نامه ۲۴ شرکت به اتحادیه اروپا علیه گوگل و اپل

حدود ۲۴ شرکت گوناگون نامه‌ای بلندبالا امضا کرده‌اند که در آن پیشتازان تکنولوژی مثل متا، مایکروسافت و آمازون را به عدم رعایت قوانین جدید رقابت اتحادیه اروپا متهم می‌کنند.

به گزارش اکونگار به نقل از دیجیاتو؛ این شرکت‌ها از کمیسیون و پارلمان اروپا خواسته‌اند تا هر کاری که در توان دارند، انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که این شرکت‌ها از متن و محتوای قانون بازارهای دیجیتال پیروی می‌کنند. پیش‌ازاین اعلام شده بود که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی تا 7 مارس (17 اسفندماه 1402) فرصت دارند تا با قوانین جدید اتحادیه اروپا همراه شوند.

براساس گزارش CNBC، مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ فناوری و رسانه نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که در آن گفته شده است که غول‌های فناوری با قوانین رقابت دیجیتالی اتحادیه اروپا انطباق کامل ندارند. امضاکنندگان می‌گویند شرکت‌هایی که توسط اتحادیه اروپا به‌عنوان «دربان‌» (Gatekeeper) توصیف شده‌اند، ازجمله گوگل، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک)، به‌اندازه کافی برای تعامل مؤثر تلاش نکرده‌اند.

قوانین جدید رقابت اتحادیه اروپا و دربان‌های فناوری

براساس قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی با بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه و ارزش بازار بیش از 81.2 میلیارد دلار، دربان تلقی می‌شوند. برای مثال، آن‌ها موظف هستند اپلیکیشن‌های پیام‌رسان خود را به نحوی بسازند که کاربران بتوانند با آن‌ها به پیام‌رسان‌های دیگر پیام دهند. یکی دیگر از الزامات اتحادیه اروپا این است که این پلتفرم‌ها سازوکارهایی را که منجر به برتر دانستن محصولات خود نسبت به دیگران می‌شود، اجرا نکنند.

موتور جستجوی سازگار با محیط‌زیست Ecosia، موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی Qwant و اپلیکیشن پیام‌رسانی امن Element ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند. این شرکت‌ها می‌گویند که دربان‌ها گفت‌وگوی ثمربخشی با اشخاص ثالث نداشته‌اند یا راه‌حل‌هایی ارائه کرده‌اند که مطابق با قوانین جدید اروپا نبوده است.

در این نامه ذکر شده که این غول‌های فناوری دیگر کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان را درباره آنچه قرار است بعد از ضرب‌الأجل 7 مارس 2024 اتفاق بیفتد، مطلع نکرده‌اند.

در این نامه آمده است: «امضاکنندگان این نامه نماینده هزاران کسب‌و‌کار متأثر از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا هستند. آن‌ها از دربان‌ها می‌خواهند که در اسرع‌وقت با کاربران تجاری و سایر ذی‌نفعان، مانند انجمن‌های تجاری و مصرف‌کنندگان، در یک گفت‌وگوی سازنده وارد تعامل شوند و در راهکارهای پیشنهادی خود برای انطباق با قوانین، پیشرفت سریع‌تری داشته باشند.»

امضاکنندگان همچنین از کمیسیون و پارلمان اروپا می‌خواهند که از تمام توان خود بهره ببرند تا دربان‌ها از 7 مارس 2024 به‌بعد، از محتوای قوانین جدید پیروی کنند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان