گاز جهان زیر ضرب جنگ غزه

افزایش تنش ها میان اسرائیل و حماس، تل آویو را در حوزه صادرات انرژی در موضع ضعف قرار داده، در همین راستا با آغاز تنش در سرزمین های اشغالی، صادرات گاز اسرائیل به مصر که تا هفته گذشته روزانه ۸۰۰ میلیون فوت مکعب بود، به دلیل توقف تولید در سکوی «تمار» با کاهش قابل توجهی به حدود ۶۵۰ میلیون فوت مکعب در روز رسیده است.

به گزارش اکونگار، درحالی که با آغاز جنگ غزه، تمامی توجه به بازارهای طلا و سکه، ارز و نفت متمرکز شده بود. مخاطرات این جنگ برای گاز جهان کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. از آنجایی که گاز در تامین انرژی خانه‌ها و صنایع نقش مهمی دارد و یک سوخت پاک به شمار می‌رود که نسبت به سایر سوخت‌های فسیلی گازهای گلخانه‌ای کمتری را تولید می‌کند، از جایگاه ویژه‌ای در تمام کشورهای جهان برخوردار است. 

پیش بینی‌های جهانی حاکی از آن است که کشورهای غیر OECD با رشد متوسط سه درصد در سال، 80 درصد مصرف گاز در جهان را تا سال 2030 شامل می‌شوند.

حال با اوج‌گیری تنش‌ها در خاورمیانه و تشدید جنگ در غزه پیش بینی می‌شود که اسراییل و فلسطین بازارهای گاز در جهان را تکان دهند. 

به خطر افتاد ثبات ذخایر گاز در اروپا

به گزارش اقتصاد نیوز، ناظران مدعی اند، اتحادیه اروپا که ظاهرا از ذخایر کامل گاز طبیعی برخوردار است، آنقدر که به نظر می‌رسد رویکردی مدبرانه ندارد. اما امروز با تشدید تنش ها در خاورمیانه، ثبات این ذخایر به خطر افتاده است. آنگونه که مدرن دیپلماسی نوشته، اروپا در عرضه دچار اختلال های قابل توجهی شده ، بالاخص پس از کاهش قابل توجه محموله های گاز از روسیه در سال 2022 که منجر به افزایش بی سابقه قیمت شد. گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی در این باره تصویری محتاطانه نشان می‌دهد: در حالی که تاسیسات ذخیره‌سازی اروپا تقریباً پر هستند و حدود 100 میلیارد متر مکعب یا 33 درصد از مصرف کشورهای اتحادیه را تشکیل می‌دهند، هیچ تضمینی برای ثبات قیمت‌ها در روزهای آینده ارائه نمی‌کند، به ویژه اگر زمستان سخت تر شود.

شرایط استرالیا این سناریو را پیچیده تر می کند. اعتصاب کارگران در سایت‌های کلیدی تولید گاز شورون، به‌ویژه پروژه‌های «گورگون» و «وتستون» که به طور مشترک بیش از ۵ درصد از ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع جهانی را تشکیل می‌دهند، ثبات جهانی بازار سوخت آبی را تهدید می‌کند. توقف بالقوه در چنین سهم قابل توجهی بر قیمت جهانی گاز طبیعی مایع تاثیر می گذارد و منجر به نوسانات قیمت در اروپا می شود. نقش اسرائیل در این معادله گازی در حال تحول، محوری است. اسرائیل طی دو دهه گذشته از واردکننده گاز به صادرکننده، با دستور توقف تولید گاز طبیعی در سکوی "تامار" در میانه درگیری ها، در معرض تهدید قرار گرفته است.

غزه

قاره سبز در جستجوی جایگزینی برای گاز روسیه

ناظران می گویند با آغاز تنش در سرزمین های اشغالی، صادرات گاز اسرائیل به مصر که تا هفته گذشته روزانه 800 میلیون فوت مکعب بود، به دلیل توقف تولید در سکوی «تمار» با کاهش قابل توجهی به حدود 650 میلیون فوت مکعب در روز رسیده است. در حالی که فعل و انفعال های اکتشافی اسرائیل چشم انداز انرژی این بازیگر را متحول کرده، اما این گزاره به طور غیرمستقیم عرضه گاز اروپا را نیز تقویت کرده ، به خصوص به این دلیل که قاره سبز در جستجوی جایگزین هایی برای گاز روسیه است.

پیش بینی نوسانات بیشتر در بازارهای انرژی

گزارش تحلیلی اخیر گلدمن ساکس به سان زنگ خطر است و در مورد پیامدهای احتمالی درگیری‌های جاری بر بخش های نفت و گاز جهانی هشدار می دهد. اگر تقابل تشدید شود، ممکن است شاهد افزایش تولید توسط بازیگران کلیدی مانند عربستان سعودی باشیم که منجر به نوسانات بیشتر در بازار انرژی خواهد شد. تجزیه و تحلیل این بانک نشان می دهد که قیمت گاز اروپا روند صعودی داشته ، به ویژه به دلیل نگرانی ها در مورد مدت زمان اختلال در تولید گاز و پیامدهای ژئوپلیتیکی درگیری های خاورمیانه.بخش گاز اسرائیل، غنی از اکتشافات اخیر و سرمایه گذاری های خارجی قابل توجه، به ویژه سهام چند میلیارد دلاری شورون در میادین گازی فراساحلی، در یک دوراهی قرار دارد. خصومت‌های جاری می‌تواند مانع از سرمایه‌گذاری‌ها در آینده شود و سرعت توسعه را کند کند.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان