صفر تا صد برند جهانی شدن یک شرکت / «اورئال» با مو به قله رسید

اورئال، یک گروه کالاهای مصرفی فرانسوی است که دفتر مرکزی آن در پاریس قرار دارد و در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کننده‌های لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان به شمار می‌رود. این شرکت مالک برندهایی مانند L’Oréal Paris، Garnier، Maybelline Jade، Essie، Softsheen Carson و NYX Cosmetics است.

به گزارش اکونگار، برند اورئال (L'Oréal)، یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شرکت‌های آرایشی و بهداشتی در جهان بوده که تمرکز آن بیشتر بر روی محصولات مربوط به مو است.

اما برند اورئال چگونه آغاز به کار کرد؟

یک شیمیدان و داروساز فرانسوی، به نام اوژن شولر (Eugène Schueller)، اولین رنگ موی مصنوعی بی‌خطر برای زنان را در سال ۱۹۰۷ اختراع کرد. این اختراع، آغاز راهی دراز برای موفقیت این شرکت بود. شولر با اختراع خود، به یکی از نیازهای زنان پاسخ داد و موفقیت وی، به دلیل توانایی او در درک نیازها و پیش‌بینی انتظارات مشتریان بود.

اورئال، بازار رنگ موی زنان را متحول کرد. امروزه ۷۵ درصد از زنان آمریکایی و ۶۰ درصد از زنان اروپایی موهای خود را رنگ می‌کنند، در حالی که این رقم در دهه ۱۹۵۰ تنها ۷ درصد بود.

شولر در اوایل متوجه شد که نوآوری مبتنی بر فناوری پاسخی برای حل موثر و کارآمد نیازهای مشتریان است. اولین بودن، به ساخت برند اورئال و ایجاد ارتباط قوی با مشتریان کمک کرد.

در سال ۱۹۱۲، این شرکت فروش خود را به اتریش، هلند و ایتالیا گسترش داد و تا سال ۱۹۲۰ محصولات آن در مجموع در ۱۷ کشور از جمله ایالات متحده، برزیل، شیلی، پرو، اکوادور، بولیوی، اتحاد جماهیر شوروی و خاور دور در دسترس بود. در این مرحله، اورئال متشکل از سه شیمیدان محقق و ده نماینده فروش بود.

شولر از نظر زمان‌بندی نیز خوش‌شانس بود. در زمان پایان جنگ جهانی اول، موی کوتاه و رنگ شده مد شد و رنگ موی اورئال، توسط بسیاری از آرایشگاه‌های فرانسه خریداری شد.

حتی شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ نیز نتوانست رشد این شرکت را مهار کند. در زمان جیره‌بندی شدید، زنان برای تقویت روحیه خود، موهای خود را صاف می‌کردند و لوازم آرایشی می‌خریدند. تا پایان جنگ جهانی دوم، ۲۵ شیمیدان تحقیقاتی وجود داشت و توزیع محصولات آن به بریتانیا، آرژانتین و الجزایر گسترش یافت.

شولر مرد عمل و دارای روحیه‌ای خلاق بود. او اولین کسی بود که صنعت زیبایی را بر بستر علم ساخت. برای نیم قرن، او زمینه را برای شرکتی فراهم کرد که نوآوری‌های بی‌نظیر کیفیت و ایمنی را برای برآورده کردن طیف کاملی از نیازها و گرایش‌های زیبایی ارائه می‌کرد. این باور امروز نیز صادق است: اورئال بیش از ۱۱۰ سال است که قدرت خود را اثبات کرده و همچنان به تثبیت موقعیت خود به عنوان رهبر جهانی در صنعت زیبایی ادامه می‌دهد.

اکنون بعد از گذشت بیش از یک قرن از تاسیس شرکت اورئال، این برند محصولات دیگری علاوه بر رنگ مو، از جمله عطر، محصولات مراقبت از مو و پوست را تولید کرده و در بیش از ۱۵۰ کشور سراسر جهان، مشتری دارد.

استعدادهای تبلیغاتی اوژن شولر در سال ۱۹۵۳ با دریافت جایزه اسکار تبلیغاتی شناخته شد. شولر در سال ۱۹۵۷ درگذشت و فرانسوا دال (François Dalle) در ۳۹ سالگی به عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت اورئال انتخاب شد.

دهه ۱۹۶۰ سال‌های انقلاب، هم از نظر فرهنگی و هم از نظر تجاری بود. همانطور که موسیقی و مد به طور فزاینده‌ای در میان نوجوانان طرفدار پیدا می‌کرد، علاقه به ظاهر جوان و زیبا نیز افزایش می‌یافت.

در همان زمان صدها بوتیک، سوپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای جدید برای عرضه این بازار به سرعت در حال رشد، ظهور کردند. اورئال تعهد فزاینده‌ای به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت در پیش گرفت. در سال ۱۹۶۰، یک مرکز تحقیقاتی و تولیدی جدید در Aulnay-sous-Bois تأسیس کرد که تعداد کارکنان تحقیقاتی را به ۳۰۰ نفر رساند. در سال های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴، این شرکت تأسیسات زیبایی و باکتری شناسی جدیدی را افتتاح کرد که شواهدی از رویکرد بسیار علمی برای مراقبت از پوست بود.

واحد تولیدی دیگری به نام Soprocos در سال ۱۹۶۵ در سن کانتن افتتاح شد و در طول این دهه مراکز توزیع جدیدی در اروگوئه، الجزایر، کانادا، مکزیک و پرو نیز ایجاد شد.

سهام اورئال در سال ۱۹۶۳ در بورس اوراق بهادار فرانسه لیست شد. در سال ۱۹۶۲، به دلیل رونق فروش محصولات مو، اورئال Monsavon (یکی از زیرمجموعه‌های اورئال) را فروخت تا بر تجارت اصلی خود متمرکز شود.

در همان زمان متخصص بهداشت مو Cadoricin را خرید. در سال ۱۹۶۴، اورئال عطرهای Jacques Fath را خریداری کرد و یک سال بعد لنکوم Lancôme ورود قابل توجهی به بازار مراقبت از پوست، آرایش و عطر با کیفیت بالا را به دست آورد و دسترسی بیشتری به مراکز فروش عطر پیدا کرد. گارنیر Garnier، یک شرکت محصولات مو و Laboratoires d'Anglas نیز به این گروه اضافه شدند.

در سال ۱۹۶۸، این شرکت سهام عمده‌ای را در Golden در انگلستان و Ruby، یک تولیدکننده بهداشت شخصی و محصولات خانگی به عهده گرفت. در همان سال، اورئال خانه مد و عطر André Courrèges را خریداری کرد.

اورئال با افزایش منابع و تخصص، تعدادی از محصولات موفق را روانه بازار کرد که بسیاری از آنها تا به امروز رهبران بازار هستند. اینها شامل اسپری مو Elnett، رنگ موی Récital و عطر Fidji بود. Fidji با نام تجاری Guy Laroche عرضه شد.

وضعیت امروز شرکت اورئال

شرکت اورئال به پیشرفت روزافزون خود ادامه داد و پس از گذشت بیش از یک قرن، اکنون یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین برندهای آرایشی و بهداشتی در جهان به شمار می‌رود.

این شرکت در حال حاضر بیش از ۸۷ هزار کارمند دارد و در لیست فوربس گلوبال ۲۰۰۰ که فهرستی از ۲ هزار شرکت سهامی عام بوده و در پایان هر سال مالی بر پایه چند شاخص اقتصادی این شرکت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند، در سال ۲۰۲۳، رتبه ۱۸۲ را به خود اختصاص داده است.

در زمان نوشتن این گزارش، شرکت اورئال با ارزش بازار ۲۳۴.۰۵ میلیارد دلار، در رتبه ۴۱ لیست شرکت‌‌های برتر جهانی از نظر ارزش بازار قرار دارد.

ارزش بازار اورئال از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان