عربستان به چه شرطی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟

روزنامه عربستانی رای‌الیوم در گزارشی به نقل از وزیر دارائی عربستان نوشته است: ایران ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد و اگر بحث حقوقی و تحریم اجازه دهد ما در سال جاری میلادی و سال آینده آماده سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری هستیم.

به گزارش اکونگار به نقل از تسنیم، روزنامه عربستانی رای‌الیوم در گزارشی به بهبود روابط ایران و عربستان و افتتاح سفارت این کشور در تهران پرداخته و به نقل از وزیر دارائی عربستان نوشته است: ایران ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد و اگر بحث حقوقی و تحریم اجازه دهد ما در سال جاری میلادی و سال آینده آماده سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری هستیم.

نویسنده این مقاله در ادامه به سرنوشت حوثی‌های یمن اشاره می‌کند و می‌گوید پس از انتشار عکس شمخانی، محمد بن مسعاد و وزیر خاجه چین حملات حوثی‌ها به صفر رسید و سبب شد معامله برد برد برای ایران و عربستان تبدیل به یک شکست و باخت برای حوثی‌ها شود و به احتمال زیاد آخرین سال حکومت یک‌دست حوثی‌ها بر صنعا هست و در بهترین حالت آن‌ها باید ادامه حیات سیاسی خود را در قالب یک حزب ببینند.

رای الیوم به‌ امیدواری تهران به لابی سعودی اشاره می‌کند و می‌افزاید: تهران‌ امید دارد که عربستان بتواند واشنگتن را راضی کند حداقل در حوزه تجارت خود با ایران و کشور‌های عربی تحریم‌ها نقشی نداشته باشند تا حداقل تهران بتواند مدیریت ارز حاصل از صادرات به این کشور‌ها را خود به دست گیرد.

به نظر می‌رسد عربستان و چین برای اجرای مگاپروژه بزرگ‌ترین کشور مبتنی بر تکنولوژی جهان حاضر به راضی نگه داشتن ایران هستند و حتی به دنبال تأمین بخشی از نیاز‌های خود برای اجرا این پروژه هستند. وجود معادن بسیار و ارزان‌فروشی ایران و توانایی تسویه این مبالغ با ارز خود کشور‌ها یا مواد غذایی و دارو سبب شده که حساب ویژه‌ای روی ایران شود.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان