پاداش ۵میلیون دلاری قطر برای ایده‌های خلاق

بانک توسعه قطر تسهیلات و سرمایه ویژه‌ای به اختراعات و ایده‌های خلاقانه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار، و همینطور واگذاری تا سقف ۵ میلیون دلار به کسب و کارهای نوپا که در جهت اهداف خود می‌کوشند بر اساس شرایطی می‌پردازد.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز؛ رویداد استارتاپی قطر فرصت بسیاری خوبی برای کسب و کارهای تازه تاسیس شده و نوپاست. این رویداد توسط بانک توسعه قطر برگزار می‌شود. 

بانک توسعه قطر در سال ۱۹۹۷ با هدف جذب ایده‌­های خلاقانه و حمایت از شرکت­‌های تازه تاسیس شده، در جهت رشد و تکامل بازارهای خود رویداد استارتاﭖ قطر را برگزار می‌­کند. این بانک با اعطای تسهیلات به اختراعات و ایده‌­های نوآورانه تا سقف ۵۰۰ هزار دلار، و همینطور واگذاری تا سقف ۵ میلیون دلار به کسب و کارهای نوپا که در جهت اهداف خود می‌کوشند بر اساس شرایطی می‌پردازد.

هدف این بانک همواره گسترش دایره و توانایی اقتصادی کشور قطر بوده است؛ موسسین این بانک سال‌هاست با افزایش توان حمایتی خود گام بزرگی در این مهم برمی‌­دارند. استراتژی بانک توسعه قطر برای تحقق فضایی امن و دانش­‌بنیان در اقتصاد خود، شبیه­‌سازی سازه­‌های مدرن تجارتی و معاملاتی بدون تکیه بر اقتصاد نفتی است. مدیران بانک توسعه قطر با برگزاری استارتاﭖ­های فعال و گردهمایی­‌های جهانی، گام بسیار بزرگی در جهت پیوند سرمایه‌داران و ایده‌­پردازان داشته است.

قطر پذیرای ایده­‌های خلاقانه است

تکامل این بانک در چند سال اخیر را می­‌توان حیرت­‌انگیز توصیف کرد. ابعاد اقتصادی آن‌ها گرچه در ابتدای مسیرشان در تناسب با حجم معاملات و ارقام مطرح شده در اهداف مذکور قابل مقایسه نیست. اما روند صعودی این نمودار با آینده‌­نگری و سیاست­‌­گذاری آن‌ها قابل فهم است. البته پیشرفت آن‌ها محدود به پردازش و به عمل آوردن یک سیستم اقتصادی پویا، جذب کسب و کارهای استارتاپی نبوده، بلکه آنها با قدرت دادن و مهارت‌­افزایی نیروی کار خود، با سرعت بسیاری در حال پیشرفت هستند.

امروزه هر کسی می‌­تواند با کسب این تسهیلات محصولات خود یا شرکت خود را توسعه داده و به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند. رشد کسب و کارهای استارتاپی به عنوان یک ماموریت از سوی بانک جهانی توسعه قطر پذیرفته شده است.

استارتاپ قطر پذیرای چه کسانی است؟

اعطای تسهیلات استارتاپی به دو صورت است:

  1. تاسیس شرکت در قطر: تاسیس و احداث شرکت و شروع و کسب و کار خود در قطر با ارائه‌­ی طرح یا ایده­‌ی خود برای کسب سرمایه است. این گزینه به ایده‌پردازانی که راستی‌­آزمایی شده­‌اند یا تولیدکنندگان محصولات بادوام و طبعا شایسته برای سرمایه­‌گذاری است، تعلق می‌­گیرد. بانک توسعه قطر تا حداکثر ۵۰۰ هزار دلار برای هر پروژه سرمایه­‌گذاری می‌­کند.
  2. گسترش شرکت در قطر: این شیوه­ برای شرکت‌­ها و استارتاپ‌­هایی است که در حال حاضر ثبت شده­‌اند و در حال رقابت در بازار هستند. بانک توسعه جهانی قطر با برگزاری این استارتاپ برای چنین کسب و کارهایی گزینه‌­ی همکاری، گسترش و سرمایه­‌گذاری را طرح کرده است. شما می­‌توانید با شرکت در این استارتاپ و ارائه­‌ی طرح خود تا سقف ۵ میلیون دلار سرمایه جذب کنید. استارتاپ قطر با هدف تجدید قوا و تقویت کسب و کارهای نوپا در گزینه را مطرح کرده است.

این  رویداد چه مزایایی دیگری دارد؟

برای استارتاپ­‌های دانش­‌بنیان و آینده‌­دار در حوزه‌­ی تکنولوژی که به شکل جاه‌­طلبانه‌­ای در پی تصاحب بازار می‌­گردند و می‌خواهند در چنین فرصت مهمی برای بدست آوردن جایگاه خود در قطر اقدام کنند؛ این استارتاپ‌ به­‌جز حمایت مالی،  یک بسته حمایتی کامل و جامع را به پذیرفته‌­شدگان خود اهدا می­‌کند.

پذیرفته‌شدگان در این رویداد استارتاپی بسیار کلان در ابعاد جهانی، با بهره‌­گیری از تجارب ارزشمند بازاریابان و مشاوران، آینده­‌ای روشن در بازار جهانی خواهند داشت. اما این مزایا به اینجا ختم نخواهد شد. این تسهیلات نه­ تنها به‌­شکل مالی بلکه رویکرد عملی آنها سهم مهمی در پیشرفت یا رشد و نمو کسب و کارهای استارتاپی و نوپا دارد. این رویکرد عملی با تقویت و افزایش توان تولیدی محصولات راستی‌­آزمایی شده صورت می­‌گیرد.

اما چگونه می­‌توان در این رویداد بزرگ استارتاپ شرکت و مهم­‌تر اینکه پذیرفته شد؟ در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد نحوه‌­ی شرکت و مراحل آن را بررسی خواهیم کرد.

چگونه می‌­توان در اکوسیستم استارتاپی قطر مشارکت داشت؟

محدودیتی برای حوزه‌­های استارتاپی قطر اعمال نشده است. این به این معناست که ایده‌پردازان در تمامی حوزه­‌ها و گونه‌­های خود حق شرکت در این رویداد را دارند. آزاد بودن این لیست امکان حضور استارتاپ‌­های انقلابی و به بیان­ دیگر، بدعت‌گذارانه را ممکن می‌­کند.

اما می‌­توان گفت که به طور کلی از طرف برگزارکنندگان این رویداد، توجه ویژه‌ای به حوزه­‌های خاصی می‌­شود. در ادامه این حوزه­‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1. فناوری آب و هوا
  2. فناوری کشاورزی
  3. ساس (Saas)
  4. فناوری انرژی
  5. تکنولوژی مالی
  6. مارکت پلیس‌­ها (Marketplaces)
  7. فناوری آموزشی
  8. فناوری ورزشی
  9. تکنولوی زنجیره تامین
  10. فناوری امنیت سایبری
  11. هوش مصنوعی
  12. اینترنت اشیا و کلان داده
  13. فناوری املاک
  14. رباتیک
  15. پروفایل خود را بسازید

شما می‌­توانید اولین قدم خود را برای جذب سرمایه و شرکت در رویداد استارتاپی قطر بردارید و با ایجاد پروفایل خودتان در جهت توسعه کسب و کار خود حرکت کنید.

ابتدا باید مشخص کنید که در کدام دسته‌­بندی قرار می‌­گیرید. اینکه آیا کسب و کاری ثبت شده دارید یا قصد ثبت اختراع و تاسیس شرکت خود را در قطر دارید. سپس باید حوزه فعالیت خود را از بین موضوعات مذکور انتخاب کنید.

پرسش بعدی در خصوص اندازه‌­ی کارکنان شرکت شماست. تمامی این پرسش­‌ها برای رسیدن به یک هویت نسبی از کسب و کار شماست. سپس از شما خواسته می­‌شود تا بیان کنید که از چه نوع حمایتی می‌­خواهید که بهره‌­مند شوید.

در نهایت اطلاعات تکمیلی از شما خواسته می­‌شود و اگر به‌­صورت پیش­‌فرض برنامه‌­ای برای کسب و کار شما وجود داشت به شما ارائه داده می‌­شود.

دقت داشته باشید که با توجه به شناختی که از کسب و کار خود دارید، باید این پرسشنامه را پر کنید. اطلاعات درج شده در همین پرسشنامه‌­ی اولیه شناسنامه­‌ی کسب و کار شما در رویداد استارتاپ قطر خواهد بود. پس معرفی ایده یا اختراع خود را جدی بگیرید. این نکته می­تواند تاثیر به‌­سزایی در جلب توجه و دیده شدن شما داشته باشد.

نکات پایانی

رویداد استارتاپی قطر یا (Web summit)، گردهمایی شرکت‌­ها و رهبران فناوری جهان می‌­باشد. موفقیت در این رویداد می‌­تواند سرنوشت شرکت یا محصول شما را متحول کند. یک واقعه هیجان‌­انگیز برای فعالان حوزه اقتصاد و تکنولوژی که مورد توجه جهانی‌ست.

طرح قطر هوشمند تا ۲۰۳۰ موجب حیرت همگان در جهان شده و برنامه‌­ریزی دقیق و توان مالی بالا و ایجاد فرصت مناسب برای رقابت ایده­‌پردازان در فضایی امن، چشم­‌انداز روشنی برای دستیابی به فناوری‌­های مدرن و انقلابی را به‌­دست می‌­دهد. امید است تا ایده‌­پردازان ایرانی با کسب حمایت­‌های همه­ جانبه نقش مهمی در پیشرفت تکنولوژی و صنعتی را در عرصه‌های گوناگون ایفا کنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان