گزارش «اکونگار» از هشدار سازمان ملل

فقر در غزه ۲۰درصدافزایش یافته / جنگ، بنیان‌های اقتصاد فلسطین را ویران کرده

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد فلسطین پس از گذشت یک ماه از جنگ غزه در وضعیت بسیار سختی به سر می‌برد و سطوح ویرانی «غیر قابل تصور» را تجربه می کند.

به گزارش اکونگار به نقل از الجزیره، سازمان ملل در مورد اثرات احتمالی درازمدت این درگیری بر غزه و کرانه باختری اشغالی هشدار داد که یک «شوک اجتماعی-اقتصادی» رخ می‌دهد و  جنگ غزه صدها هزار فلسطینی را به فقر وادار خواهد کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل واحد غرب آسیا (ESCWA)، با گذشت یک ماه از  جنگ غزه، فقر 20 درصد افزایش یافته و تولید ناخالص داخلی 4.2 درصد کاهش یافته است.

این آژانس‌ها گفتند که سطح تأثیر اقتصادی جنگ غزه از درگیری‌های سوریه و جنگ اوکراین یا هر جنگ قبلی اسرائیل و فلسطین بیشتر است.

حداقل 11هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند و بیش از دو سوم جمعیت 2.3 میلیون نفری از زمان محاصره غزه از سوی اسرائیل و آغاز حملات هوایی و حمله زمینی، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

سازمان ملل پیش بینی کرد، در صورت تداوم جنگ برای ماه دوم، تولید ناخالص داخلی فلسطین که قبلاً سالانه 20.4 میلیارد دلار بود، 1.7 میلیارد دلار یا 8.4 درصد کاهش خواهد یافت.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که اگر درگیری در ماه سوم به طول انجامد، احتمالاً با زیان 2.5 میلیارد دلاری و فقیر شدن بیش از 660000 نفر و کوچک شدن 12 درصدی اقتصاد می‌شود.

عبدالله الدرداری، دستیار دبیرکل واحد برنامه و توسعه سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری گفت که کاهش 12 درصدی تولید ناخالص داخلی در پایان سال برای فلسطین فاجعه‌ای "عظیم و بی‌سابقه" خواهد بود.

او گفت که در مقام مقایسه، اقتصاد سوریه در اوج درگیری‌ها ماهانه یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می‌داد و یک سال و نیم طول کشید تا اوکراین 30 درصد تولید ناخالص داخلی خود را از دست بدهد، یعنی به طور متوسط حدودا 1.6 درصد در ماه اوکراین از جنگ متضرر می‌شد.

رولا دشتی، دبیر اجرایی سازمان ملل متحد (ESCWA) گفت: در آغاز سال 2023، سرزمین‌های فلسطینی، کرانه باختری و غزه، به عنوان یک اقتصاد با درآمد متوسط پایین با سطح فقر 6 دلار در روز برای هر نفر در نظر گرفته می‌شد.

در این گزارش آمده است که غزه در ماه ژانویه با بیکاری بالای 46 درصد دست و پنجه نرم می‌کرد که سه و نیم برابر بیشتر از بیکاری 13 درصدی کرانه باختری است. چهار هفته جنگ حدود 390000 شغل را از بین برده است.

در این بیانیه آمده است: «با رسیدن جنگ به مرز یک ماهه، 61 درصد از اشتغال در غزه، معادل 182000 شغل، تخمین زده می‌شود که از بین رفته باشد»

تخریب "غیر قابل تصور"

بر اساس این گزارش، حدود 24 درصد از اشتغال در کرانه باختری نیز از بین رفته است که معادل 208000 شغل است.

الدرداری به اختلالات اقتصادی گسترده در بخش کشاورزی و گردشگری سرزمین اشغالی اشاره کرد. علاوه بر این، او گفت که اختلالات عمده‌ای در تجارت، انتقال پول از اسرائیل به تشکیلات خودگردان فلسطین که کرانه باختری را کنترل می کند و کمبود سرمایه گذاری وجود دارد.

تا 12 آبان حدود 35000 واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده و حدود 220000 واحد نیز دچار خسارت جزئی شده‌اند. در این گزارش آمده است که حداقل 45 درصد از واحدهای مسکونی غزه ویران یا آسیب دیده‌اند.

الدرداری گفت که اگر این امر ادامه یابد، اکثر ساکنان غزه خانه نخواهند داشت و حتی اگر جنگ اکنون پایان یابد، آوارگی طولانی مدت گسترده‌ای رخ خواهد داد.

بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در استان‌های شمال غزه و شهر غزه، بیش از 36 درصد گلخانه‌ها تخریب یا آسیب دیده‌اند و بیش از 1000 مزرعه نیز تخریب شده‌اند.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه سازمان ملل متحد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما باید بپذیریم که پیامد آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، به معنای واقعی کلمه یک بحران توسعه برای سال‌های آینده است.»

وی افزود: «در محافظه‌کارانه‌ترین سناریوی ما، این درگیری احتمالاً توسعه (در سرزمین‌های فلسطینی) را بیش از یک دهه به عقب می‌اندازد».

ارزیابان سازمان ملل می‌گویند:« در بهترین چشم‌انداز، شاخص توسعه انسانی  که امید به زندگی، آموزش و استاندارد زندگی را اندازه‌گیری می‌کند می‌تواند به سطح سال 2007 بازگردد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان