ارز بریکس در آینده رونمایی می‌شود

یک رسانه اقتصادی معتبر دنیا پیش بینی کرد از ارز بریکس در آینده رونمایی خواهد شد و پشتوانه این ارز طلا خواهد بود.

به گزارش اکونگار به نقل از مهر، کیتکو نیوز در گزارشی نوشت: اگرچه زمان بندی ارز جدید کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) هنوز ناشناخته است، اما ارز جدید بریکس در آینده قطعاً ایجاد خواهد شد.

اندی شکتمن تحلیلگر اقتصاد جهانی به میشل ماکوری، مجری اصلی و سردبیر کیتکو نیوز گفت: «من معتقدم که BRICS یک ارز تسویه حساب مشترک منتشر خواهد کرد و از چیزی حمایت خواهد شد. او می‌آید. چه این ارز با پس‌انداز طلا باشد یا نه که در عرض چند هفته یا چند ماه، یا سال آینده برای من معرفی می‌شود، اتحادی که ساخته می‌شود اکثریت جمعیت انسانی را نشان می‌دهد.»

در آستانه اجلاس سران بریکس که در ژوهانسبورگ در ۲۲ تا ۲۴ اوت برگزار می‌شود، گزارش‌های متناقضی در مورد اینکه آیا قرار است ارزی با پشتوانه طلا مورد بحث قرار گیرد یا خیر، منتشر شده است.

آنیل سوکلال، سفیر آفریقای جنوبی در آسیا و بریکس ماه گذشته به خبرنگاران گفت که ارز بریکس در دستور کار نشست آتی قرار ندارد.

سوکلال گفت: «هیچ وقت صحبتی درباره ارز بریکس نشده است، این در دستور کار نیست. آنچه ما گفته‌ایم و ادامه می‌دهیم تجارت با ارزهای محلی و تسویه با ارزهای محلی است.»

اهداف فوری‌تر برای بلوک بریکس دور زدن سیستم سوئیفت و داشتن توانایی اجتناب از تحریم‌های غرب است. و یک رویداد وجود دارد که سرمایه گذاران باید از نزدیک در این مورد نظارت کنند.

انتظار می‌رود ائتلاف بریکس به زودی عضویت خود را گسترش دهد و بیش از ۲۰ کشور رسماً از جمله عربستان سعودی، آرژانتین، ایران، امارات متحده عربی و غیره درخواست پیوستن به بریکس را دارند.

اما چگونگی گسترش بلوک بریکس نقش حیاتی در حرکت دلارزدایی جهانی ایفا خواهد کرد زیرا کشورهای عضو همچنان به تلاش برای کنار گذاشتن دلار آمریکا و تجارت با ارزهای خود ادامه می‌دهند.

عربستان سعودی محور اصلی دلار زدایی

به گفته کیتکو نیوز، عربستان سعودی بازیگر اساسی دلار زدایی است، در نهایت ۸۵ درصد از جمعیت جهان دلار آمریکا را تخلیه می‌کنند.

این انسجام کشورهایی وجود دارد که برای رهایی از هژمونی غربی به هم پیوسته‌اند. و من به عربستان سعودی به عنوان محور اصلی همه مسائل پیرامون دلارزدایی و هژمونی دلار نگاه می‌کنم.

همه اینها به دلار نفت بستگی دارد و اینکه چگونه کشورهای دیگر باید دلار آمریکا را برای خرید نفت از عربستان سعودی نگه دارند.

کیتکو نیوز به توافق منعقد شده بین دولت نیکسون و عربستان سعودی در دهه ۱۹۷۰ اشاره کرد که بر اساس آن سعودی‌ها نفت را منحصراً به دلار در ازای ضمانت‌های امنیتی ایالات متحده معامله می‌کردند.

این توافقی بود که ما با عربستان سعودی و در نتیجه اوپک منعقد کردیم، که برای تقریباً ۵۰ سال حدود ۹۰ درصد از کل فروش نفت در سراسر جهان را به دلار انجام داده است و این یک تقاضای مصنوعی برای دلار ایجاد کرده است.

این امر به دلار آمریکا وضعیت دلاری نفتی خود را داده است. اما حرکت‌های اخیر عربستان سعودی باید برای ارز ذخیره جهان هشدار دهنده باشد.

عربستان سعودی را به عنوان یک چرخ دنده بسیار مهم در آن جنبش [دلارزدایی] مشاهده خواهیم کرد زیرا زمانی که عربستان سعودی ارزهای دیگر را برای نفت بپذیرد، عدم تسویه دلار تأثیرات اساسی خواهد داشت.

کل این حرکت در برابر دلار نیز تا حد بلوک بریکس پیش می‌رود. اگر همه اتحادهای جدید گرد هم آیند، ۸۵ درصد از جمعیت انسانی را تشکیل می‌دهند. اگر طرح کمربند جاده، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در کنار هم قرار دهید، کار بسیار بزرگی است.

یکی دیگر از تحولات اخیر، تصویب تصمیم عربستان سعودی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای (SCO) به رهبری چین به عنوان شریک گفتگو بود. سازمان همکاری شانگهای یک اتحاد سیاسی، امنیتی و تجاری است که در سال ۲۰۰۱ برای مقابله با نفوذ غرب ایجاد شد. اعضای آن شامل چین، روسیه، هند، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی است.

"این یک معامله بسیار بزرگ است. سازمان همکاری شانگهای بزرگترین سازمان نظامی و مالی منطقه‌ای در جهان است. این حدود ۶۰ درصد از خشکی اوراسیا و ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهد. ما می‌توانیم ببینیم که چگونه آنها از نفوذ غرب دور می‌شوند و با برخی از نهادهای قدرتمند بسیار نزدیک می‌شوند.

روند دلارزدایی نه تنها شتاب می‌گیرد، بلکه در این مرحله نیز غیرقابل برگشت است، ما در نقطه‌ای بی بازگشت هستیم. این تسویه حساب خارج از دلار، قابل توجه است. تقاضای کمتری برای دلار ایجاد می‌کند و فضایی را ایجاد می‌کند که در آن دلار باید کاهش یابد و نرخ‌های بهره برای جبران آن باید افزایش یابد.»

آمریکا دیگر نمی‌تواند کاری علیه این روند انجام دهد و دلار زدایی در آینده قطعاً اتفاق خواهد افتاد زیرا ۸۵ درصد از جمعیت جهان در زمان معین دلار را تخلیه می‌کنند. "این مانند یک بازی جنگا است. شما این قطعات هژمونی دلار را یکی یکی بیرون می‌آورید. اما دلار در چه نقطه‌ای سقوط می‌کند؟ این یک شبه اتفاق نمی‌افتد، اما می‌توانید شتاب را ببینید.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان