تیک تاک در کدام کشورها ممنوع است؟

تیک تاک شبکه اجتماعی پرطرفداری است که در سال‌های اخیر با چالش‌های متفاوتی مواجه شده است. این بحران‌ها از چراشروع شد و مربوط به کدام کشورها است؟

به گزارش اکونگار به نقل از ایسنا، بسیاری از کشورها شبکه اجتماعی تیک تاک یا tiktok را به واسطه ارتباطات اطلاعاتی آن با سرویس‌های چینی تحت فشار گذاشته و آن را تحریم کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و بریتانیا از مجموعه کشورهایی هستند که در این راستا قدم برداشته‌اند. در محتوای این گزارش به این مسئله می‌پردازیم. اینکه حساسیت‌ها نسبت به شبکه اجتماعی تیک تاک از کجا شروع شد و به کجا ختم خواهد شد. اما ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که تیک تاک چیست؟

تیک تاک: دنیای ویدئوهای متنوع و سرگرم‌کننده

تیک تاک، دنیای جادویی ویدیوهای کوتاه است که در آن هر کسی می‌تواند خلاقیت خود را به نمایش بگذارد. با آهنگ‌های محبوب، فیلترهای جذاب و ابزارهای ویرایش خلاقانه، تیک تاک به شما امکان می‌دهد تا لحظات ناب زندگی خود را به ویدیوهای کوتاه و سرگرم‌کننده تبدیل کنید و با میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارید.

تیک تاک، پلتفرم محبوب اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه، در سال 2016 با نام Douyin در چین آغاز به کار کرد. نسخه بین‌المللی آن با نام TikTok در سال 2017 معرفی شد و به سرعت به محبوبیت جهانی دست یافت. در سال 2018، تیک تاک با Musical.ly ادغام شد و به پربارگیری‌ترین برنامه سال در اپ‌استور تبدیل شد

ممنوعیت تیک تاک به دلایل امنیتی

بسیاری از کشورها نگران امنیت تیک تاک و ارتباط این پلتفرم با چین هستند. ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و نیوزیلند - که به همراه استرالیا شرکای به اشتراک گذاری اطلاعاتی «پنج چشم» هستند - همگی در هفته های اخیر اقدامات مشابهی را علیه تیک تاک انجام داده اند. کارشناسان نگران هستند که اطلاعات حساس هنگام دانلود برنامه، به ویژه روی دستگاه های دولتی، در معرض دید قرار گیرد.

تیک‌ تاک ادعا می‌کند که اطلاعات بیشتری نسبت به سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری نمی‌کند و ممنوعیت‌های اعمال‌شده علیه خود را «اطلاعات غلط اساسی» خوانده و می‌گوید این تصمیمات «بدون بررسی و مدرکی» گرفته شده‌اند.

این پلتفرم متعلق به شرکت فناوری چینی ByteDance است، اما اصرار دارد که به طور مستقل اداره می‌شود و اطلاعات کاربران را با دولت چین به اشتراک نمی‌گذارد. تیک‌تاک در حال حاضر پروژه‌ای را برای ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران آمریکایی در تگزاس اجرا می‌کند که به گفته آن‌ها باعث دور ماندن اطلاعات از دسترس چین می‌شود.

با این حال، بسیاری از کشورها هنوز نسبت به این پلتفرم و ارتباط آن با چین محتاط هستند. شرکت‌های فناوری غربی، از جمله Airbnb، یاهو و لینکدین، نیز به دلیل قانون سختگیرانه حریم خصوصی پکن که نحوه جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات توسط شرکت‌ها را مشخص می‌کند، در حال ترک چین یا کاهش فعالیت‌های خود در آنجا هستند.

کشورهای مختلفی در طول زمان شبکه اجتماعی تیک تاک را تحت فشار گذاشته‌اند تا امنیت پایگاه‌های اطلاعاتی خود را تضمین کند. کشورهایی از تمام نقاط جهان به فرایند جمع‌آوری اطلاعات توسط شبکه اجتماعی تیک تاک مشکوک شده و آن را با دقت بیشتری بررسی می‌کنند. 

کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا، کانادا، هلند، بریتانیا، هند، افغانستان، پاکستان، تایوان، نیوزلند، دانمارک، نروژ، بلژیک، فرانسه، استرالیا و استونی صف کشورهایی را تشکیل می‌دهند که شبکه اجتماعی تیک تاک را به دلایل مختلف فیلتر، تحریم و یا تحت فشار قرار داده‌اند. 

باید دید اقدامات انجام شده یا در دست انجام از سوی مدیران تیک تاک تا چه حد در فرایند اعمال این ممنوعیت‌ها تاثیر می‌گذارند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان