با شروع ماه رمضان قیمت مواد غذایی در سوریه افزایش یافت

با آغاز ماه رمضان در سوریه، تقاضای مواد غذایی سیر صعودی برداشته است. این افزایش تقاضا به همراه کاهش ارزش لیره باعث افزایش قیمت اقلام غذایی شده است.

به گزارش اکونگار، به نقل از شفقنا، العربی جدید در گزارشی نوشت، همزمان با افزایش جزئی تقاضا و کاهش ارزش لیره در برابر دلار از ۱۴ هزار و ۵۰۰ لیره در هفته گذشته به حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ لیره، قیمت محصولات غذایی در نخستین روزهای ماه مبارک رمضان در بازار سوریه جهش کرد.

 بازتاب حمله آمریکا به عراق و سوریه در بازار نفت/ چرا طلای سیاه شوکه نشد؟

 پس از افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت‌ها در عرض دو روز، پنیر و شیر وارد فهرست کالاهای لوکس شد و افراد با درآمد ثابت قادر به خرید آن نیستند.

قیمت هر کیلو شیر در روز دوم ماه مبارک رمضان ۷۲۰۰ لیره سوری و قیمت ماست به ۸۵۰۰ لیره سوریه و پنیر به ۷۰ هزار لیره سوری رسید. به گفته منابعی در دمشق پایتخت سوریه، این افزایش قیمت‌ها شامل حال مواد پروتئینی نظیر گوشت هم شده و قیمت هر کیلوگرم  گوشت بره به ۲۵۰ هزار لیره و هر کیلوگرم گوشت گوساله به حدود ۲۰۰ هزار لیره رسیده است.

بعد از اینکه قیمت هر کیلو مرغ به ۴۵ هزار لیره رسید، گوشت مرغ دیگر راه حلی برای افراد با درآمد محدود در سوریه نیست که دستمزد ماهیانه آنها از ۲۷۰ هزار لیر در ماه فراتر نمی‌رود در حالی که هزینه ماهانه آنها از ۱۲ میلیون بیشتر است.

«یحیی تناری»، مهندس کشاورزی سوری معتقد است: کاهش نرخ ارز و افزایش تقاضا برای لبنیات و گوشت در ماه مبارک رمضان باعث افزایش قیمت آن شد، علاوه بر این، صادرات هم به عنوان یک عامل اضافی باعث کاهش عرضه در بازارها شده است.

تناری به العربی الجدید گفت: «قیمت لبنیات در سوریه آزاد شده است به طوری که وزارت بازرگانی دیگر قیمتی برای آن تعیین نمی‌کند، افزایش قیمت محصولات دامی مانند گوشت و لبنیات متاثر از افزایش قیمت خوراک است، علاوه بر این، تعداد دام‌های سوریه بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی کاهش یافته است، در مقابل باید همچنین به افزایش قاچاق گوسفندان العواس سوری به بازارهای کشورهای همسایه به ویژه حوزه خلیج فارس اشاره کرد.

آمارهای وزارت کشاورزی دولت سوریه نشان می‌دهد تعداد دام‌ها را در سال ۲۰۱۰ تقریباً ۱.۰۱ میلیون راس گاو، ۱۵.۵ میلیون راس گوسفند و ۲.۰۵ میلیون راس بز تخمین زده شده است اما در سال ۲۰۱۶ تعداد گاو به ۸۸۳.۸ هزار راس، گوسفند به ۱۳.۸ میلیون رأس و بز به ۱.۸۵ میلیون راس کاهش یافت و در سال ۲۰۲۲ تعداد گاو به ۸۵۲.۷ هزار راس، گوسفند به ۸.۱۷ میلیون راس و بز به ۲ میلیون رأس کاهش یافت.

در مواجهه با افزایش مداوم قیمت‌ها، درصد سوری‌های زیر خط فقر به بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است، به طوری که باعث افزایش ناتوانی در تامین نیازهای خانواده در ماه مبارک رمضان شده است، «شفیق عرباش»، استاد اقتصاد دانشگاه دمشق تاکید می‌کند: اکثریت قریب به اتفاق مردم سوریه قادر به انجام آداب ماه مبارک رمضان نیستند زیرا به دلیل افزایش قابل توجه قیمت‌ها و شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توانند هزینه‌های آن را تامین کنند.

این استاد دانشگاه سوری افزود: هزینه افطاری برای یک خانواده ۵ نفره حداقل به ۳۰۰ هزار لیره می‌رسد یعنی حدود ۹ میلیون لیره در ماه هزینه دارد لذا شهروندان نمی‌توانند این هزینه را متقبل شوند لذا بسیاری از مردم سوریه ناچار شده‌اند خشی از طلای خود را بفروشند تا بتوانند نیازهای این ماه را تامین کنند.

در نتیجه گرانی و تورم افسارگسیخته، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد پیشتر هشدار داده که نرخ گرسنگی در سوریه با فروپاشی مزمن اقتصادی و مالی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

این نهاد جهانی در بیانیه خود گفته است: «تقریباً ۱۲ سال پس از شروع درگیری‌ها، ۱۲ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا تامین خواهند کرد در حالی که ۲.۹ میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی هستند، این بدین معنی است که ۷۰ درصد از مردم سوریه ممکن است به زودی نتوانند برای خانواده‌های خود غذا تامین کنند.»

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان