تحریم تراشه‌های الکترونیکی به ایران رسید

دولت آمریکا تحریم تراشه‌های الکترونیکی برای ایران و روسیه را اعلام کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، رویترز نوشت: این تحریم‌ها اکنون به ایران و روسیه هم رسیده‌اند. در این گزارش نوشته شده که دولت بایدن قصد دارد ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته طراحی شده توسط شرکت انودیا و دیگر شرکت‌های امریکایی را به چین متوقف کند. این اتفاق بخشی از مجموعه اقدامات آمریکا برای متوقف کردن چین در رسیدن به فناوری‌های پیشرفته است. گفته شده که این قوانین ظرف 30 روز آینده اجرا می‌شود.

اما در این اقدام جدید، تحریم‌ها فقط به چین محدود نشده و محدودیت ارسال تراشه های هوش مصنوعی به دیگر کشورها از جمله ایران و روسیه سرایت کرده است

از سوی دیگر شرکت‌‎های طراحی تراشه‌های چینی Moore Threads و Biren را در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا به خبرنگاران گفته بود که این اقدامات جدید، ضعف قوانینی که پیشتر اعلام شده بود را از بین می‌برد و احتمالا از این به بعد به‌روزرسانی قوانین سالانه انجام گیرد.

وی همچنین گفت: هدف محدود کردن چین از دسترسی به تراشه‌ها فقط بخاطر پیشرفت در رسیدن به هوش مصنوعی و رایانه‌هایی است که برای برنامه‌های نظامی چین حیاتی هستند و تاکید کرد که دولت آمریکا به دنبال ضربه زدن اقتصادی نیست.قوانین جدید اکثر تراشه‌های مصرفی مورد استفاده در لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و بازی‌ها را معاف می‌کند.

محدودیت‌های خاورمیانه

پیش‌تر دولت آمریکا به شرکت انویدیا دستور داده بود که برای صادرات تراشه‌ها به برخی کشورهای منطقه خاورمیانه مانند امارات و عربستان باید مجوز دریافت کند. در ماه‌های اخیر عربستان سعودی سه هزار تراشه Nvidia’s H100 را که هر کدام ۴۰ هزار دلار قیمت دارند خریداری کرده است. این محصول نخستین تراشه طراحی‌شده برای هوش مصنوعی مولد (generative AI)  است. در همین حال امارات نیز اخیرا توانسته تعداد زیادی تراشه انویدیا برای توسعه مدل زبانی متن باز این کشور تحت عنوان فالکون خریداری کند.

آمریکا نمی‌خواهد فناوری جدید تراشه سازی به چین و روسیه برسد

بعضی منابع اعلام کرده‌اند یکی از دلایلی که آمریکا، ارسال تراشه ها را به بعضی کشورهای خاورمیانه محدود کرده است، ارتباط این کشورها با چین و روسیه است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی اخیرا مذاکراتی با چین برای توسعه و تعمیق ارتباطات هوش مصنوعی انجام داده‌اند. گمان‌ها بر این است که محققان چینی بسیاری در مرکز تحقیقات عربستان سعودی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله مشغول به کار هستند و همین دلیل باعث نگرانی آمریکا از ارسال تراشه‌ها پیشرفته به عربستان است.

از طرفی دیگر خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه در گزارشی نوشت: برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی به مقامات امارات و ترکیه هشدار داد که اگر تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌ها را سرکوب نکنند، ممکن است ارتباط‌شان با تامین‌کنندگان آمریکایی قطع شود.

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان