زمان فروش سکه است یا فرصت خرید آن؟

قیمت دلار روز گذشته ثبات نسبی را تجربه کرد. این ثبات البته پس از یک گام بلند صعودی تا مرز ۵۶ هزار تومان رخ داد. این رویکرد قیمت دلار، قیمت طلا و سکه را نیز کاهشی کرد.

به گزارش اکونگار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت سکه روز گذشته کاهشی شد؛ به‌نحوی که قیمت سکه امامی کانال 33 میلیونی را از دست داد و سکه بهار آزادی هم در کف کانال 30 میلیونی حبس شد. سهم دیگر قطعات سکه هم توقف بود. آیا رشد بازار طلا و سکه متوقف شده است؟ آیا اکنون زمان فروش سکه است یا فرصت خرید آن؟

در آن سمت، قیمت طلای جهانی نیز به دلیل تعطیلی بازارهای بین‌المللی متوقف شده بود. قیمت طلای جهانی پس از عقب‌نشینی از سطوح بالای 2030 دلاری، طی هفته گذشته در بازه کمینه 2010 تا 2026 دلار نوسان کرده و نتوانسته خود را به قیمت روزهای نخست ژانویه برساند.

به این ترتیب، این دو اهرم رشد قیمت طلا و سکه، به‌ویژه در روز گذشته تحرک خاصی نداشتند. در مقابل اما دیروز مرکز مبادله طلا و ارز دور تازه‌ای از حراج شمش طلا را برگزار کرد. این سومین جلسه حراج حضوری بود و توانست در روزی که دو اهرم تقویت قیمت طلا و سکه از کار افتاده‌اند، اثر کاهشی خود را به بازار فلز گران‌بها تزریق کند.

وقت خرید سکه است؟

روند روز گذشته بازار طلا، سرمایه‌گذاران خرد این بازار را سردرگم کرده است. آیا قرار است قیمت سکه‌ها کاهشی شود و باید از این بازار خارج شد؟ آیا کاهش روز گذشته قیمت، به معنای فرصت ورود است؟

همان‌گونه که گفته شد، دو اهرم دلار و طلای جهانی، به بازار طلا و سکه جهت می‌دهند . این دو اهرم در روز گذشته خاموش بوده‌اند. باید منتظر ماند و دید با آغاز به کار بازارهای بین‌المللی، قیمت طلای جهانی چگونه خواهد بود. آیا حرکت قیمت دلار متوقف شده و کاهش و افزایشی در پیش نیست؟ اینها گزاره‌های مهمی برای معامله‌گران در تصمیم‌گیری برای ورود به بازار طلا و سکه است که طی روزهای آینده وضوح بیشتری پیدا می‌کنند.

کارشناسان بازار طلا و ارز در چنین شرایطی که بازار دچار سرگیجه قیمتی‌ست، خرید پلکانی را توصیه می‌کنند. در خرید و فروش‌های پلکانی، معامله‌گر سرمایه خود را به بخش‌هایی تقسیم و به مرور آن را وارد بازار یا از آن خارج می‌کند.

معامله‌گر بازار طلا و سکه ایران می‌تواند برای این نوع معامله، فواصل زمانی هفتگی و ماهانه را در نظر داشته باشد و استراتژی خرید و فروش خود را بر اساس آن بچیند. به این ترتیب، سرمایه‌گذار می‌تواند در روند نزولی از سرمایه خود محافظت کرده و در روند صعودی نیز سود خوبی کسب کند.

ریزش قیمت سکه‌های طلا

سکه امامی با ۷۳۳ هزار تومان افت قیمت کانال ۳۳ میلیونی را از دست داد و با رقم ۳۲ میلیون و ۷۵۴ هزار تومان معامله شد. سکه‌ بهار هم ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۳۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان معامله شد.

نیم‌سکه هم دیروز ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد و ربع‌ سکه ۱۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. به ترتیب با قیمت ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی ۵۰ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا، روز یکشنبه با افت قیمت سکه همراه  شد. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با کاهش ۶۰ هزار تومانی با رقم ۱۲ میلیون ۷۸ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان افت قیمت داشت و به رقم دو میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید. قیمت طلای دست دوم نیز به دو میلیون و ۷۵۳ هزار تومان رسید.

روز یکشنبه هشتم بهمن حباب هم در خانواده سکه‌ها روند کاهشی یکدستی داشت. حباب سکه‌‌ امامی ۵۴۰ هزار تومان، سکه بهار ۱۶۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۸۲ هزار تومان، ربع سکه ۹۱ هزار تومان و سکه گرمی ۲۱ هزار تومان کاهش داشت.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان