آرامش نسبی در بازار دلار / بی تحرکی بازارها ادامه می‌یابد ؟

قیمت دلار در نخستین هفته پاییز با کاهشی آهسته و پیوسته روبرو بود. دلار در حالی امروز وارد آخرین معاملات هفته می‌شود که روز گذشته در کف کانال ۴۹ هزار تومانی قرار گرفته بود. اما آیا قیمت دلار در ادامه راه نیز همین‌قدر بی‌تحرک خواهد ماند؟

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، بازار ارز، طلا و سکه در روزهای اخیر آرامش نسبی را تجربه می‌کند. پس از سفر رییس کل بانک مرکزی به قطر و تعیین تکلیف منابع ارزی آزاد شده در بانک های قطری، بازار ارز واکنش چندانی به این موضوع نداشت و خبری از ریزش قیمت ها نبود، درحالیکه تصور می‌شد مهمترین دستاورد سفر فرزین به قطر سقوط قیمت دلار باشد. قیمت دلار در نخستین هفته پاییز با کاهشی آهسته و پیوسته روبرو بود. دلار در حالی امروز وارد آخرین معاملات هفته می‌شود که روز گذشته در کف کانال 49 هزار تومانی قرار گرفته بود. اما آیا قیمت دلار در ادامه راه نیز همین‌قدر بی‌تحرک خواهد ماند؟

عبدالله مشکانی کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اثر تورم و نقدینگی در بلندمدت بر قیمت دلار گفت: «در حال حاضر نوسانات در بازار ارز مانند یکی دو هفته اخیر وجود دارد اما با تغییرات دو سه هزار تومانی بازار روند نمی‌گیرد. باید توجه داشت شاید بازارساز توانایی این را داشته باشد که در کوتاه‌مدت با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت دهد؛ اما در بلندمدت، نرخ ارز تابع نقدینگی و تورم است.»

سجاد بوربور فعال و کارشناس اقتصادی در خصوص پیش‌بینی روند قیمت دلار به گفت: «قیمت دلار با تصمیم سیاست‌گذار کاهش داشته است و غیر از سرکوب این اسکناس هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید. زیرا تورم ۵۰ درصدی روی تمام کالاها و خدمات اثر افزایشی گذاشته و دلار نیز یکی از همین کالاهاست.»

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: «بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر قیمت دلار صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.»

پیمان مولوی، تحلیلگر اقتصادی نیز درباره متوسط قیمت دلار در ۳۶۵ روز سال جاری  گفت: «اگر جنگ یا بحران اجتماعی نداشته باشیم، متوسط قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ با توجه به سناریوی تورم  ۴۰ درصدی می‌تواند در حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان، با اپتیموم ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان و مینیموم تا ۴۵ هزار تومان باشد.»

علی سعدوندی دیگر کارشناس اقتصادی هم در پاسخ به اینکه قیمت دلار را در نیمه دوم سال چطور پیش‌بینی می‌کنید، گفت: «به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال، سیاست‌گذار توانایی کنترل قیمت دلار را خواهد داشت. به این دلیل که تحریم‌ها تا حدودی برداشته شده، درآمد نفتی وصول شده و سیاست‌ ارزپاشی بانک مرکزی نیز به قوت خود برقرار است.»

وی در ادامه به تورم و رشد نقدینگی اشاره کرد و گفت: «موضوع رشد نقدینگی همچنان ادامه دارد و باید دید این موضوع به کجا خواهد رسید. زیرا دیر یا زود فنر ارزی رها می‌شود.»

جواد فلاحیان، کارشناس اقتصادی، درباره روند قیمت دلار در ۶ ماهه دوم سال گفت: «در ماه‌های آینده با افزایش نقدینگی و تورم، روند دلار رو به بالا خواهد بود. اگر برجامی رخ ندهد و تمام مذاکرات، گفتاردرمانی باشد، شاهد رشد تند و شارپ در بازار ارز خواهیم بود.»

علی طباطبایی دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به تلاش‌ها و سیگنال‌های سیاست‌گذار برای روند کاهشی در بازار ارز اظهار داشت: «با تمام تلاش‌های بازارساز دلار باز هم مسیر صعودی خود را خواهد رفت. یکی از دلایل آن نیز این است که  صنایع بالادستی کشور خودشان را با دلارهای قیمت بالاتر وفق می‌دهند. بنابراین بعید می‌دانم کاهش دستوری قیمت دلار جواب دهد.»

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان