رونمایی از رقیب هندی گوگل پلی

شرکت فون‌په که در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کند و فروشگاه‌ زنجیره‌ای والمارت نیز جزو سرمایه‌گذارانش است، با رونمایی از پلتفرم ایندوس اپ استور، در صدد جذب توسعه دهندگان اندروید در هند است. به این ترتیب رقیبی جدی برای گوگل پلی محسوب می شود.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، استارتاپ هندی فون‌په (PhonePe) به تازگی از پلتفرم جدیدی که رقیبی جدی برای گوگل‌ پلی است، رونمایی کرد.

این شرکت می‌گوید پلتفرم جدید ایندوس اپ‌استور (Indus Appstore) هیچ هزینه‌ای از توسعه‌دهندگان اندرویدی برای درج اپلیکیشن‌هایشان روی این پلتفرم دریافت نمی‌کند و همچنین هیچ کمیسیونی نیز روی خرید درون برنامه‌ای از درآمد توسعه‌دهندگان کسر نمی‌شود.

شرکت فون‌په که مدت‌هاست در حوزه فین‌تک فعالیت می‌کند و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای والمارت نیز جزو سرمایه‌گذارانش هستند، امیدوار است با این استراتژی جذاب بتواند در بازار بزرگ گوگل در هند، توسعه‌دهندگان اندروید را جذب کند.

این شرکت مستقر در بنگالور که بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر ثبت‌نام‌شده در برنامه پرداختی به همین نام دارد، می‌گوید که توسعه‌دهندگان می‌توانند در ایندوس اپ‌استور ثبت‌نام کنند و برنامه‌های خود را در این فروشگاه کاملا هندی آپلود کنند.

این رقیب گوگل‌ پلی برای گسترش هر چه بیشتر خود با تولیدکنندگان گوشی همکاری خواهد کرد. پلتفرم ایندوس اپ‌استور دارای ویژگی‌های مناسب برای کاربران هندی مثل پشتیبانی از ارائه‌دهندگان پرداخت شخص ثالث، پشتیبانی از ۱۲ زبان هندی و نیز یک سیستم ورود کاربر با شماره تلفن است.

ایندوس اپ‌استور در سال اول برای لیست کردن برنامه‌ها از توسعه‌دهندگان هزینه‌ای دریافت نخواهد کرد، اما پس از آن به یک هزینه بسیار جزئی دریافت می‌کند. این استارتاپ همچنین کمیسیونی بر خرید درون برنامه‌ای اخذ نخواهد کرد که در مقایسه با نرخ ۱۵ تا ۳۰ درصدی دریافتی گوگل‌ پلی بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

شرکت فون‌په که بخش قابل‌توجهی از پرداخت‌های موبایلی در هند را در اختیار دارد، گفته است یک تیم مستقر در هند را در ایندوس اپ‌استور برای پشتیبانی از توسعه‌دهندگان در نظر گرفته تا به نگرانی‌های توسعه‌دهندگان محلی که از پاسخ‌های دیرهنگام گوگل و ساعات کاری منطقه زمانی آمریکا ناراضی بوده‌اند، رسیدگی کند.

راه اندازی پلتفرم جدید ایندوس اپ‌استور در زمانی اتفاق می‌افتد که بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های هندی از گوگل که سیستم‌عامل موبایل اندروید آن روی بیش از ۹۵درصد از گوشی‌های هوشمند در این کشور نصب شده، سرخورده شده‌اند.

با وجود استفاده گسترده از گوشی‌های اندرویدی در هند، توسعه‌دهندگان برنامه در این کشور همیشه مجبور بوده‌اند که فقط با یک فروشگاه برنامه برای توزیع برنامه‌های خود کار کنند.

اقدام استارتاپ فون‌په اولین تلاش کارآفرینان هندی برای مقابله با آنچه که آنها هزینه‌های بیش از حد دریافتی توسط فروشگاه گوگل‌ پلی می‌دانند، نیست. بسیاری از شرکت‌های هندی در سال‌های اخیر از دولت هند برای مداخله در این زمینه کمک خواسته‌اند و برخی امید خود را یک فروشگاه کوچک عرضه اپلیکیشن‌های اندرویدی به نام پیتم (Paytm) بسته‌اند.

هند یک بازار خارجی مهم برای گوگل است که طی ده سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری است. اما گوگل به طور فزاینده‌ای در این بازار آسیایی با انتقاد و مداخله‌های نظارتی دولتی مواجه شده است.

این شرکت در سال گذشته دو جریمه ضد انحصاری در هند دریافت کرد و مجبور شد برخی بندهای توافقنامه‌های تجاری خود با تولیدکنندگان گوشی و سایر شرکا را تغییر دهد.

رعایت الزامات گوگل چند هفته پس از آن روی داد که این شرکت هشدار داد تغییر در شرایط فعالیت گوگل منجر به گران شدن دستگاه‌ها در هند که دومین بازار بزرگ گوشی هوشمند جهان است خواهد شد و گسترش برنامه‌های بدون نظارت را که تهدیدی برای امنیت افراد و ملی هستند، به همراه خواهد داشت.

گفتنی است فون‌په که یک استارتاپ فین‌تک با ارزش ۱۲ میلیارد دلار است که طی ماه‌های اخیر ۸۵۰ میلیون دلار جذب کرده و در سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از بازار هند صورت داده است. این شرکت مدتی پیش یک قابلیت را در اپلیکیشن خود تعریف کرد که به کاربران هندی امکان افتتاح حساب بورسی و سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام را می‌دهد.

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان