخواهد شد و هدفی برای به چالش کشیدن آمریکا ندارد. . تشدید تنش‌های ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر، اتاق‌های هیئت مدیره در سراسر جهان را مجبور کرده است که در مورد زنجیره‌های تامینی که در ابتدا فقط بر اساس کارایی هزینه راه‌اندازی شده بودند، تجدید نظر کنند.

«شی» با یادآوری دهه 1970، زمانی که ایالات متحده و چین ارتباط نزدیکی داشتند و بر دیپلماسی پینگ پنگ متمرکز بودند، تاکید کرد که به دنبال صلح  و گسترش روابط است.

مهمتر از آن، شی و بایدن تعداد انگشت شماری از قراردادها را برای رسیدگی به بحران فنتانیل، بازگرداندن ارتباطات نظامی در سطح بالا و باز کردن گفتگو بر سر هوش مصنوعی منعقد کردند. بایدن گفت‌وگوهای طرفین را در سطح سازنده‌ترین توصیف کرد.

یکی دیگر از نشانه‌های مثبت سفر شی به آمریکا این بود که پیشتر بایدن در رابطه با تایواناعلام کرده بود که در صورت حمله پکن، از جزیره‌ای که به‌طور دموکراتیک اداره می‌شود، دفاع می‌کند، اما به تازگی می‌گوید کاملاً به سناریو بستگی دارد.

علیرغم اظهارات رییس جمهور چین، بایدن به سوالات مربوط به برنامه ریزی سناریوی تایوان توجهی نداشت و در عوض تنها پس از دیدار با شی به اصطلاح سیاست واحد چین تاکید کرد. مقامات آمریکایی گفتند که آنها معتقدند رهبر چین نشان داده است که برنامه‌هایی را برای تهاجم گسترده به تایوان ندارد.

در خود تایوان، این هفته این احتمال افزایش یافت که حزب حاکم فعلی، که ادعای حاکمیت چین بر این جزیره را رد می‌کند، ممکن است تلاش خود را برای حفظ ریاست جمهوری در انتخابات ژانویه را از دست بدهد. دو حزب اصلی اپوزیسیون توافق کردند که با هم متحد شوند، و این موضوع نشان از روی کار آمدن دولت دوستدار پکن است.

در مقطعی به نظر می‌رسید که چین هدف 2023 را برای رشد حدود 5 درصدی از دست خواهد داد، عمدتاً به دلیل رکود و  کاهش فروش، سرمایه گذاری و ارزش گذاری در بخش های مختلف به خصوص مسکن بود.

آخرین شاخص‌ها حاکی از آن است که با شروع برنامه‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی، رشد از 5 درصد برای سال فراتر رفته و  مخارج مصرف‌کننده و فعالیت‌های صنعتی سریع‌تر از حد انتظار در اکتبر گسترش یافتند. با این وجود، داده‌های اعتباری ماهانه تقاضای محدودی را در بخش خصوصی برای دریافت وام‌های جدید نشان می‌دهد که نشانه‌ای از تداوم مشکلات اطمینان است.

چالش‌های امروزی ممکن است نسبت به اوایل تابستان قابل کنترل‌تر به نظر برسند، زمانی که توقف ارتباطات به این معنا بود که حتی سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به پکن، غیرقابل بحث به نظر می‌رسید و نگرانی‌ها در مورد لغزش چین به رکود به سبک ژاپن بسیار زیاد بود.

زینگ ژائوپنگ، استراتژیست ارشد چین در گروه بانکی استرالیا و نیوزلند، گفت: این هفته نشان داد که رئیس جمهور شی پس از یک سفر موفقیت آمیز به ایالات متحده تمرکز خود را بر اقتصاد داخلی و بین المللی بیشتر کرده و مسائل اقتصادی بیشتر در گفت‌و‌گوهایش نقش آفرینی کرد، اما نکته مهم تثبیت روابط چین و آمریکا است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان