آمار احیا و توسعه معادن کوچک‌ در سال۱۴۰۲

براساس آخرین آمار از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، ۳۵۷معدن کوچک‌مقیاس در سال گذشته احیا و فعال‌‌‌سازی شد و توسعه پیدا کرد که از این تعداد ۲۷۳معدن احیا شد و ۸۴معدن توسعه یافت.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ اقداماتی از جمله شناسایی و رفع موانع تولید برای ۱۹واحد معدنی در استان گیلان، پذیرش ۳۶پرونده در روند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و پایش ۲۲۲معدن احیاشده سال ۱۴۰۱ در ۱۱ استان در راستای رفع موانع تولید از واحدهای معدنی است.

در راستای رفع موانع معادن و صنایع معدنی، معرفی ۵۹بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل ۳۲۹محدوده برای طرح احیا، فعال‌‌‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در اختیار ادارات کل صمت استان‌‌‌ها قرار گرفته است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اقدامات زیرساختی شامل ۱۸طرح «در حال اجرا»، یک‌طرح «در دست مناقصه پیمانکار» و نیز ۲۴طرح «در حال مطالعه» را دارد.

۱۰ طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری ۵۰‌هزار میلیارد تومان

یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه معادنی که سال گذشته به مرحله اجرا رسید، تکمیل و راه‌‌‌اندازی ۱۰طرح بزرگ معدن و صنایع معدنی به ارزش سرمایه‌گذاری ۵۰همت (هزار میلیارد تومان) بود که برای ۳هزار و ۵۰۰نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرد.

تعدادی از این طرح‌‌‌ها شامل ابرپروژه آهن اسفنجی (زمزم۳) فولاد خوزستان به ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۷۶۰‌هزار تن، کنسانتره مس دره‌آلو به ظرفیت تولید ۱۱۰‌هزار تن، واحد دوم آهن اسفنجی فولاد بافت به ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن بافت، ابرپروژه آهن اسفنجی طوبی، توسعه آهن و فولاد گل‌‌‌گهر به ظرفیت تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن، فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه به ظرفیت تولید ۷۰‌هزار تن و تولید تختال (شمش) فولاد سفیددشت به ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن بود.

همچنین بخش دیگر این طرح‌‌‌های معدنی، تجهیز معدن و راه‌‌‌اندازی بزرگ‌ترین طرح تولید کنسانتره روی خاورمیانه در «مهدی‌‌‌آباد» به ظرفیت تولید ۲۰۰‌هزار تن، کارخانه فولادسازی نی‌‌‌ریز به ظرفیت تولید ۸۰۰‌هزار تن و همچنین طرح‌‌‌های هیدرات ویژه به ظرفیت تولید ۳۵۰۰تن و راه‌‌‌اندازی مرحله اول فیلتراسیون گل قرمز شرکت آلومینای ایران به ظرفیت تولید ۳۴۰۰تن بود.

 ۱۶‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌‌‌های معدنی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در راستای تامین زیرساخت‌‌‌های معدنی در سال گذشته بیش از ۱۶‌هزار میلیارد ریال برای ایجاد، تکمیل و توسعه زیرساخت‌‌‌های معدن و صنایع معدنی کشور صرف کرد که از این مبلغ، ۱۴‌هزار میلیارد ریال آن از محل منابع داخلی این سازمان بوده و مابقی هزینه‌‌‌های صرف‌شده از منابع عمومی و حقوق دولتی معادن تامین شده است.

این طرح در ۱۱استان کشور شامل سمنان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، فارس، یزد، آذربایجان‌غربی، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی، زنجان و بوشهر در حال اجراست.

طبق گزارش این سازمان، طرح ایجاد زیربناهای لازم در مناطق معدنی شامل هفت طرح برق‌‌‌رسانی به طول ۱۴۸.۷کیلومتر مربوط به استان‌‌‌های خراسان جنوبی، لرستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است که این طرح‌‌‌ها نیز در دست اجراست.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد