ماجرای جریمه ۳۸۶هزار دلاری ایکس

چندین کشور در چند وقت اخیر به ایلان ماسک بابت انتشار بعضی محتواها در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داده‌اند. اما بی توجهی این پلتفرم به هشدارها باعث شده که کشورها به دنبال شکایت یا جریمه این شبکه اجتماعی باشند.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، پس از اینکه بدست مالک جدیدش یعنی ایلان ماسک افتاد هر روز با حاشیه جدیدی مواجه است. بسیاری از این حاشیه‌ها به دلیل تغییراتی است که خود ایلان ماسک در شبکه اجتماعی ایکس به وجود آورد اما ماجرا به این تغییرات ختم نمی‌شود. در حال حاضر بعضی کشورها به ایلان ماسک بابت انتشار برخی از محتواها مانند آزار و اذیت کودکان یا اخبار نادرست هشدار جدی داده‌اند و حتی برخی از کشورها این شبکه اجتماعی را جریمه کرده‌اند.

جریمه 386هزار دلاری برای شبکه اجتماعی ایکس، اخیرا نهاد سیاست‌گذار فضای مجازی استرالیا در اقدامی، شبکه اجتماعی ایکس را به مبلغ 386هزار دلار (حدود 20 میلیارد تومان) جریمه کرده است. دلیل این جریمه عدم همکاری این پلتفرم با تحقیقات استرالیا در مورد اقدامات کودک‌آزاری است.

این نهاد سیاست‌گذار گفته که این شبکه اجتماعی در پاسخ به سوالاتی از جمله مدت زمان پاسخگویی به گزارش‌های مربوط به کودک‌آزاری و روش‌های شناسایی این گونه محتوا و مقابله با آن پاسخی نداده است.

در حال حاضر ایکس در استرالیا هیچ نماینده‌ای ندارد که در برابر این قضیه مسئول باشد زیرا ایکس پس از اینکه به دست ایلان ماسک افتاد، دفتر خود را در استرالیا تعطیل کرد.

بر اساس قوانین استرالیا که در سال 2021 اجرایی شد، نهاد تنظیم کننده استرالیایی می‌تواند شرکت2های اینترنتی را ملزم به ارائه اطلاعات در مورد اقدامات ایمنی آنلاین خود کند در غیر این صورت با جریمه مواجه می شوند. اگر X از پرداخت جریمه امتناع کند، رگولاتور استرالیایی می‌تواند از این شرکت را در دادگاه‌های بین‌المللی شکایت کند.

رویه شبکه ایکس در برابر محتوای کودک‌آزاری چیست؟

پس از خصوصی شدن شبکه اجتماعی توییتر که اکنون ایکس نام گرفته است، ماسک در پستی گفته بود: حذف محتوای استثمار کودکان اولویت شماره یک او خواهد بود.

اما رگولاتور استرالیایی گفته که ایکس در برابر این سوال که چگونه قرار می‌‎خواهد از انتشار محتوای مضر برای کودکان جلوگیری کند، چنین پاسخی داده که ایکس پلتفرمی نیست که توسط کودکان زیادی استفاده شود.

ایکس همچنین به رگولاتور استرالیایی پیشتر گفته بود که فناوری به کار گرفته شده این شرکت برای پالایش و شناسی پست‌ها هنوز دقت کافی را ندارد و حتی برای پیام‌های خصوصی از آن استفاده نمی‌کند چون در حال توسعه است.

ماجرا به استرالیا و شبکه ایکس ختم نمی‌شود

استرالیا تنها کشوری نیست که در مورد محتوای آزار جنسی کودکان به شبکه اجتماعی ایکس اخطار داده باشد. چندی پیش دولت هند هم در اقدامی به سه پلتفرم تلگرام، یوتیوب و ایکس هشدار داده بود که محتوای آزار جنسی را در شبکه‌اجتماعی خودشان حذف کنند در غیر اینصورت در هند تحریم می‌شود.

با اینکه دو پلتفرم تلگرام و یوتیوب به هشدار هند واکنش نشان داده و در راستای پیروی از حساسیت این کشور اقداماتی انجام دادند اما شبکه اجتماعی ایکس هیچ پاسخی به هند نداد.

واکنش مدیران شبکه‌های اجتماعی به هند چه بود؟

در پاسخ به اخطاریه صادر شده از سوی دولت هند تلگرام اعلام کرد: مطالب مربوط به کودک‌آزاری به طور صریح توسط تلگرام ممنوع است و هیچگونه خدماتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

این پیام‌رسان اجتماعی همچنین اعلام کرد: مدیران تلگرام بصورت فعال در بخش‌های عمومی پلتفرم گشت‌زنی کرده و گزارش‌های کاربران را دریافت می‌کنند و اگر محتوایی شرایط تلگرام را نقض کرده باشد آن را حذف می‌کنند.

واکنش یوتیوب؛ حذف 2.5 میلیون ویدیو

از سوی دیگر سخنگوی یوتیوب در واکنش به این اخطاریه گفت: در خط‌مشی یوتیوب استفاده از مطالب سوء‌استفاده جنسی کودکان غیر قابل تحمل است و هرگونه محتوایی که خردسالان را به خطر بیاندازد برای ما قابل قبول نیست.

یوتیوب ادامه داد: در سه ماهه سوم سال 2023، بیش از 94هزار کانال و بیش از 2.5 میلیون ویدیو را به دلیل نقض خط‌مشی ایمنی کودکان حذف کرده است.

اما تا کنون هیچ پاسخی از سوی صاحبان پلتفرم X یا همان توییتر سابق به این اخطاریه داده نشده است.

دولت هند همچنین از شرکت‌ها خواسته است تا اقداماتی مانند الگوریتم‌های تعدیل محتوا و مکانیسم‌های گزارش‌دهی را برای جلوگیری از انتشار مطالب سوءاستفاده جنسی از کودکان در آینده انجام دهند.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان