ورود پلتفرم آچاره به بازسازی ساختمان

شرکت ساختمان‌سازی «کیسون» با سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیارد تومانی در «آچاره» برای نخستین‌بار به حوزه استارتاپ‌ها وارد شد.

به گزارش اکونگار به نقل از زومیت؛ حامد تاج‌الدین، مدیرعامل پلتفرم دیجیتال خدمات آچاره در نشست خبری جذب سرمایه آچاره از کیسون با اشاره به این سرمایه‌گذاری از گسترش فعالیت این پلتفرم در حوزه خدمات ساختمان و برنامه آچاره برای ورود به بورس خبر داد.

او در ابتدای این نشست با اشاره به تنوع خدمات حرفه‌ای در آچاره گفت: سختی کار آچاره این است که بیش از ۳۰ دسته و بیش از ۳۰۰ خدمت را شناسایی کرده‌ که شامل افراد، کسب‌وکارهای کوچک، استارتاپ‌ها و سازمان‌های بزرگ است. برای جلو رفتن در مسیر پرفراز و نشیبی که پیش رو داشتیم، ناچار بودیم که با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ که توان مالی و تجربه دارند را به‌عنوان شریک به گروه وارد کنیم.

مدیرعامل آچاره با بیان اینکه مذاکره با گروه کیسون به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت حوزه ساخت‌وساز در کشور از یک سال پیش آغاز شده است، افزود: مبلغ ریالی جذب سرمایه از شرکت کیسون ۷۲ میلیارد تومان سرمایه بوده که وارد کمپانی شده و در ازای آن همه در کل گروه سهام‌دار می‌شوند.

او البته درباره ترکیب سهام‌ها توضیح بیشتری نداد اما علی سنگینیان، معاون سرمایه‌گذاری کیسون در‌این‌مورد گفت: اینکه ما در قالب افزایش سرمایه با سهم حق تقدم وارد شدیم، یعنی در عمل در کنار بقیه سهام‌داران وارد می‌شویم و سهامداران دیگر درصدشان کمتر می‌شود و در طول زمان کیسون جایگزین آن‌ها می‌شود.

تاج‌الدین هم این توضیح را اضافه کرد که کیسون جای هیچ‌کدام از سهامداران را نگرفته و با ورود کیسون، سهامِ سهامداران دیگر رقیق شده است.

ورود آچاره به ساخت‌وساز

مدیرعامل آچاره همچنین درباره دلیل جذب سرمایه گفت: ما در ابتدا با دو محصول آچاره و اوبار کار خود را آغاز کردیم. وقتی در بخش بارنامه با اوبار به مشکل خوردیم، چند سالی روی آچاره تمرکز کردیم. بعدها به این نتیجه رسیدیم که جذابیت این دو برای سرمایه‌گذاران متفاوت است و به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم که ساختار هلدینگی ایجاد کنیم.

برای گروه‌های صنعتی که به هر دو کسب‌وکار ما علاقه‌مند بودند، وارد شدن در هلدینگ و سهامداری هر دو مجموعه جذاب بود. از جایی به بعد تصمیم گرفتیم که با گروه آچاره جلو برویم و اوبار هم بخشی از این گروه است. گروه کیسون هم به‌ خود هلدینگ وارد شد و کل سبد خدمات ما برایش جذاب بود.

تاج‌الدین سپس آماری درباره فعالیت این پلتفرم ارائه کرد و افزود: در آچاره ۲٫۵ میلیون کاربر داریم که از دید ما ۲٫۵ میلیون خانوار به‌شمار می‌آیند. طبق برآورد ما ۱۰ درصد خانوارهای ایرانی مشتری آچاره‌اند. با وجود سختی سال ۹۸ و دوران همه‌گیری کرونا، آچاره در سه سال اخیر رشد ۱۰ برابری را تجربه کرده است.

به گفته مدیرعامل آچاره؛ هزینه اشتغال‌زایی در آچاره یک صدم هزینه‌های دولتی در این زمینه است، تعداد سفارش‌های آچاره به طور متوسط روزانه به پنج هزار درخواست رسیده است، آچاره بیش از نیمی از بازار آنلاین صنعت خدمات را به خود اختصاص داده است.

او با این توضیحات ادامه داد: بعد از هشت سال فعالیت و تجربه سال‌های سخت از نظر اقتصادی، با برنامه‌ریزی و سعی و خطا توانستیم جذب سرمایه‌ کنیم و دلیل تمایل ما برای به شراکت با مجموعه کیسون، تمرکز آچاره بر گسترش پلتفرم خود در حوزه خدمات صنعت ساختمان است.

در این نشست همچنین مدیرعامل آچاره از برنامه دیجیتال‌سازی خدمات صنعت ساختمان خبر داد و گفت: برنامه داریم که در آینده به بورس وارد شویم.

رکود ساخت‌وساز و همکاری با دانش‌بنیان‌ها

در این نشست همچنین علی سنگینیان، معاون سرمایه‌گذاری کیسون در معرفی این شرکت گفت: کیسون بزرگترین شرکت پیمانکاری ایران و مهندسی ساخت کشور به‌شمار می‌آید. شاید کیسون را بیشتر با خانه‌سازی بشناسند اما این تنها ۱۰ درصد فعالیت ما است. بااین‌همه کیسون در این سال‌ها بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی در داخل و خارج کشور ساخته است. در حال حاضر عمده فعالیت ما در حوزه صنعت آب‌وفاضلاب، حمل‌ونقل ریلی و انرژی است. این فعالیت‌ها عمدتاً در حوزه مهندسی و ساخت است و به‌صورت پیمانکاری انجام می‌شود.

او سپس درباره ایده اولیه سرمایه‌گذاری در آچاره توضیح داد: فضای کلی کشور، اوضاع نابه‌سامان اقتصادی و شرایط بد کسب‌و‌کار باعث شد که کیسون هم چرخشی در مدل اقتصادی خود داشته باشد و بر همین اساس در برنامه‌ای سه‌ تا پنج ساله تلاش داریم که سهم بخش مهندسی ساخت را در ترکیب درآمدی کوچک‌تر کنیم و کارهای اقتصادی دیگری را اضافه کنیم. با این روند، هم ترکیب درآمدی متنوع‌تر می‌شود، هم درآمد افزایش می‌یابد و هم فعالیت‌ها مدیریت می‌شود.

سنگینیان ادامه داد: در این راستا یکی از کسب‌وکارهایی که به آن وارد شدیم، حوزه‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است که ظرفیت زیادی برای رشد و سودآوری دارند. سال گذشته که مذاکرات را با گروه آچاره شروع کردیم، پیشنهادهای دیگری هم داشتیم اما در بررسی اولیه به‌نظر آمد که آچاره به‌شدت فرصت سودآوری و خلق ارزش دارد. ضمن اینکه به این هم توجه داشتیم که در مرحله‌ای وارد کسب‌وکار شدیم که ریسک‌های اولیه استارتاپ را از سر گذرانده و به ثبات رسیده و عملاً وارد دوره درآمدزایی شده است. این موضوعات برای ما مهم بود و درنهایت با این مجموعه به توافق رسیدیم.

معاون سرمایه‌گذاری کیسون در بخش دیگری از این نشست به این سؤال که آیا رکود در حوزه ساخت و ساز کیسون را به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها کشانده است، چنین پاسخی داد: در فضای مهندسی ساخت‌ و پیمانکاری، به‌طور عمده کارفرما یا در شرکت دولتی است یا در شرکت‌های بزرگ. با توجه به کسری بودجه پروژه‌های عمرانی دولت به‌شدت کاهش یافته است. از طرف دیگر شرایط بد اقتصادی سود‌آوری شرکت‌ها را کمتر کرده است و این عامل طرح‌های توسعه را کاهش داده‌ است.

بنابراین تعداد پروژه‌های عمرانی و توسعه کاهش می‌یابد و این یعنی در این حوزه کار کمتری وجود دارد و به‌دنبال آن رقابت بیشتری وجود دارد و سود کاهش پیدا می‌کند. بررسی بیشتر این فضا نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری ما دیگر کار نمی‌کنند و از کسب‌وکار خارج شده‌اند یا حوزه فعالیت خود را کوچک‌تر کرده‌اند.

به گفته او کیسون در هفت کسب‌وکار صنعتی سرمایه‌گذاری کرده است: «خدمات مالی، معدن، انرژی و انرژی‌های تجدید‌پذیر، بازرگانی، ساخت مسکن و سرمایه‌گذاری در این حوزه، حوزه بالادست نفت و حوزه‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها.»

بر این اساس کیسون در شرایط فعلی نمی‌تواند همه ظرفیت‌هایش را خالی نگه دارد و در چند کسب‌وکار دیگر وارد شده است: «کسب‌وکارهای دیگری که فکر کردیم ظرفیت دارد و همچنان سودآور است. ما سبدی از محصولات را انتخاب کردیم و بر اساس ظرفیتی که داریم در صنایع گام‌به‌گام جلو می‌رویم.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان