آرامش نسبی در بازار طلا و سکه / ریزش قیمت‌ها در راه است؟

رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به آرامش نسبی بازار طلا و سکه وضعیت بازارها در هفته آینده را تشریح کرد.

به گزارش اکونگار، در یک هفته اخیر بازارها فراز و فرودهای قابل توجهی را تجربه کردند، پس از حمله حماس به اسراییل روز شنبه بازار وضعیت التهابی پیدا کرد و شعله‌ور شدن آتش جنگ غزه در روز دوم منجر به ایجاد یک وضعیت قرمز در تمامی بازارها شد. 

در یک روز قیمت سکه ۲ و نیم میلیون تومان افزایش پیدا کرد و شوک جنگ به بازار طلا و ارز هم رسید، اما در دو روز پایانی هفته قیمت‌ها به سمت تعدیل حرکت کردند و بازار طلا و سکه یک آرامش نسبی را تجربه کرد. 

چرا جنگ به بازار طلا و سکه شوک وارد کرد؟

عبور دلار از کانال ۵۳هزار تومان و افزایش قیمت طلا به ۲میلیون و ۴۱۴هزار تومان در کمتر از ۳ساعت نشان از یک شوک اقتصادی در بازارها داشت.

صمدعزیزنژاد کارشناس اقتصادی در این رابطه به اکونگار می‌گوید« دلیل افزایش قیمت دلار در چنین موقعیت‌هایی این است که تقاضا برای یک دارایی امن بالا می‌رود.»

به گفته وی، در شرایط ناآرام و جنگ، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌هایی هستند که ارزش خود را در برابر تورم و نوسانات بازار حفظ کنند. طلا به عنوان یک دارایی امن و پرطرفدار، همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران در شرایط ناآرامی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار به افزایش قیمت طلا و سکه دامن می‌زند، گفت: جنگ همیشه انتظارات تورمی به دنبال دارد در نتیجه افزایش قیمت‌ها در بازارهایی مانند طلا، سکه و ارز طبیعی است. 

بازگشت آرامش به بازارها 

از روز گذشته بازارها در یک وضعیت آرامتری قرار گرفته‌اند. طلای ۱۸ عیار صبح امروز در ابتدای معاملات ۲ میلیون و ۳۳۹هزار تومان قیمت‌گذاری شد و نسبت به روزهای ابتدایی هفته نزدیک به ۲۰۰هزار تومان کاهشی بود، اما نسبت به روز گذشته حدود ۱۴هزار تومان افزایش یافته است. با این وجود میزان نوسان قیمتی چندان چشمگیر نیست. 

کارشناسان معتقدند در هفته آینده بازار طلا و سکه وضعیت التهابی را تجربه نکند، مگر اینکه یک تحرک بین‌المللی تاثیرگذار بازار را به سمت تلاطم ببرد. 

پیش بینی رییس اتحادیه طلا و جواهر از وضعیت قیمت طلا و سکه 

به گزارش اقتصادآنلاین، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره آخرین وضعیت بازار سکه و طلا گفت: با توجه به کاهش قیمت ارز در بازار داخلی، التهابی که از ابتدای هفته بود از بین رفته است و روند کاهش قیمت از روز گذشته آغاز شده است و علی رغم اینکه در بازارهای جهانی قیمت‌ها انس طلا افزایش یافته است اما بازارهای داخلی روند کاهشی داشت.

وی با بیان اینکه آرامش به بازار طلا بازگشته است، در پیش بینی از روند قیمت‌ها در روزهای آینده گفت: تغییر قیمت‌ها در بازار به نوسان انس جهانی و نرخ ارز باز می‌گردد، در شرایط ایده آل احتمال دارد قیمت‌ها دوباره به اواخر هفته گذشته بازگردد؛ یعنی سکه وارد کانال ۲۷ میلیونی شود اما به طور کلی با توجه به شرایط حاضر انتظار نوسان چشمگیری در بازار وجود ندارد. 

بذرافشان با اشاره ادامه رکود تقاضا در بازار، گفت: تقاضا همچنان پایین است در گذشته در این زمان‌ها موج تقاضا تغییر می‌کرد اما این بار تغییری در روند تقاضا نداشتیم. 

به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بازار طلا و سکه در حال حاضر آرام است اما لازم است ثبات نسبی ماه‌های اخیر دوباره به بازار بازگردد.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان