سایه روشن توسعه و تولید محصول هوش مصنوعی در ایران

فعالان حوزه AI کشور اعتقاد دارند عرصه‌ی هوش مصنوعی در ایران نیاز به برداشتن گام بلندی به سوی تولید محصول و ثبت اختراع دارد.

ب گزارش اکونگار به نقل از زومیت؛ رویداد «هما» با میزبانی شرکت هوش مصنوعی فیلاگر برگزار شد؛ رویدادی که نامش از حروف ابتدای کلمات «هوش مصنوعی»، «محصول» و «اختراع» تشکیل شده که انگیزه برگزاری این رویداد را نشان می‌دهد. شرکت‌ها از سراسر ایران گرد هم آمدند تا شنوای تجربه‌های افراد متخصص در حوزه‌های مدیریت محصول هوش مصنوعی و همچنین توسعه این تکنولوژی باشند؛ زیرا هدف از برگزاری رویداد هما، مسیردهی جامعه هوش مصنوعی ایران به سمت تولید محصول و توسعه آن بود.

پوریا حداد، بنیانگذار فیلاگر، مدیر هوش مصنوعی گروه صنعتی انتخاب و بنیانگذار CS50x Tehran، در سخنرانی خود توضیح داد که جامعه هوش مصنوعی ایران به وسیله فیلاگر از سال ۱۳۹۸ شکل گرفته و اکنون لازم است قدمی به پیش بردارد. این قدم بلند اینگونه محقق خواهد شد که به‌جای تمرکز بر الگوریتم‌های AI، تمرکز بر تولید محصول و حتی ثبت اختراع در حوزه هوش مصنوعی باشد.

پوریا حداد که از مدیران باتجربه این حوزه است، معتقد بود که یکی از اهداف روشن رویداد هما انتقال تجربه افرادی است که سال‌ها به‌عنوان پروداکت منیجر (مدیر محصول) در زمینه ساخت محصول در حوزه هوش مصنوعی فعالیت کرده‌اند تا برای نیروهای خلاق و تازه‌نفس دریچه جدیدی به این بازار بزرگ با فرصت‌های بی‌نظیر گشوده شود.

عارف توسلی، محقق هوش مصنوعی و دیگر بنیانگذار CS50x Tehran و مدرس این دوره، هدف از ورود به برگزاری رویداد هما را همراهی متخصصین هوش مصنوعی و مدیران محصول برای ساخت محصولاتی متناسب با زندگی روزمره مشتریان داخلی و خارجی دانست. او، که تجربه آموزش هزاران متقاضی این حوزه را دارد، در ادامه اشاره کرد: «تجربه‌های نظری هوش مصنوعی باید به محصولات واقعی بدل شوند.»

در رویداد هما متخصصانی از شرکت‌های دیجی‌کالا، کافه بازار، آپارات، فیلیمو و همچنین فدراسیون بین‌المللی مخترعین و RIT حاضر بودند که در قالب چهار سخنرانی و یک پنل مباحث مورد نظرشان را به مخاطبان ارائه کردند. اکثر مخاطبان حاضر در این رویداد هم کارآفرینان و دانشجویان علاقه‌مند به شروع فعالیت‌های بین رشته‌ای بودند.

معین کافی، مدیر محصول هوش مصنوعی کافه بازار، یکی دیگر از سخنران‌های این مراسم بود که مباحثی را در مورد موتورهای جستجوگر ارائه کرد. او پس از نام بردن از موتور جستجوی گوگل، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین محصولات هوش مصنوعی در جهان با بیش از ۸ میلیارد سرچ روزانه، تعداد جست‌وجو در کافه بازار را بیش از ۱۰ میلیون جست‌وجو اعلام کرد. او در ادامه به چالش‌های این حجم از جست‌وجو و فرایند بهینه‌سازی آن در این مجموعه اشاره کرد و معتقد بود در این محصول هوش مصنوعی داخلی از مدرن‌ترین الگوریتم‌های ممکن استفاده شده تا تجربه بی‌نقصی به کاربر ارائه شود.

مسعود کاویانی، دانشمند ارشد داده در فیلیمو، آپارات و کمپانی زیبراکت آلمان، از اهمیت هر یک از اجزای یک تیم هوش مصنوعی صحبت کرد. در این سخنرانی هر یک از اعضای یک تیم کامل برای تولید محصول در هوش مصنوعی معرفی شدند و حتی به تعدادی از مشاغل نوظهور، که به واسطه اهمیت پیدا کردن این حوزه در تمامی مجموعه‌های بزرگ به وجود آمده‌اند، اشاره کرد.

او همچنین توضیح داد که به زودی در شرکت‌ها شاهد نقش‌های جدیدی خواهیم بود و اکثر مجموعه‌های بزرگ مجبور به استفاده از محصولات وابسته به هوش مصنوعی می‌شوند تا از رقبای تجاری خود شکست نخورند.

کاویانی معتقد بود که کمتر از ۱۰ سال گذشته هیچ اطلاعاتی به‌صورت عمومی در حوزه محصولات هوش مصنوعی وجود نداشت و به همین خاطر از چنین رویدادهایی استقبال نمی‌شد. کاویانی حضور پرشور دانشجویان علاقه‌مند در این رویداد را نشان از افزایش تمایل و دانش عمومی در مورد هوش مصنوعی دانست.

مدیرعامل فیلاگر در پایان اعلام کرد که برگزاری این رویداد، نقطه اعلام عمومی ورود این مجموعه به حوزه توسعه پروداکت‌های هوش مصنوعی است. پوریا حداد با معرفی اسکواد هوش مصنوعی فیلاگر به‌عنوان بازوی فنی این مجموعه و همچنین پیمانکار پروژه‌های هوش مصنوعی شرکت‌ها و هولدینگ‌های بزرگ داخلی و خارجی، اذعان داشت که این شرکت با برخورداری از شبکه بزرگ افراد آموزش‌دیده در بخش پرورش منابع انسانی AI خود و دارا بودن بزرگ‌ترین کامیونیتی مخاطبین هوش مصنوعی کشور، آماده همکاری با بازیگران بزرگ تکنولوژی است.

حداد همچنین به قراردادهایی که فیلاگر در حال حاضر با هولدینگ‌های بزرگ داخلی و خارجی برای توسعه این فناوری دارد اشاره کرده و از شروع موج جدید جذب استعدادهای این حوزه برای همکاری خبر داد. برگزارکنندگان رویداد هما این رویداد را قدم نخست به سوی تولید و توسعه محصولات هوش مصنوعی دانسته و اعلام کردند که مشتاق برگزاری دوره‌های بعدی آن در داخل و خارج از کشور هستند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان