بورل: اوضاع خاورمیانه به نقطه جوش رسیده و در آستانه انفجار است

مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اوضاع در غرب آسیا به نقطه جوش رسیده و در آستانه انفجار است.

به گزارش اکونگار به نقل از ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به حملات موشکی ایالات متحده در عراق و سوریه، جنگ غزه و تحولات در دریای سرخ، درباره بحرانی بودن اوضاع در غرب آسیا هشدار داد و بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید کرد.

جوسپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه و عراق گفت: جلوگیری از تشدید تنش‌ها حیاتی است.

این مطلب را در آستانه برگزاری نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بلژیک مطرح کرد و افزود که اوضاع در غرب آسیا به نقطه جوش رسیده و در آستانه انفجار است.

وی گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنند.» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه «شرایط کل منطقه بحرانی است» هشدار داد: «هرچه جنگ غزه طول بکشد، بعید است اوضاع بهبود یابد؛ چون این مسائل به هم مرتبط هستند و تاثیر آن‌ها بر یکدیگر مانند دومینو است.»

بورل در بخش دیگری از اظهاراتش نسبت به تلفات بالا در جنگ غزه ابراز نگرانی و تصریح کرد که بحران انسانی در این باریکه بسیار وخیم است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی نسبت به تشدید تنش‌ها در منطقه هشدار داد که ایالات متحده در واکنش به کشته شدن سه سرباز این کشور در پایگاه نظامیان آمریکا در اردن، حملات موشکی تازه‌ای را علیه سوریه و عراق آغاز کرده است.

ساعاتی پیش فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام (CENTCOM) با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد: ساعت ۱۶ به وقت شرق آمریکا (EST) دوم فوریه، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده حملات هوایی را در عراق و سوریه علیه نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه های شبه نظامی وابسته به آن انجام دادند.

این در حالی است که شبکه الجزیره قطر به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: سپاه یا نیروی قدس در مناطقی که آمریکا بمباران کرده هیچ پایگاهی نداشته است.

سنتکام مدعی شد: نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از ۸۵ موضع را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند.

مقام‌های آمریکایی گفتند که هواپیماهای نیروی هوایی این کشور از جمله بمب‌افکن‌های بی-۱بی سه هدف را در عراق و چهار هدف در سوریه با ۱۲۵ موشک هدایت‌شونده نقطه‌زن و به مدت بیش از ۳۰ دقیقه موشک باران کردند.

سنتکام همچنین ادعا کرد که در این حملات هوایی بیش از ۱۲۵ مهمات (بمب) نقطه زن به کار گرفته شد و مراکز فرماندهی و کنترل عملیات ها، مقرها و مراکز اطلاعاتی، راکتی و موشکی، انبارهای ذخیره پهپادها و تاسیسات لجستیکی (زنجیره تامین تدارکات و مهمات) گروه‌های تحت حمایت ایران هدف قرار گرفته اند. این حملات پس از آن صورت گرفت که هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ ژانویه ۲۰۲۴ در یک حمله پهپادی شبانه به یک پایگاه کوچک آمریکایی در مناطق مرزی سوریه و اردن، سه سرباز ارتش آمریکا کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

در جریان حمله آمریکا به منطقه القائم وعکاشات در غرب عراق سه تن کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند. همچنین حمله آمریکا به شرق سوریه و شهرهای المیادین و البوکمال نیز ۱۰ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان