هشدار رئیس بانک مرکزی اروپا

خطر تورم بیخ گوش منطقه یورو در ماه‌های آینده/ کاهش نرخ بهره محتمل است؟

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نسبت به‌ افزایش تورم منطقه یورو در ماه‌های آینده هشدار داد و گفت: تثبیت نرخ‌های بهره بانک مرکزی اروپا روی سطح کنونی برای چندین دوره همچنان می‌تواند رشد قیمت را به ۲ درصد برساند.

به گزارش اکونگار به نقل از اتاق ایران، کاهش سریع نرخ تورم در ماه گذشته در اروپا انتظارات نسبت به کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا را تقویت کرده است؛ اما رئیس بانک مرکزی اروپا هم‌زمان نسبت به‌احتمال افزایش دوباره و سریع قیمت‌ها هشدار داده است. این بانک در ماه گذشته دوره‌ای از ۱۰ افزایش متوالی نرخ بهره را پشت سر گذاشت و سرمایه‌گذاران اکنون انتظار دارند حرکت بعدی این بانک در ماه آوریل کاهش نرخ بهره باشد.

کاهش سریع تورم به ۲٫۹ درصد در ماه گذشته این انتظارات را تقویت کرد؛ اما کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا هشدار داد که کاهش سریع نرخ تورم ممکن است به‌زودی پایان یابد و رشد قیمت‌ها حتی در کوتاه‌مدت تسریع شود زیرا قیمت‌های بالای انرژی از مقایسه‌های سال‌به‌سال حذف خواهند شد.

به گفته او در آینده احتمالاً ارقام اقتصادی اروپا افزایش خواهند یافت و حتی اگر قیمت انرژی در حال حاضر به‌طور معقولی ثابت بماند، در ماه‌های سرد اروپا اثر پایه این ثبات از دست خواهد رفت.

بانک مرکزی اروپا که نرخ سپرده خود را در ماه گذشته بدون تغییر روی ۴ درصد تثبیت کرد، باور دارد نرخ تورم ۲ درصدی تا سال ۲۰۲۵ قابل‌دستیابی خواهد بود و رشد قیمت مصرف‌کننده در بیشتر سال ۲۰۲۴ تقریباً حدود ۳ درصد ثابت خواهد ماند. بااین‌حال، لاگارد اعلام کرد که حتی اگر تورم افزایش یابد، ممکن است نیازی به افزایش مجدد نرخ بهره نباشد.

به گفته او بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در سطحی نگه‌داشته است که اگر به‌اندازه کافی طولانی حفظ شود، اروپا را به هدف میان‌مدت ۲ درصدی خود خواهد رساند. اما به گفته او نباید طی ۲ تا ۳ ماه آینده انتظار تغییر داشت.

فرانسوا ویل روی دی گالهو، رئیس بانک مرکزی فرانسه هم اعلام کرد که افزایش نرخ بهره دیگری در کار نیست مگر اینکه شوک‌های جدیدی رخ دهد.

او هم‌زمان هشدار داد که خطرات تورم همچنان ادامه دارد. فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا هم اوایل این هفته گفت که قرائت تورم ممکن است در سال ۲۰۲۴ در دونقطه دارای اوج و فرود باشد؛ اما در سال ۲۰۲۵ به ۲ درصد سقوط خواهد کرد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان