تشدید درگیری‌ها بین اسراییل و حزب الله بعید است

سیگنال «نصرالله» به قیمت نفت / آرامش در بازار طلای سیاه

پس از سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان به نظر نمی‌رسد، جنگ غزه فرامنطقه‌ای شده و بازارهای بین‌المللی به خصوص انرژی را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش اکونگار به نقل از heatmap.news، بازار جهانی انرژی پس از سخنرانی و موضع‌گیری سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، در آرامش رفت. آنچه از صحبت‌های دبیرکل حزب الله لبنان بر می‌آمد به نظر نمی‌رسد درگیری‌ها با ارتش اسراییل فرامنطقه‌ای شود، در نتیجه بازارهای انرژی از تنش و تلاطم به دور می‌شوند.

از زمان حمله حماس به جنوب اسرائیل و پس از آن بمباران غزه توسط اسرائیل، یک سوال جدی وجود داشت که آیا دیگر قدرت‌های منطقه، مانند ایران و حزب الله وارد جنگ خواهند شد؟

اما موضع‌گیری نصرالله یک سیگنال بسیار قوی به بازارها ارسال کرد و آن این بود که حزب الله به صورت جدی وارد جنگ نخواهد شد. گرگ برو، تحلیلگر گروه اوراسیا در این رابطه می‌گوید: اگر درگیری محدود به غزه باقی بماند، احتمال کمی وجود دارد که تنش‌ها بیشتر شود و روی جریان قیمت نفت تاثیر بگذارد.

این نگرانی وجود دارد که یک تنش منطقه‌ای نه تنها به رنج گسترده منجر شود، بلکه بازار جهانی نفت و بخش انرژی  را به صورت گسترده‌تر تحت تأثیر قرار دهد.

قیمت نفت پس از حمله حماس به اسراییل در روز 7 اکتبر افزایش یافت، به طوری که قیمت نفت خام برنت در روز دوشنبه 9 اکتبر به حدود 88 دلار در هر بشکه رسید و در 20 اکتبر به 92.16 دلار افزایش یافت. قیمت نفت خام در اواخر سپتامبر به 96.55 دلار رسید که بالاترین میزان در سال جاری بود.

گرگ برو تحلیلگر حوزه اوراسیا در این رابطه می‌گوید: «قیمت‌ها هنوز نوسان دارند و احتمالاً شاهد واکنش‌های بیشتری بر اساس تغییرات در درگیری خواهیم بود، اما اجماع در مورد اینکه ترکش‌های این جنگ به بازارها سرایت نخواهد کرد، با سخنرانی نصرالله بیشتر تقویبت شد.»

در حالی که شرق مدیترانه تنها یک منطقه کوچک برای استخراج هیدروکربن است، ایران و عربستان سعودی هر دو صادرکنندگان عمده نفت هستند، در این مدت عربستان واکنش چندانی نداشته که روی بازارها تاثیر بگذارد. موضع‌گیری نصرالله هم نشان داد که ایران در این جنگ نقشی نداشته است.

عربستان سعودی و اسرائیل پیش از حمله حماس در حال مذاکره در مورد عادی سازی روابط بودند و حتی نشانه‌هایی وجود داشت که عربستان سعودی در سال آینده تولید نفت  خود را افزایش خواهد داد تا مسیر دستیابی به توافق آسان شود. پس از این حمله، جمهوری خواهان کنگره از دولت بایدن خواستند تا تحریم‌های ایران را برای محدود کردن صادرات نفت تشدید کند.

به گفته نیویورک تایمز، «پیام کلی نصرالله این بود که حزب‌الله قبلاً به اندازه کافی بر علیه اسراییل کار کرده است و  نشانه‌ای از  تشدید درگیری‌ها بین اسراییل و حزب الله بعید است. در نتیجه بازارها در یک آرامش نسبی به کار خود ادامه خواهند داد، مگر اینکه پیام جدیدی از سوی ایران و یا حزب الله مخابره شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان