رئیس اتاق بازرگانی مطرح کرد؛

تنها ۳۶ شرکت با سرمایه بیش از ۵۰ همت در بورس داریم

رئیس اتاق بازرگانی در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال راهکارهایی گفت: نگاهی به بورس نشان می دهد که از ۷۵۳ شرکت تنها ۳۶ شرکت سرمایه بیش از ۵۰ همت دارند.

به گزارش خبرنگار اکونگار، حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال در خصوص موانع رشد و بزرگ شدن شرکت ها بخصوص فعالان حوزه استارت آپی گفت: اگر بحث یونیکورن را کنار بگذاریم و نگاهی به بورس به عنوان آیینه و تصویری از وضعیت سرمایه شرکت ها بیندازیم متوجه می شویم که از 753 شرکت تنها 36 مورد آنها ارزشی بیش از 50 همت دارند.

وی ادامه داد: اینکه چرا شرکت ها در ایران بزرگ نمی شوند یک موضوع جدی است، شاید بخشی از موانع به سمت حاکمیت بازگردد و برخی به خود کسب و کار ها اما واقعیت این است که اقتصاد ایران به شدت غیرقابل پیش بینی است.

سلاح ورزی با بیان اینکه در این شرایط خانواده ها نیز توانایی برنامه ریزی ندارند چه رسد به شرکت ها افزود: این موضوع سبب شده تا شرکت ها دست به عصا حرکت کنند. موضوع دیگر نیز این است که امروز هیچ شرکتی نمی تواند بدون تعامل با بازارهای بین المللی و حضور در زنجیره تامین بین المللی بزرگ شود که متاسفانه در این مسیر نیز موانع پولی و بانکی و ... به علت تحریم ها وجود دارد.

 

می گویند در ایران بزرگ شوی سرت را می زنند

وی با تاکید بر اینکه شرکت های بزرگ باید برای تامین مالی به سمت بازار سرمایه و شرکت های کوچک به سمت بانک ها بروند گفت: متاسفانه در ایران تنها یک شرکت اقدام به اینکار کرده است. بنابر این می توان گفت مسیر تامین سرمایه هموار نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یادآور شد: در بحث جذب سرمایه گذار خارجی نیز مشکلاتی وجود دارد و بخاطر موضوع تحریم ها بحث ادغام نیز اجرایی نمی شود.

وی با ذکر مثالی قدیمی گفت: در گذشته می گفتند در ایران باید مانند چمن رشد کنی، اگر سرت بلند شود آن را کوتاه می کنند اما اکنون در حکمرانی نو که رئیس مجلس مطرح کرده است باید گشودگی در اقتصاد دیده و اجازه بزرگ شدن به شرکت ها داده شود.

سلاح ورزی خطاب به مدیران شرکت ها نیز گفت: در مقابل شرکت ها بخصوص استارت آپ ها حتما باید چشم انداز ملی داشته باشند و هویت و برند خود را با ایران گره بزنند. ضمنا حتما از انتصاب به فساد دوری کنند.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد شرکت های ایران در زمینه تحقیق و توسعه گفت: تحقیق و توسعه یکی از موضوعات مهم در شرکت های بزرگ به شمار می رود اما متاسفانه در ایران شرکت ها کمتر به این موضوع توجه می کنند ضمن اینکه لازم است شرکت ها در توسعه منابع انسانی نیز سرمایه گذاری کنند چرا که نیروی کار ماهر کم است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان