غرامت سنگین گوگل پلاس برای خلاصی از پرونده نقص امنیتی

گوگل با پرداخت ۳۵۰ میلیون دلار برای حل‌وفصل یک پرونده حقوقی که مربوط به سال‌ها پیش بوده است، موافقت کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از دیجیاتو؛ این پرونده مربوط به نقص امنیتی و نشت اطلاعات کاربران در پلتفرم گوگل پلاس بوده است. برخی از خرده‌سهامداران نیز ممکن است واجد شرایط دریافت این غرامت باشند.

براساس گزارش واشینگتن پست، افرادی که سهام گوگل را از 23 آوریل 2018 (3 اردیبهشت‌ماه 1397) تا 30 آوریل 2019 (10 اردیبهشت‌ماه 1398) خریده‌اند، براساس پرونده‌ای که در دادگاه ناحیه شمالی کالیفرنیا ایالات‌متحده ارائه شده است، می‌توانند برای دریافت سهمی از این مبلغ درخواست دهند. در این پرونده آمده است که سرمایه‌گذاران واجد شرایط از طریق ایمیل مطلع می‌شوند. پیش‌ازاین نیز گوگل در یک اتهام 5 میلیارد دلاری برای ردیابی کاربران کروم در حالت Incognito با شاکی توافق کرده بود.

پرونده نشت اطلاعات کاربران در گوگل پلاس

در سال 2018، گوگل متوجه شد که سیستم‌های آن داده‌های میلیون‌ها کاربر گوگل پلاس را برای سال‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان خارجی قرار داده است. مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که به عموم یا سهامداران این موضوع را اطلاع ندهند. در یک یادداشت داخلی گوگل در آن زمان اشاره شده بود که اگر این نقص امنیتی فاش شود، این شرکت ممکن است زیر ذره‌بین قرار گیرد. بااین‌حال، ماه‌ها بعد، وال‌استریت ژورنال این موضوع را گزارش داد و باعث سقوط شدید سهام این شرکت شد؛ در آن سال رسانه‌ها موجی از انتقاد را علیه شرکت مستقر در مانتین ویو به‌راه انداختند.

در سال 2018، کاربرانی که داده‌هایشان افشا شده بود، در یک دادخواست دسته‌جمعی از گوگل شکایت کردند و این شرکت با پرداخت حدود 7.5 میلیون دلار غرامت، با این افراد توافق کرد. بیشتر افرادی که دادخواست داده بودند، فقط چند دلار دریافت کردند. اما این پرونده جدید توسط سرمایه‌گذارانی که متضرر شده بودند، جلو می‌رفت.

سخنگوی گوگل در همین رابطه گفت: «ما به‌طور منظم مشکلات نرم‌افزاری را شناسایی و رفع می‌کنیم و چنین مسائلی را جدی می‌گیریم. این موضوع مربوط به محصولی است که دیگر وجود ندارد و ما از حل آن خرسندیم.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان