جدل سال ۲۰۱۵ ایلان ماسک با هم‌بنیان‌گذار گوگل درباره هوش مصنوعی

«لری پیج» معتقد بود که ایلان ماسک به نفع انسان‌ها، نسبت به حیات دیجیتال تبعیض قائل می‌شود.

به گزارش اکونگار به نقل از دیجیاتو؛ در سال 2015، «لری پیج»، هم‌بنیان‌گذار گوگل و «ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا، در جشن تولد 44 سالگی ماسک درباره هوش مصنوعی با یکدیگر بحث کردند. طبق گزارش‌ها، در آن روز پیج گفته بود که انسان‌ها درنهایت با ماشین‌ها ادغام خواهند شد، اما ماسک نظر دیگری داشت. او انسان را بر آرمان‌شهر دیجیتالی لری پیج ترجیح می‌داد و معتقد بود که ماشین‌ها احتمالاً یک روز بشریت را نابود خواهند کرد. ایلان ماسک و لری پیج آن‌قدر در مورد خطرات هوش مصنوعی اختلاف نظر داشتند که ظاهراً مشاجره آن روز به دوستی آن‌ها پایان داد.

براساس گزارش نیویورک تایمز، در جشن تولد 44 سالگی ماسک در سال 2015 – که چندین نفر دیگر نیز حضور داشتند – پیج پیش‌بینی کرد که یک آرمان‌شهر دیجیتال به‌وجود خواهد آمد که در آن انسان‌ها با ماشین‌های هوشمند ادغام می‌شوند و رقابت بین آن‌ها بالا می‌گیرد. نظر ماسک این بود که به‌این‌ترتیب جامعه محکوم به نابودی خواهد بود، زیرا ماشین‌ها بشریت را از بین خواهند برد. در آن روز، پیج ماسک را متهم کرد که انسان را بر اشکال زندگی دیجیتالی آینده ترجیح می‌دهد.

اختلاف نظر ایلان ماسک با لری پیج درباره آینده هوش مصنوعی

«والتر ایزاکسون»، زندگی‌نامه‌نویس ایلان ماسک نیز به این مشاجره در کتابش اشاره‌ای داشته است، اما تاریخ آن را مربوط به سال 2013 می‌داند. ایزاکسون می‌گوید ماسک در آن زمان به پیج گفته بود که طرفدار انسان است و از انسانیت خوشش می‌آید.

جشن تولد ماسک تنها موردی نبود که این دو بر سر هوش مصنوعی اختلاف پیدا کردند؛ وقتی پیج در سال 2014 آزمایشگاه هوش مصنوعی دیپ‌مایند را به قیمت بیش از 500 میلیون دلار خریداری کرد، او هنوز مدیرعامل گوگل بود. به گفته ایزاکسون، پیش از این معامله، ماسک با مؤسس دیپ‌مایند تماس گرفت تا او را متقاعد کند که این پیشنهاد را نپذیرد. براساس کتاب ایزاکسون، ماسک به او گفت: «لری نباید آینده هوش مصنوعی را در دست بگیرد.»

ماسک بعداً به OpenAI پیوست تا این آزمایشگاه تحقیقاتی غیرانتفاعی، سیستم‌های هوش مصنوعی مفیدی برای بشریت بسازد. او سرانجام در سال 2018، پس از یک تلاش ناموفق برای تصاحب مسئولیت در این استارتاپ، هیئت‌مدیره OpenAI را ترک کرد و استارتاپ هوش مصنوعی خود را با نام xAI، با هدف «درک ماهیت واقعی جهان» راه‌اندازی نمود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان