دردسر افشای قرارداد محرمانه اسپاتیفای و گوگل

اسپاتیفای در برخی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای، هیچ کمیسیونی به گوگل پرداخت نمی‌کند که در نوع خود بسیار عجیب است.

به گزارش اکونگار به نقل از زومیت؛ سایت ورج گزارش داده که بر اساس شهادت جدید در دادگاه ضدانحصار اپیک گیمز با گوگل، سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای، قراردادی به‌ظاهر منحصربه‌فرد و بسیار سخاوتمندانه با گوگل برای پرداخت‌های مبتنی‌بر اندروید بسته است.

قوانین ضدانحصار برای کنترل و محدود کردن قدرت یک شرکت خاص در بازار وضع می‌شوند. این قوانین در راستای پیشگیری از انحصاری‌کردن زمینه‌ی فعالیت شرکت‌ها بوده و هدف این قوانین حفاظت از رقابت است.

دان هریسون، رئیس مشارکت‌های جهانی گوگل، در دادگاه تأیید کرد زمانی که کاربران تصمیم به خرید اشتراک از طریق سیستم مالی اسپاتیفای می‌گیرند، کمیسیون به صفر می‌رسد. اگر کاربران، گوگل را به‌عنوان سرویس پرداخت خود انتخاب کنند، اسپاتیفای تنها چهار درصد کمیسیون می‌دهد. این اعداد به‌طور چشمگیری کمتر از کارمزد ۱۵ درصدی رایج‌ گوگل است.

گوگل تلاش کرد در جلسه‌ی دادگاه، اعداد قرارداد خود با اسپاتیفای را مخفی نگه دارد. گوگل گفت که اعلام این اعداد می‌تواند به روند مذاکره با توسعه‌دهندگانی که نرخ‌های سخاوتمندانه‌تری می‌خواهند، آسیب بزنند.

قراردادهای معمول با توسعه‌دهندگان، در چارچوب خاصی قرار می‌گیرد. طبق این چارچوب، معمولاً اگر برنامه‌ها از سرویس پرداخت خود استفاده کنند چهار درصد کمتر به گوگل کارمزد پرداخت می‌کنند. یعنی به‌جای پرداخت ۱۵ درصد، ۱۱ درصد کارمزد می‌دهند. این چهار درصد گاهی‌اوقات به کاهش هزینه‌ی توسعه‌دهندگان منتهی می‌شود، اما در برخی سناریوها تأثیری روی هزینه‌ی نهایی ندارد چون توسعه‌دهنده باید وظیفه‌ی هزینه‌ی سیستم پرداخت را برعهده بگیرد.

هریسون می‌گوید محبوبیت «بی‌سابقه‌ی» اسپاتیفای به اندازه‌ای عالی بود که یک قرارداد «سفارشی» را توجیه کرد. هریسون شهادت داد: «اگر اسپاتیفای در سرویس‌های Play و خدمات اصلی به درستی کار نکند، مردم گوشی‌ های اندرویدی را نمی‌خرند.»

به‌عنوان بخشی از این قرارداد، هر دو طرف توافق کردند که هرکدام ۵۰ میلیون دلار به یک «صندوق مالی موفقیت» اختصاص دهند. این موضوع به‌دلیل ارائه‌ی خدمات به تمام سیستم‌های اندرویدی و فروش گوشی پیکسل برای گوگل مهم است.

دن جکسون، نماینده‌ی گوگل، می‌گوید: «تعداد کمی از توسعه‌دهندگانی که مستقیماً روی Android و Play سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌توانند خدمات پرداخت متفاوت داشته باشند. دلیل این است که آن‌ها عضوی از یک مشارکت گسترده‌تر هستند. این شراکت‌های سرمایه‌گذاری کلیدی به ما امکان می‌دهد تا با بهبود مستمر تجربه برای همه کاربران و ایجاد فرصت‌های جدید برای همه توسعه‌دهندگان، کاربران بیشتری را به Android و Play بیاوریم.»

اسپاتیفای در گذشته بارها از هزینه‌های خرید درون برنامه‌ای شکایت کرده است. اسپاتیفای در اواسط سال ۲۰۲۳، به‌طور کامل پشتیبانی از سیستم صورت‌حساب App Store اپل را کنار گذاشت تا از پرداخت کمیسیون تا ۳۰ درصد جلوگیری کند.

اسپاتیفای یکی از مهم‌ترین اعضای اولیه ائتلاف گروهی بود که شامل Epic بود. آن‌ها شکایت ضدانحصار ناشر فورتنایت علیه اپل و گوگل را پشتیبانی می‌کردند؛ اما در حالی که Epic به نبرد حقوقی خود علیه هر دو طرف ادامه داده است، اسپاتیفای ظاهراً راهی آسان‌تر و بسیار ارزان‌تر برای خروج از مبارزه گوگل پیدا کرده.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان