پیش بینی رشد برای قدرت‌های اقتصادی/ وضعیت سفید در بازار کالایی جهان

پیش بینی می‌شود در سه ماهه آینده وضعیت سفیدی در بازار کالایی جهان ایجاد شود.

به گزارش اکونگار به نقل از صدای بورس، سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، خریداران مواد اولیه و بازرگانان چه انتظاری از سال جدید دارند؟ غالب پیش‌بینی‌ها از وضعیت اقتصادی در سال آینده مثبت و مبتنی بر پایان سیاست‌های انقباض پولی در قدرت‌های اقتصادی دنیاست که می‌تواند رشد اقتصادی را در مجموع به همراه داشته باشد. موسسه فیچ در تازه‌ترین پیش‌بینی‌های خود نوشته است: اغلب بازارهای جهان اعم از جنوب شرق آسیا، آمریکا، بخش‌های مهمی از اروپا و برزیل و حتی چین با رشد اقتصادی روبه‌رو خواهند بود که این رشد، تقاضا برای بسیاری از مواد اولیه را در این مناطق افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، بر اساس داده‌های این گزارش در سال آینده میزان تقاضا برای فولاد ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت که نشان می‌دهد توسعه اقتصادی در انتظار بازارهای سخت است.

طبیعتا مصرف مواد اولیه مختلف در کشورهای مختلف دنیا متفاوت خواهد بود و این موضوع به سیاست‌های متنوعی برمی‌گردد که دولت‌ها در پیش خواهند گرفت، با این حال انتظار می‌رود مجموع و برآیند این سیاست‌ها مثبت باشد. به عنوان مثال، در سال آینده تحت تاثیر سیاست‌های مربوط به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چین، میزان مصرف و تولید فولاد کاهش خواهد یافت، اما در هند انتظار می‌رود در سال آینده میزان مصرف فولاد ۱۲ درصد افزایش یابد که این به معنای رشد ظرفیت‌های تولیدی این ماده خام مهم صنعتی است.

همین مساله در مورد سایر نقاط دنیا نیز صادق است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که پس از رشد ضعیف تقاضا برای فولاد در ۲۰۲۳، بازار این محصول در سال جدید میلادی با استقبال مناسب‌تری روبه‌رو شود. موسسه فیچ در گزارش خود با اشاره به این که بخش ساخت و ساز در این منطقه در سال‌های اخیر کاهش یافته و درگیری‌های ژئوپلیتیکی و قیمت‌های بالای انرژی روی توسعه این بخش و زیرساخت‌ها اثر منفی بر جای گذاشته است، می‌نویسد: بهبود تقاضا برای خودرو، افزایش تولیدات صنعتی و کاهش تورم و قیمت انرژی در سال جدید می‌تواند وضعیت مناسب‌تری را برای اقتصاد این منطقه و این محصول به همراه داشته باشد.

موارد فوق در حالی است که بررسی هر بازار کالایی بدون توجه به قیمت انرژی می‌تواند خطای محاسباتی را بالا ببرد. کارشناسان اقتصاد انرژی معتقدند قیمت سوخت و انرژی در سه ماهه اول ۲۰۲۴ کاهش و سپس در ادامه افزایش یابد. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در این ارتباط و در آخرین چشم‌انداز انرژی کوتاه‌مدت خود (STEO) که هفته قبل منتشر شد، پیش‌بینی قیمت نفت برنت را برای سال ۲۰۲۴ کاهش داده و اعلام کرده است، میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری ۸۲.۴۰ دلار و ۸۲.۵۷ دلار در هر بشکه در سال آینده خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود این کالا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به ۸۳.۸۹ دلار در هر بشکه، ۸۳.۳۰ دلار در هر بشکه در سه ماهه اول ۲۰۲۴ همچنین ۸۴.۰۳ دلار در هر بشکه در سه ماهه دوم، ۸۲ دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم و ۸۱ دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم برسد.

EIA در آخرین چشم‌انداز خود اعلام کرد که کاهش پیش‌بینی شده در ذخایر نفت تا حدی ناشی از کاهش تولید اوپک پلاس اعلام شده در ۳۰ نوامبر است و انتظار می‌رود کاهش تولید اوپک پلاس رشد تقاضای جهانی را کاهش دهد و از افزایش ذخایر جهانی نفت جلوگیری کند و قیمت برنت را بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نگه دارد.

گارنر نیز در ماه نوامبر نوشت: دلالان به اشتباه تأثیر کاهش عرضه اوپک پلاس را قیمت‌گذاری کردند و بعداً به اشتباه قیمت نفت را با پیش‌بینی اختلالات عرضه در خاورمیانه افزایش دادند. انحلال این موقعیت‌ها توسط سفته‌بازان، روند صعودی قیمت‌ها را کاهش داد، نه فروش کوتاه‌مدت سوداگرانه.

از آنجایی که قیمت نفت خام غرب تگزاس تقریباً به هدف ۶۸ دلاری گارنر از نوامبر کاهش یافته است، او اخیراً تحلیل خود را از جمله در زمینه اهداف قیمتی به‌روز کرده است. خبر خوب برای معامله‌گران نفت این است که گارنر فکر می‌کند نفت ممکن است جای خود را پیدا کند و بالاتر رود.

گارنر می‌گوید: اگرچه ما چک سفید امضا نداریم، اما احتمال وقوع یک رویداد شوم و غیرقابل پیش‌بینی از نوع کووید در ماه‌های آینده بسیار ناچیز است و ما شک داریم که اوپک پلاس این زخم‌ها را دوباره باز کند. بنابراین، انتظار داریم قیمت‌ها حمایت نزدیک به ۶۸ دلار را حفظ کنند. اگر گارنر درست ‌بگوید، نفت باید به زودی بهتر عمل کند. اگر چنین شود، عملکرد بهتر مطابق با فصلی بودن تاریخی خواهد بود.

نگاهی به سیاست‌های پولی اقتصادهای بزرگ دنیا در کنار نفت، ضرورت بررسی قیمت طلا را نیز گوشزد می‌کند؛ فدرال رزرو در این مسیر تعیین‌کننده است و این بانک در تازه‌ترین تصمیمات خود، کاهش نرخ‌های بهره تا رسیدن به تورم باثبات دو درصدی را در دستور کار دارد که این تصمیم به کاهش شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر انجامید که کمترین رقم در چهار ماه اخیر را نشان می‌دهد. اما این تصمیم به رشد بهای فلز زرد منتهی شد؛ هرچند قیمت کنونی پایین‌تر از رکوردهای بالاتر از ۲۱۰۰ دلار برای هر اونس است، اما نشان می‌دهد پتانسیل‌های طلا در آینده برای سرمایه‌گذاری زیاد است.

فدرال رزرو اعلام کرده است که نرخ بهره اکنون به ۵.۴ درصد رسیده و بانک مرکزی نرخ بهره را حداقل طی سه بار در سال ۲۰۲۴ به ۴.۶ درصد کاهش خواهد داد. با این حال ابهام در مورد زمان دقیق کاهش نرخ‌ها احتمالاً خوش‌بینی را در ماه‌های آینده کاهش می‌دهد؛ هرچند خوش‌بینی‌ها به اقتصاد ایالات متحده در ماه‌های آینده در پی انتشار گزارش‌های خوب از بازار کار تقاضا برای فلزات گرانبها را به عنوان یک موجودی امن کاهش می‌دهد ولی بهبود شرایط اقتصاد جهانی به ویژه در چین و اروپا می‌تواند بار دیگر به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه طلا منجر شود.

سیگنال مهم دیگر برای ارزیابی بازارهای جهانی از ناحیه فلزات پایه قابل بررسی است؛ در این ارتباط نیز موسسه رتبه‌بندی فیچ در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده رشد تقاضا برای فلزات اساسی در سال ۲۰۲۴ با تداوم محرک‌های اقتصادی در چین و بهبود صنعتی در بازارهای توسعه‌یافته، تقویت می‌شود. این روندها به همان اندازه از تقاضا برای مواد خام در همه صنایع از جمله صنایع فولادی حمایت می‌کند؛ از سنگ آهن و زغال سنگ متالورژی گرفته تا فلزات معدنی.

از سوی دیگر بر اساس خبرها، چین در ماه آگوست برنامه‌ای برای بخش فلزات غیرآهنی با هدف رشد تولید ۵ درصدی برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته است که این موضوع به توسعه این بخش منتهی خواهد شد. در اروپا نیز به دلیل کاهش قیمت انرژی هزینه‌های تولید در این بخش کاهشی خواهد بود و این موضوع به بهبود این بازارها منتهی می‌شود. کارشناسان معتقدند، اگر بهبود در بازارهای توسعه‌یافته در اواخر سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد، قیمت فلزات پایه در محدوده سطح فعلی باقی می‌ماند و اگر نشانه‌های واضحی از تقاضا در اوایل سال ۲۰۲۴ وجود داشته باشد، قیمت آلومینیوم و مس افزایش خواهد یافت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان