بالاترین و پایین‌ترین نرخ دستمزد در جهان / کارگران ایرانی چند دلار حقوق می‌گیرند؟

حداقل دستمزد واقعی در ۳۸ کشور جهان که از اعضای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی هستند، از ۱٫۵ تا ۱۳٫۸ دلار در ساعت متغیر است. طبق آمارهای جهانی، فرانسه بیشترین رقم را به عنوان حداقل دستمزد واقعی می‌پردازد.

به گزارش اکونگار، موضوع دستمزد واقعی در کشورهای مختلف جهان تفاوت‌های بسیاری دارد. برای مثال گفته می‌شود کشور لوکزامبورگ بالاترین حداقل دستمزد در جهان را دارد. براساس داده‌های سازمان بین المللی کار این کشور ماهیانه 2140دلار به پرداخت می‌کند. البته در کشورهای اروپای غربی وضعیت پرداخت دستمزد نسبتا مناسب است. 

حداقل حقوق در کشورهای جهان

داده‌های سازمان بین المللی کار می‌گویند«پایین‌ترین حداقل دستمزد در جهان را بورکینافاسو با مبلغ 0.2 دلار در روز پرداخت می‌کند. پس از آن بنگلادش با پرداخت 0.27دلار در روز رتبه دوم را دارد. البته وضعیت پرداخت دستمزد در کشورهای آفریقایی هم چندان جالب به نظر نمی‌رسد و کارگران در کشورهای آفریقایی همیشه حداقل حقوق را دریافت می‌کنند. »

وضعیت حداقل دستمزد در ایران 

بر اساس داده‌های سازمان بین المللی کار، در کشورمان، حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون کار در سال 1401 معادل 4میلیون  175هزار تومان بود که در سال 1402 این مبلغ 27درصد افزایش پیدا کرد. در حال حاضر خداقل دستمزد ماهانه کارگران در کشورمان 5میلیون و 308هزار تومان است که معادل دلاری آن 407.42دلار است.

مهمترین چالش‌های حقوق و دستمزد در ایران 

تعیین دستمزد در ایران با مشکلات جدی رو به رو است. عدم توافق میان نمایندگان کارگری و کارفرمایی یکی از مشکلاتی است که سال‌ها بدون نتیجه مانده و نمایندگان دولت هم با هر دو طرف اختلاف نظر دارند.  

موضوع دیگر بالا بودن نرخ تورم است. رشد افسارگسیخته تورم در ایران منجر شده تا دستمزد کارگران با هزینه‌های معیشتی تطابق نداشته باشد و این موضوع همیشه محل اعتراض کارگران است. در نتیجه آثاری مانند کاهش قدرت خرید کارگران را به دنبال دارد. 

موضوع دیگری که در تعیین مزد همیشه مطرح می‌شود این است که افزایش غیرمتعارف حقوق و دستمزد هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. در نتیجه تولیدکنندگان در عرصه رقابت‌پذیری بازنده میدان می‌شوند

وضعیت دستمزد در جهان چگونه است؟

اتاق بازرگانی ایران در گزارشی آورده است، تورم جهانی که پس از همه‌گیری و حمله روسیه به اوکراین همچنان بالا باقی‌مانده است، در سال جاری به‌آرامی آغاز به کاهش کرده است. اما مردم در سرتاسر جهان هنوز فشار اقتصادی را احساس می‌کنند و دولت‌ها با افزایش حداقل دستمزد به این معضل واکنش نشان داده‌اند.

کارگر خارجی

 

افزایش حقوق در انگلستان

انگلیس یکی از جدیدترین کشورهایی است که اقدام به افزایش حداقل حقوق کرده است. در بحبوحه بحران هزینه‌های زندگی، انگلیس ابتدای هفته گذشته اعلام کرد که حداقل دستمزد را به حداقل ۱۱ پوند برابر ۱۳٫۴ دلار در ساعت افزایش می‌دهد. این افزایش، که قرار است از ماه آوریل سال آینده اعمال شود، به دنبال صدور دستورالعمل جدید «کمیسیون حداقل دستمزد» انگلیس اجرا خواهد شد. طبق اعلام دفتر جرمی هانت، وزیر دارایی انگلیس، این تغییر باعث تقویت وضعیت اقتصادی تقریباً 2 میلیون فرد کم‌درآمد در انگلیس خواهد شد.

انگلیس روندی جهانی را دنبال می‌کند زیرا کشورهای زیادی به دنبال کاهش بار مالی از زندگی شهروندان خود در بحبوحه کاهش قدرت خرید هستند. در ادامه، براساس داده‌های سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) بالاترین و پایین‌ترین میزان حداقل دستمزد در میان کشورهای عضو این سازمان مشاهده می‌شود. حداقل دستمزد واقعی، ارزش حقیقی حداقل دستمزد اسمی با احتساب نرخ تورم است.

نمودار دستمزد در جهان

فرانسه برترین کشور از نظر پرداخت حقوق

پس از ماه می سال جاری، فرانسه به اولین کشور در میان اعضایOECD  تبدیل شد که با پرداخت ساعتی ۱۳٫۸ دلار بالاترین حداقل دستمزد واقعی را داراست. حداقل حقوق استرالیا هم در ماه جولای به ۱۳٫۶ دلار افزایش یافت تا حداقل حقوق در این کشور با آلمان و لوکزامبورگ برابر شود. این دو کشور حداقل دستمزدهای خود را در ماه آوریل افزایش دادند. نیوزلند هم در ماه مارس حداقل دستمزد خود را به  ۱۳٫۲ دلار در ساعت رساند و در جایگاه پنجم OECD قرار گرفت.

حداقل و حداکثر دستمزد در کشورها

مالت، مکزیک، برزیل، کلمبیا و شیلی کمترین حداقل دستمزد ملی را برای کارگران دارند.پایین‌ترین رتبه به مالت اختصاص دارد که حداقل دستمزد تضمین‌شده در آن تنها ۱٫۵ دلار در ساعت است. مکزیک در سال ۲۰۲۳ دستمزد ساعتی خود را ۲۰ درصد افزایش داد و به ۱٫۸ دلار رساند. حداقل دستمزد برزیل هم در ماه می با افزایشی ۱٫۳۸ درصدی به ساعتی ۲٫۴ دلار رسید. حداقل دستمزد کلمبیا برای شروع سال جاری ۳ دلار و دستمزد شیلی در ماه سپتامبر حداقل حقوق خود را به ۳٫۷ دلار در ساعت رساند

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان